
Kuluttaja on kännykän päässä, oletko sinä?
Suomalaisista yli puolet (54 prosenttia) käyttää internetiä liikkeellä ollessaan, käy ilmi TNS Gallupin tuoreesta NetTrack-tutkimuksesta, joka selvittää suomalaisten internetissä käyttämää aikaa ja käytön tapoja.
Siinä missä internetin käyttäjien määrä on pysynyt melko samanlaisena, on käyttö lisääntynyt ja käyttöpaikat monipuolistuneet mobiili- ja tabletlaitteiden käytön myötä. Yli 65 prosentilla suomalaisista on älypuhelin, ja heistä 63 prosenttia käyttää nettiä laitteellaan säännöllisesti. Tabletin omistaa tai sellaista käyttää 31 prosenttia suomalaisista.
Kannettavat laitteet tarkoittavat myös netissä vietetyn ajan siirtymistä uusiin paikkoihin. TNS:n tutkimuksessa kävi ilmi, että mobiililaitteiden määrän kasvu alkaa näkyä myös siinä, kuinka niitä käytetään kuluttamisen tukena kivijalkakaupoissa.
Asiakas etsii aukioloaikoja ja tuotetietoja
TNS:n tutkimuksen mukaan yleisimmin tarvitaan myymälöiden sijainti- ja aukiolotietoja. Näistä tiedusteluista jo 40 prosenttia tehdään liikkuessa.
Silti välillä tuntuu, että liikkeellä oleva kuluttaja on unohdettu kokonaan. Eräänä pyhäpäivänä kesken kävelylenkin iski tarve varmistaa, olisiko lähellä avoinna olevaa ruokakauppaa. Luulisi tämän olevan yksinkertainen operaatio, mutta toisin kävi. Tarvittiin yhdistelmä karttapalveluita, eri ketjujen kotisivuja ja valistunut arvaus, ennen kuin nälkäiset vapaapäiväläiset pääsivät päivällisostoksille.
NetTrack-tutkimus kertoo myös, että kuluttajat etsivät mobiililaitteillaan tuotetietoja sekä tarkistavat saatavuuden. Myymälöissä käsi kännykkätaskulla kulkevat etenkin alle 45-vuotiaat ja pääkaupunkiseudulla asuvat. Kuvia tuotteista haluavat näppäillä etenkin 35–44-vuotiaat. Noin 13 prosenttia suomalaisista käyttää nettiä apuna ostohetkellä – niin kotona verkkoshoppaillessa kuin fyysisessä myymälässä
Paljon on kuultu puhetta siitä, kuinka netti ja kivijalkakauppa pitäisi yhdistää. Asiakas on osannut tehdä sen jo itse, kuten tutkimuksesta käy ilmi. Mutta ovatko myyjä ja markkinoija siellä myös? Mitä yritykset tarjoavat kuluttajalle, joka vaeltaa myymälässä kännykkä kädessään?
Oletko aina saatavilla?
Liikkeellä olevat nettikansalaiset tarjoavat alalle sekä haasteita että mielenkiintoisia mahdollisuuksia.
Mobiilissa mainostaminen on ottanut entistä suurempia osuuksia mainoskakuista ympäri maailman. eMarketer uutisoi hiljattain, että mobiilimainonnan panostukset kasvoivat viime vuonna globaalilla tasolla 105 prosenttia. Eniten kasvavasta euromäärästä hyötyivät Facebook ja Google. Pohjois-Amerikassa mobiilimainonta vei arvioiden mukaan viime vuonna digimainoskakusta jo 18,8 prosenttia.
Suomessa mobiilimainonnan panostusten kasvu oli vuonna 2013 kansainvälistä tasoa hurjempaa, 368 prosenttia. Koko digitaalisesta mainoskakusta mobiili on edelleen kuitenkin vain pieni siivu, noin yhdeksän prosenttia.
Mainostajat ovat heränneet hiljalleen mobiilikäytön kasvuun, mutta pelkkien kampanjoiden vieminen uusiin formaatteihin ei riitä. Kuluttaja haluaa palvelua myös mobiilissa, mutta saako hän siellä kaipaamaansa palvelua?
”Jokaisen yrityksen prioriteetti numero yksi vuonna 2014 tulee olla varmistaa always on -strategia ja toteutus”, kuten Jukka Sundquist hiljattain kirjoitti ansioituneessa IABloggauksessaan. On palveltava asiakasta mihin tahansa aikaan ja millä hyvänsä laitteella tämä palvelua haluaa. Jos liikkeellä oleva kuluttaja ei löydä sinua ja palveluitasi kännykällään tai tabletillaan, eksyy hän todennäköisemmin kilpailijan ovesta sisään.
IAB Finland tarjoaa jäsenilleen kevytversion TNS:n NetTrack-tutkimuksesta. Sen voit ladata täältä.
Laajemmat tulokset voi ostaa TNS:ltä. Muista kysyä IAB:n jäsenhintaa!
Lotta Heikkeri
Kirjoittaja on IAB Finlandin markkinointi- ja viestintäpäällikkö
IABlogin Facebook kommentit

Digimarkkinoinnin, mainonnan ja median maailma kehittyy nopeammin kuin koskaan aiemmin. Alan ammattilaisena tiedät, miten tärkeää on pysyä ajan tasalla uusista trendeistä, työkaluista ja parhaista käytännöistä. Siksi me IAB:llä päivitämme jatkuvasti digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattia – vastaamaan tämän päivän ja huomisen haasteisiin.
lue lisää23.01.2025
Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaatti uudistuu – pysy ajan tasalla muuttuvassa maailmassa
Digimarkkinoinnin, mainonnan ja median maailma kehittyy nopeammin kuin koskaan aiemmin. Alan ammattilaisena tiedät, miten tärkeää on pysyä ajan tasalla uusista trendeistä, työkaluista ja parhaista käytännöistä. Siksi me IAB:llä päivitämme jatkuvasti digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattia – vastaamaan tämän päivän ja huomisen haasteisiin.
lue lisää20.01.2025
Uusi IAB:n jäsenetu vuodelle 2025: Foorumit
IAB Finland aloittaa uudet jäsenille suunnatut foorumit helmikuussa 2025. Ensimmäiset foorumit keskittyvät kahteen IAB:n jäsenkyselyssä erittäin tärkeäksi koettuun teemaan: tekoälyyn sekä mainonnan tuloksellisuuteen. Foorumit keskittyvät 100% osallistujien omaan oppimiseen ja ne ovat avoinna kaikille IAB:n jäsenille. Pidämme yhteisen infotilaisuuden foorumeista tiistaina 11.2.2025 klo 9:00 Teamsissa. Tule mukaan tutustumaan foorumeihin ja lue myös alta yleisimmät kysymykset foorumeihin liittyen.
lue lisää15.01.2025
IAB Finland 2025 - Painopisteet, jäsenedut ja kumppanit
IAB Finlandin vuosi 2025 on rakennettu jäsenten toiveiden pohjalle. Työryhmien, tapahtumien ja täysin uutena jäsenetuna aloittavien foorumeiden teemat pohjautuvat syksyllä 2024 tehtyyn jäsentutkimukseen. Yhteistyökumppanina IAB koetaan yhä kiinnostavampana, sillä yhteensä 19 digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin toimijaa on Industry Partnerina tai Premium Partnerina IAB Finlandin kanssa.
lue lisää29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää