Icon
Kuoleeko banneri? Uutiset & blogi

Kuoleeko banneri?

18.10.2012 | Anu Vuokko, TNS Gallup

Display- eli bannerimainonta ei edelleenkään ole kuolemassa, vaikka skeptisimmät jo pitkään ovat tällaisia povauksia heitelleet. Päinvastoin, banneri elää ja voi hyvin, kertoo tuore Online Advertising 2012 –tutkimus. Kysyttäessä, mitä internet-mainonnan muotoja aikoo käyttää seuraavan 12 kk aikana, Display nousi aiempien vuosien tapaan ykköseksi. Aivan kintereillä tulevat hakusana- ja sosiaalisen median mainonta.

Innostusta sosiaalista mediaa kohtaan ei enää voi laittaa ”hypen” piikkiin. SoMe ei ole mainostajille vain tulevaisuutta, vaan vahvasti jo tätä päivää. Mielenkiintoista on se, että mainostajien näkemykset sosiaalisen median toimivuudesta jakautuvat vahvasti kahtia. Osa kokee, että näkyminen sosiaalisessa mediassa on tuonut hyvin kontakteja, osa taas kokee, että kontakteja ei ole riittävästi tullut ja sosiaalisen median toimivuutta on vaikea todentaa. Lieneekö yksi syy tähän kaksijakoisuuteen itse toteutuksissa? - Hyvin tehty ja perusteellisesti suunniteltu toimii, heikommin tehty ei toimi. Syy voi löytyä myös kohderyhmästä ja tuotteesta: kaikki eivät käytä sosiaalista mediaa, eivätkä kaikki tuotteet sovi sinne.

Ja sosiaalinen media näyttää muuten mainostajien mielissä olevan yhtä kuin Facebook.

Verkkomainonnalla tuntuu yleisesti ottaen pyyhkivän mukavasti. Peräti 77% mainostajista aikoo kasvattaa verkon osuutta markkinointibudjetissaan seuraavan 12 kk aikana. Suurimpana syynä verkon osuuden kasvuun nousee se, että lähes kaikki kohderyhmät ovat jo verkossa ja siksi mainostajienkin on oltava siellä. Hienoa, että tämä perusasia on vihdoin ymmärretty! Verkko koetaan myös edullisemmaksi kuin muut mediat - kun budjetit pienenevät, verkossa samalla rahalla saa enemmän. Mahtaisiko tässä olla jopa mahdollisuus nostaa nettimainonnan hintoja? Tätä pohdittaessa kannattaa kuitenkin olla varovainen – muista medioista nettiin siirtyvällä rahalla kun on entistä enemmän jakajia.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

06.02.2024

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä

IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.

lue lisää

26.01.2024

Antti Kallio ja Christopher Fernandez IAB Finlandin hallituksen PJ-kaksikoksi

Dagmarin Chief Business Officer Antti Kallio valittiin tammikuun kokouksessa yksimielisesti IAB Finlandin hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2024. Varapuheenjohtajan nuijaa tänä vuonna heiluttaa viime vuoden tapaan Kinesson Pohjoismaiden liiketoiminnasta vastaava Christopher Fernandez.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää