Icon
Kähvellä Cannesista – eli viisi voittajaideaa Uutiset & blogi

Kähvellä Cannesista – eli viisi voittajaideaa

06.08.2015 | Jari Lähdevuori

Heinäkuu meni ja taas on akut ladattu – nimittäin ammatilliset sellaiset Cannes-keissien voimin.

Viimeiset neljä vuotta olemme Kuriossa tehneet tutkimusta Cannes Lions -festivaalin palkituista kampanjoista tavoitteenamme löytää somemarkkinoinnin voittajareseptiä. Näinä vuosina olemme käyneet läpi pitkälti yli 2000 palkittua keissiä, joista suuri osa on keskittynyt muihin keinoihin ja kanaviin kuin sosiaaliseen mediaan.

Tänä vuonna inspiraatiohaaviin jäi esimerkiksi iso joukko astetta luovempaa ”perinteistä” digimainontaa, joista tässä viisi suosikkiani piristämään päivätöihin paluuta ja siivittämään syksyn suunnitelmat korkeampiin sfrääreihin.



Germanwings – Corridor Targeting

Henkilökohtainen data on vuosisatamme öljy, sanotaan. Tässä Germanwingsin Skypeen rakennetussa kampanjassa pumpataan mustaa kultaa voittajan elkein – eikä unohdeta jakaa vaurautta profiilidatan alkulähteille, käyttäjille.



Exito Group / Food Bank - Aid to Cart

Hyväntekeväisyyskampanjoinnissa on tärkeää pystyä konkretisoimaan tarjottava apu, koska kohteet tuntuvat kaukaisilta ja auttamisen muotoja riittää joka sormelle. Lisäksi on hyvä olla oikealla hetkellä liikkeellä – kun kukkaron nyörit ovat valmiiksi löysällä ja muut asiat eivät vie keskittymistä. Aid to Cart -kampanjassa kaikki nämä toteutuvat tyylikkäästi.



Canal+ - The Interactive Form

Verkkolomake, tuo konversion kulmakivi ja peruskallio, on saitista toiseen saman kaavan mukainen. Lomaketta toki edeltää jos jonkinmoista ideaa ja efektiä, mutta yleensä leijonanosa luovuudesta on käytetty siinä vaiheessa, kun käyttäjää pyydetään aloittamaan etunimen täyttämisellä. Canal+:n Ranskassa toteuttama kampanja kääntää tämän ajattelun päälaelleen ja pakkaa paukkunsa etunimi-kentästä eteenpäin.



3M - The Banner That Makes You Like Banners

Retargetointi harvemmin herättää kohteessaan samansuuntaisia tuntemuksia kuin markkinoijassa, joka vastaa kyseisestä sarjatulimaisesta banneriryöpytyksestä. 3M otti tätä ajatusta sarvista ja ravisteli siitä kampanjan, jolla saatiin 1 300 % paremmat aktivointiluvut keskimääräiseen interaktiiviseen banneriin verrattuna.



D&AD - The Ad Filter

Tyhmään kysymykseen on hyvä lopettaa: kuka sanoo, ettei ad-block-sovellus voisi olla toimiva mainosalusta?

Kurion ja Cannes Lionsin yhteistyössä tekemä tutkimus Cannes Lions 2015 -voittajista julkaistaan elokuun aikana.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

29.11.2024

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää

01.11.2024

IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa. 

lue lisää

28.10.2024

MIXX kumppanuudet myynnissä!

Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.

lue lisää