Icon
Mainontaa kaikenkokoisilla screeneillä Uutiset & blogi

Mainontaa kaikenkokoisilla screeneillä

30.10.2013 | Atte Kniivilä

Ostajan unelma on ostaa mainontaa yhdestä paikasta ja sitten se näkyy kaikissa kuluttajakohtaamisissa, mitä verkossa on. Puhumme nyt siis display-mainonnasta. Eli kun myyjä myy bannerin, niin se kattaa tietokoneet, tabletit ja puhelimet. Mainoksen linkki vie myös asiakkaan kampanjasivulle, jossa asiakas saa optimoidun lopputuloksen päätelaitteestaan huolimatta. Myyjänkin olisi varmaan kohtuullisen helppoa sanoa, että ”one size fits all”. Helppoa ja hauskaa! Yksi hinta ja kaikki kanavat! Hurraa!

Noh, mitä sitten tapahtuisi pellin alla? Otetaanpas ajatusleikki: Mediatoimisto haluaa tehdä kampanjan asiakkaalleen, jossa hyödynnetään vaikkapa viittä isoa mediaa. Toimisto haluaa, että yllä oleva skenaario toteutuu, eli banneri näkyy päätelaiteriippumattomasti kaikille kuluttajille. Bonuskorttina otetaan vielä se fakta, että bannerissa olisi jokin toiminnallisuus, eli ns. rich-mediaa! Toimisto siis lähtee nyt bookkaamaan mediat ja huomaa, että mobiili ja tablettimedia on huomattavasti edullisempaa kuin tietokoneessa oleva. Tätä saattaisi joku ihmetellä, koska ruudun koostahan mobiilimainos vie kuitenkin paljon suuremman osan ja on täten huomioarvoltaan isompi. Ei lannistuta siihen, vaan ostetaan silti.

Media-toimisto myös ymmärtää, että sama flash-banneri ei ihan kaikkialla voi toimia, eli he tai asiakas teetättävät bannerista flash-bannerin ja sille backupin. Noniin, nyt on tietokoneella nähtävä media jo kasassa.
Sitten mobiili: Teetätetään ensiksi tabletteihin soveltuva html5-banneri oikeassa muodossa, että se toimii myös 7” -laitteissa. Sama toiminnallisuus ei toimi Windows-tableteissa, niin tehdäänpäs myös sille oma.
Sitten puhelimet: Ensiksi Applen ja Androidin laitteisiin sopiva toiminnallinen banneri. Huomataan taas, että sama ei toimi Symbianissa ja Windowssissa ja tehdään niille vielä omat. Tämän jälkeen vielä ländäri tietokone-, tabletti-, Android- ja Applen -puhelimille ja vielä oma Symbianille ja Windowssille. Huh, olipas hommaa, mutta nyt on materiaalia. Nyt sitten matskut medialle. Medioista osalla on erilliset tietokone-, tabletti-, älypuhelin- ja feature-phone -sivustonsa. Nämä siis menee trafiikista kivasti läpi ja homma rokkaa!
Mutta sitten osalla medioista on responsiiviset sivustot, jossa sivu optimoidaan vain ruudun koon mukaan. Responsiivisissa sivuissa siis joudutaan sivun CSS-koodiin määrittämään eri banneritägi, jotta tietty materiaali voidaan laittaa tiettyyn sivuun oikeassa koossa. Mutta kokohan ei nyt sitten riitä, koska sama materiaali ei tule toimimaan Windows-luurissa ja Android-luurissa. Huh… Tehdään siis niin, että mennään pelkällä kuvalla, jos ruudunkoko on pienempi kuin tietokoneen ruutu. Pelkkä responsiivisuus ei tule saamaan toiminnallista mainosta toimimaan kaikissa päätelaitteissa, eikä edes kaikissa niissä yleisimmissä.

Helppo kuvio? AIVAN! Ongelma on nimenomaan se, että yhtenäistä strategiaa mainonnan lisäämisestä kaikkiin päätelaitteisiin ei ole ollut. On erikseen mobiilimainontaa ja verkkomainontaa, vaikka sisältö sivulla olisi sama. Jos haluttaisiin luoda yhtenäinen mainosstandardi, niin responsiiviset sivustot tulisi muuttaa ainakin osaltaan adaptiivisiksi, eli tunnistamaan eri päätelaitteet. Nyt ollaan siinä tilanteessa, että juna meni jo. En usko, että ainakaan lyhyellä aikavälillä tätä muutosta tulee tapahtumaan.

Näin ollen mainonnan ostaminen tulee ainakin lyhyellä tähtäimellä olemaan erikseen verkko-ostamista ja mobiiliostamista. Ja valitettavasti responsiivisiin sivuihin on laitettava vähintään adaptiivinen mainostägi tunnistamaan päätelaitteita, että saadaan toiminnalliset mainokset kukkumaan. Hinnoittelukin on eriytetty, joka vielä sotii mobiilin huomioarvoa vastaan, eli mobiilibanneri on edullisempi. Olkoonkin, että se on pienempi pikselikooltaan, mutta se on huomattavasti vallitsevampi päätelaitteen ruudulla ja täten huomioarvo on ihan eri luokkaa. Toki mobiilissa mahdollisuudet mainonnan kohdentamiseen ja interaktioon ovat erilaiset (jopa suuremmat) kuin verkkopuolella, eli en tiedä onko syytäkään tehdä niistä yhtämittaisia medioita. Joka tapauksessa netti on netti ja kuluttaja päättää millä päätelaitteella sitä katselee. Median, digitoimiston ja mediatoimiston näkökulmasta näin nyt ei kyllä ole. Voisiko muutos lähteä siis myynnistä? Jos myynti ei erottele KAIKISSA kampanjoissa erikseen desktopia ja mobiilia, ja kontaktit olisivat yhtä arvokkaita kaikilla screeneillä, niin se olisi hieno alku. Kaikkiin kampanjoihin tämä ei voi päteä, mutta jos tehdään kuvamainontaa, niin tästä voisi lähteä liikkeelle. Antaa meidän tekniikan ihmisten hoitaa sitten tuo konepellin alla oleva asia ja myyjät ja asiakkaat voivat keskittyä oleelliseen, eli kontaktien haalimiseen!

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Luovuudella tehokkuutta ulkomainontaan – miksi?

Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.

lue lisää

11.10.2024

Luovuudella tehokkuutta ulkomainontaan – miksi?

Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.

lue lisää

03.10.2024

Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana

IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.

lue lisää

27.08.2024

REKRY: Development & Sales Manager, Education Programs

IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä, lue roolin kuvaus täältä.

lue lisää

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää