Icon
Kaupan median trendit maailmalla ja Suomessa Uutiset & blogi

Kaupan median trendit maailmalla ja Suomessa

07.12.2021 | SOK Smart Marketing

Tuskin kukaan on välttynyt kuulemasta Amazonin, Krogerin, CVS:n tai Walmartin kaltaisten kaupan medioiden menestystarinoista maailmalla. Kaupan media on aihe, joka puhuttaa nyt laajalti markkinointialan toimijoita. Globaali innostus on suurta. Ei ole liioiteltua sanoa, että kaupan media on yksi merkittävimmistä globaaleista markkinointitrendeistä.

Kun perinteinen markkinointi on ollut pandemia-aikana ahdingossa, kaupan media on uinut vastavirtaan ja vahvistanut jatkuvasti asemaansa. Koronavirus on tehnyt mainostajista markkinointieurojensa suhteen entistä tarkempia. Investoinnit markkinointiin pitää pystyä perustelemaan ja tulokset näyttämään. Kaupan media pystyy vastaamaan markkinoijan vaativimpiin toiveisiin.

Ajan henki on selvä, eikä sille näy muutosta pandemian jälkeenkään: Asiakkaat eivät siedä turhaa markkinointia. Mainostajien näkökulmasta turha markkinointi on hävikkiä. Hävikkimarkkinointi on punainen vaate niin mainostajille kuin kuluttajillekin. Hävikkimarkkinoinnin sijaan palveleva markkinointi tähtää asiakaskokemuksen parantamiseen. Palvelevan markkinoinnin pihvi piileekin verkkokaupan kasvussa ja asiakaskokemuksen parantamisessa kaupan median monipuolisella keinovalikoimalla kasvavissa digitaalisissa palveluissa.

Kaupan median ratkaisut, kaikkialla maailmassa, pyrkivätkin antamaan arvokkaita vastauksia yritysten liiketoiminnalle äärimmäisen olennaisiin kysymyksiin: Mikä aiheutti tuotteemme äkillisen myynnin kasvun? Saimmeko kenties uusia asiakkaita kilpailijalta? Miksi toisen tuotteen myynti sakkaa? Mihin kellonaikaan tuotteen menekki on suurinta ja missä päin Suomea? Ostaako tuotteitamme laaja joukko uusia tai satunnaisia asiakkaita, vai pienempi joukko sitoutuneita vakioasiakkaita? Menetämmekö enemmän asiakkaita kuin saamme uusia? Minkä muiden tuoteryhmien kanssa tuotettamme useimmiten ostetaan?

SOK tuo maailman opit Suomeen

Kun korona on kurittanut perinteisten markkinointialan toimijoiden tulosta, kaupan media on uinut Suomessakin vastavirtaan. Kaupan median kyky vastata erilaisiin liiketoiminnan kannalta olennaisiin kysymyksiin tarkasti ja luotettavasti sekä mitata tuloksia on vakuuttanut mainostaja-asiakkaat. S-ryhmä alkoi Suomessa luomaan omaa kaupan median konseptiaan, Smart Marketingia, kolme vuotta sitten. Ajatuksenamme on tuoda kansainväliset asiakasymmärryksen opit suomalaiseen toimintakulttuuriin sopiviksi. Kaupan alan mediaksi ryhtyminen ei ikävä kyllä käy käden käänteessä. Toimeen ryhtyminen vaatii valtavasti taidollisia, tiedollisia ja teknologisia ponnistuksia.

Haluamme kasvattaa kaupan median osaamista Suomessa ja varmistaa parhaan osaamisen. Tämä on yksi missioistamme. Tuomme maailmalta oppeja Suomeen, mutta samalla olemme helposti lähestyttävä, turvallinen, kotimainen toimija, jonka kaikki suomalaiset tuntevat.

Yhdysvallat, Britannia ja Keski-Eurooppa kulkevat kehityksen etujoukoissa. Pohjoismailla on kirittävää kaupan median innovatiivisissa toteutuksissa. Uusia kaupan medioita pompahtaa maailmalla esiin jatkuvasti. Esimerkiksi Zalando on rakentanut muodin ympärille älykkään ja innovatiivisen kaupan median ratkaisunsa. Myös Tanskan Coop on kehityksessä pitkällä ja Tanskassa on keksitty kansainvälisesti mielenkiintoisia verkkokauppasovelluksia, jotka on myös onnistuttu kaupallistamaan menestyksekkäästi.

Aito asiakasymmärrys muuttaa markkinoinnin lainalaisuudet

Suurin taustalla vaikuttava trendi ylitse muiden on vastuullisen ja läpinäkyvän markkinoinnin merkityksen lisääntyminen. Hävikkimarkkinoinnin vähentäminen ja vaikuttavan markkinoinnin voimistaminen ovat osa tätä suurta maailmanlaajuista megatrendiä.

Kun kuluttaja etsii verkkokaupan sivuilta juoksulenkkareita, palvelevan markkinoinnin ansiosta häntä lähestytään suosituksilla, joissa tiedustellaan, olisiko hän mahdollisesti kiinnostunut myös erinomaisiksi arvioiduista juoksusukista. Asiakas iloitsee saamastaan palvelusta. Palvelua ei tällä kertaa tarjonnut myyjä, vaan keinoäly. Kokemus oli kuitenkin sama: mielihyvä ja ilo saadusta palvelusta.

Asiakasymmärryksestä on helppo puhua, mutta sen nostaminen kaiken liiketoiminnan lähtökohdaksi on todella vaikeaa. Perinteinen markkinointi on kokenut kolhuja ja menettänyt uskottavuuttaan parin viime vuoden aikana. Yksinkertaisesti siitä syystä, etteivät toimenpiteet ole perustuneet asiakasymmärrykseen. Toimijat eivät ole sisäistäneet sitä tosiasiaa, että asiakasymmärryksen pitäisi olla kaikkien markkinointitoimenpiteiden ydin. Asiakas on ainoa lähtökohta, josta onnistunut markkinointi voi ponnistaa.

Nykyaikaisessa markkinoinnissa data näyttää suunnan toiminnalle, ja mittaustulokset ohjaavat oikeisiin toimenpiteisiin. Mikä asiakkaitamme kiinnostaa? Miten kampanjamme toimi kussakin kohderyhmässä? Miten hyvin panostuksemme kampanjaan tuottivat tulosta?
Klikkien sijasta palvelevaa markkinointia ohjaa konversiodata, johon ei aiemmin markkinoinnissa päästy käsiksi.

Asiakasymmärryksen pohjalta toimiminen ja sen sisäistäminen muuttaa markkinointia radikaalisti ja pysyvästi. Monet markkinoinnin peruskäsitteet, kuten kontaktihinta tai CPM, menettävät relevanssinsa. Markkinoinnissa on kyse syvällisemmästä yhteistyöstä eri toimijoiden välillä.

Ennen kaikkea markkinointi edeltää nykyisin kokonaisvaltaisempaa ajattelua. Miten markkinointitavoitteet yhdistyvät osaksi yrityksen liiketoimintatavoitteita? Vastaus kysymykseen on osa asiakasymmärrystä.

Kirjoittaja: SOK Smart Marketing
Koostanut Mirka Nyqvist-Kungur

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää

10.06.2024

Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 mijoonaa euroa

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.

lue lisää

23.05.2024

Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.

lue lisää

16.05.2024

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää