Icon
Mainonnan ohjelmallinen ostotapa kasvoi 22 % Suomessa Uutiset & blogi

Mainonnan ohjelmallinen ostotapa kasvoi 22 % Suomessa

10.10.2017

Ohjelmallinen ostaminen digitaalisen mainonnan ostotapana on yleistynyt myös Suomessa. IAB Finlandin tuoreen kyselyn mukaan jo 28 prosenttia display-mainonnasta ostetaan ohjelmallisesti. Ohjelmallisesti ostetun mainonnan määrä kasvoi 22 prosenttia edellisvuoden samaan jaksoon verrattuna. Kyselyyn vastasivat mediatoimistot ja ohjelmalliseen erikoistuneet toimistot. Luvut ovat tammi-kesäkuulta 2017. Toimistot ennustavat ohjelmallisen osuuden display-mainonnasta nousevan jopa 43 prosenttiin vuoden viimeisellä puoliskolla.

 

Ohjelmallisen markkinat Euroopassa

IAB Europen IHS Markit tutkimustalolla teettämän tutkimuksen mukaan vuonna 2016 Euroopan display-mainonnasta jo 50,1 prosenttia ostettiin ohjelmallisesti. Kasvua edellisvuoteen oli 42,7 prosenttia. Lue lisää täältä.

Pohjoismaissa kehitys on ollut nopeinta Tanskassa. Ruotsalaisen IRM Median tutkimuksen mukaan Tanskassa 44 prosenttia display-mainonnasta ostetaan ohjelmallisesti. Pohjoismaiden keskiarvo on 33 prosenttia. On kuitenkin huomioitavaa, että IRM Median laskutavan mukaan displayn määritelmässä on mukana myös Googlen Display Network -mainonta sekä Youtube -videomainonta. IAB Europen käyttämän määritelmän mukaan näiden lisänä on myös Facebook -mainonta. Suomen luvuissa display-mainonnan kokonaisuuteen lasketaan perinteinen display-, natiivi-, mobiili- ja in-stream videomainonta.

”Vertailun vuoksi, jos lasketaan Suomen luvut tammi-kesäkuulta 2017 pohjoismaisella IRM Median mallilla, saadaan ohjelmallisen osuudeksi 35 prosenttia ja IAB Europen mallilla osuus on 52 prosenttia. Kannattaa siis aina tarkistaa, mikä on kokonaisdisplayn määritelmä ”, toteaa Jukka Sundquist, Nordic Morning toimitusjohtaja ja IAB:n Ohjelmallisen ostamisen työryhmän puheenjohtaja.

Mistä ohjelmallisessa ostamisessa on kyse?

Ohjelmallinen ostaminen on mainonnan automaatiota, jossa hyödynnetään järjestelmiä mainonnan ostamisessa. Järjestelmät tarjoavat työkalut kaikenlaisen digitaalisen näkyvyyden (mm. display, mobiili, video) reaaliaikaiseen ostamiseen, kohdentamiseen ja optimointiin. Ohjelmallinen ostaminen tehostaa digitaalisen mainonnan prosesseja poistaen siitä manuaalisia työvaiheita. Parhaimmillaan ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa reaaliaikaisesti ostetun datan hyödyntämisen tarkkaan kohdennettuun mainontaan. IAB Finland julkaisi keväällä päivityksen suositusta Ohjelmallisen ostamisen oppaasta.

Lisätietoja antavat:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.
Jukka Sundquist, IAB Finlandin Ohjelmallisen ostamisen työryhmän puheenjohtaja, etunimi.sukunimi@nordicmorning.com

Artikkeli Uutiset Webinaaritallenteet
LIVESTRIIMI: Digimainonnan tuloksellisuus

Mikä on avain tulokselliseen markkinointiin? Syntyykö tuloksellisuus yhdestä keinosta tai mittarista, vai kokonaisuudesta? Tule mukaan sukeltamaan digimainonnan ytimeen – siihen, mikä oikeasti tuottaa tuloksia. IAB Finlandin vuoden viimeinen seminaari kokoaa yhteen alan ajankohtaisimmat opit siitä, miten digimarkkinointi vaikuttaa.

lue lisää

26.11.2025

LIVESTRIIMI: Digimainonnan tuloksellisuus

Mikä on avain tulokselliseen markkinointiin? Syntyykö tuloksellisuus yhdestä keinosta tai mittarista, vai kokonaisuudesta? Tule mukaan sukeltamaan digimainonnan ytimeen – siihen, mikä oikeasti tuottaa tuloksia. IAB Finlandin vuoden viimeinen seminaari kokoaa yhteen alan ajankohtaisimmat opit siitä, miten digimarkkinointi vaikuttaa.

lue lisää

20.11.2025

Mediamainonnan määrä laski -0,9 %, verkkomainonnassa hienoista kasvua

Vuoden kolmannella kvartaalilla investoinnit mediamainontaan olivat noin 290 milj. €. Mediamainonnan määrä laski -0,9 % vuoden 2024 vastaavaan aikaan verrattuna. Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 kolmannella kvartaalilla oli noin 183 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi 1,4 prosenttia.

lue lisää

19.11.2025

DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?

Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.

lue lisää

05.11.2025

REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland

Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.

lue lisää