Icon
Verkkomainonta vahvassa kasvussa ensimmäisellä vuosineljänneksellä Kvartaalitiedotteet

Verkkomainonta vahvassa kasvussa ensimmäisellä vuosineljänneksellä

29.04.2014

Lehdistötiedote
29.4.2014
Julkaisuvapaa

Verkkomainonta vahvassa kasvussa ensimmäisellä vuosineljänneksellä

Kaksinumeroista kasvua tapahtui lähes kaikilla verkkomainonnan osa-alueilla. Kokonaisuutena verkkomainonta haukkasi jo lähes neljänneksen koko mainoskakusta.

Verkkomainonta jatkoi tuntuvaa nousuaan kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan oli tapahtunut 12,6 prosenttia, siinä missä kasvua vuoden 2012 ensimmäisessä kvartaalissa tapahtui vain 3,2 prosenttia. Kokonaisuudessaan verkkomainontaan panostettiin Suomessa vuoden 2014 ensimmäisellä neljänneksellä 61,9 miljoonaa euroa.

Panostukset mobiili- ja videomainontaan jatkavat vahvaa kasvua myös tänä vuonna. IAB Finlandin arvion mukaan mobiilimainonnan kasvu edellisvuoden ensimmäiseen neljännekseen verrattuna oli huimat 380 prosenttia, videomainonta kasvoi 20 prosenttia.

Muita ensimmäisen kvartaalin kasvajia olivat hakumainonta ja hakemistot (+ 15,7 %), display-mainonta (+19,7 %) ja Facebook-mainonta (+21,7 %). Kasvua panostuksissa tapahtui kaikilla digitaalisen mainonnan osa-alueilla verkon luokiteltuja ilmoituksia lukuun ottamatta. Sähköisisissä luokitelluissa laskua oli tapahtunut 4,5 prosenttia.

Verkkomainonta haukkaa entistä suuremman osan mediamainonnan kokonaispanostuksista. Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä verkkomainonnan osuus oli 23,7 prosenttia, television 24,5 prosenttia ja sanomalehtien 30,7 prosenttia.

”Verkkomainonta kasvaa vahvasti ja vie kohta jo neljänneksen kaikista mainospanostuksista. On huomattava, että paljon verkkomainontaa menee myös tilastojen ohitse, sillä esimerkiksi panostukset YouTubeen eivät sisälly näihin laskelmiin”, sanoo IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

"Sekä Suomen että kansainvälistä markkinaa tarkasteltaessa on havaittavissa merkittävä trendi, jossa isot mainostajat siirtävät markkinointipanostuksiaan perinteisimmistä mainosmuodoista entistä enemmän ja nopeammin digitaalisiin ratkaisuihin. Kehitys on tällä hetkellä nopeinta mobiilimarkkinassa ja ennustankin, että seuraavassa kvartaalijulkaisussa mobiilimainonta ohittaa jo in-stream-mainonnan. Mobiilin lisäksi fokusta kannattaa ohjata datan parempaan hyödyntämiseen, sillä jatkossa mainonnan kohdentaminen digitaalisissa markkinoinnissa on itsestäänselvyys”, kertoo IAB Finlandin puheenjohtaja Henrik Laine.

Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
Henrik Laine, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 050 567 9121, henrik.laine(at)mtv.fi

IAB Finlandin kvartaalitiedot perustuvat displayn ja luokitellun osalta TNS Ad Intelligencen kuukausiseurantaan. IAB Finland kerää haku-, hakemisto- ja Facebook-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Aegis Group, Havas Media, GroupM ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Descom, Klikkicom, Kontaktia, Quru, NetBooster, Opasmedia, Tulos Helsinki, Mainostoimisto Weblandia sekä Fiercer Media. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta.

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

11.05.2021

Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää

29.01.2021

Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta

Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %).

lue lisää

12.11.2020

Verkkomainonta takaisin kasvu-uralle kolmannella kvartaalilla

Verkkomainonta palautui edellisen kvartaalin romahduksen jälkeen nopeasti takaisin kasvu-uralle ollen vuoden kolmannella kvartaalilla 4 % kasvussa.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!