Icon
Internetmainoksiin liitettävä pieni kuvake kertoo mainonnan kohdentamisesta Uutiset & blogi

Internetmainoksiin liitettävä pieni kuvake kertoo mainonnan kohdentamisesta

19.06.2013

Verkkomainonnan voimakkaan kasvun myötä toimiala on halunnut varmistaa alan positiivisen ja vastuul-lisen kehityksen parantamalla itsesääntelyä. Uusi kansainvälinen itsesääntelyohjeistus koskee selainkäyt-täytymiseen perustuvaa verkkomainonnan kohdentamista (Online Behavioral Advertising, OBA). Mai-noksiin lisättävä pieni kuvake kertoo siitä, että kyseinen mainos on kohdennettu käyttäjän internetkäyt-täytymisen perusteella.

Selainkäyttäytymiseen perustuvalla verkkomainonnan kohdentamisella tarkoitetaan sitä, että internetin käyttäjälle näytetään mainontaa sen perusteella, millä verkkosivustoilla kyseisellä selaimella on aiemmin vierailtu.

Kiinnostavampaa mainontaa
Internetin käytöstä kerätään tietoa mm. selaimeen asetettavan evästeen avulla. Eväste mm. tilastoi sitä, millä sivustoilla selain käy, mutta se ei yksin pysty keräämään henkilökohtaisia tietoja tietokoneen käyttäjästä. Selainkäyttäytymisen tilastointi mahdollistaa kiinnostavamman ja tarkoituksenmukaisemman mainonnan esittämisen tavoitteena laadukkaampi internetin käyttökokemus ja kustakin aihealueesta kiinnostuneiden käyttäjien parempi tavoittaminen. Mikäli esimerkiksi kotitietokoneella käydään usein kalastus- ja matkailuaiheisilla sivustoilla, voidaan kyseisellä tietokoneella internetiä käyttävälle näyttää näihin aiheisiin liittyvää mainontaa.

Kuvake kertoo mainonnan kohdentamisesta
Uusi ohjeistus näkyy verkon käyttäjille siten, että selainkäyttäytymisen perusteella kohdennettuihin mainoksiin tulee kohdennuksesta kertova kuvake. Kuvaketta klikkaamalla käyttäjä siirtyy sivustolle, jossa informoidaan mainonnan kohdentamisesta. Kyseisellä verkkosivustolla käyttäjä voi tehdä kohdentamiseen liittyviä valintoja tiettyyn päätelaitteeseen liittyen.

Kuvakkeen käyttöönotto edistää verkkomainonnan avoimempaa ja läpinäkyvämpää toimintatapaa – käyttäjät voivat vaivatta saada tietoa mainonnan kohdentamisesta ja valintamahdollisuuksistaan verkkomainontaan liittyen.

Internetin käyttöä voi jatkaa kuten ennen
Uusi ohjeistus ei edellytä internetin käyttäjiltä mitään toimenpiteitä eli verkon käyttöä voi jatkaa kuten ennenkin, jolloin käyttäjä saa jatkossakin osin käyttäytymiskohdennettua mainontaa. Mikäli käyttäjä rajoittaa selainkäyttäytymiseen perustuvaa kohdentamista, mainonnan määrä pysyy ennallaan, mutta se voi sisällöltään muuttua vähemmän relevantiksi.

Lisätietoja:
IAB Europe (The Interactive Advertising Bureau) ja EASA (European Advertising Standards Alliance) tukevat EU:n tietosuojalainsäädännön uudistuksen mukaisia läpinäkyvyys- ja informointiperiaatteita parantamalla internetmainonnan sääntelyä. Euroopan laajuisen itsesääntelyohjeistuksen käyttöönotosta vastaa Suomessa verkkomainonnan etujärjestö IAB Finland. Kaikkien verkkomainonnan toimijoiden toivotaan sitoutuvan tähän digitaalisen markkinoinnin läpinäkyvyyttä kasvattavaan hankkeeseen.

Artikkeli Uutiset Webinaaritallenteet
LIVESTRIIMI: Marketing Next - Ruudun takaa kuluttaja kurkistaa

Tervetuloa IAB:n kevään toiseen seminaariin, jonka teemana on mediankäytön ja markkinoinnin muutokset sekä kuluttajien tavoittaminen innovatiivisilla ratkaisuilla. Tässä tapahtumassa avataan ovet uusiin mahdollisuuksiin ja yllättäviin kanaviin, jotka muovaavat tulevaisuuden markkinointistrategioita. Keskitymme erityisesti älylaitteiden, suurten näyttöjen ja uusien kaupallisten ympäristöjen kautta kuluttajien tavoittamiseen sekä pohdimme, kuinka suomalaisen kuluttajan alati muuttuva mediankäyttö vaikuttaa markkinoinnin kokonaisuuteen.

lue lisää

15.04.2024

LIVESTRIIMI: Marketing Next - Ruudun takaa kuluttaja kurkistaa

Tervetuloa IAB:n kevään toiseen seminaariin, jonka teemana on mediankäytön ja markkinoinnin muutokset sekä kuluttajien tavoittaminen innovatiivisilla ratkaisuilla. Tässä tapahtumassa avataan ovet uusiin mahdollisuuksiin ja yllättäviin kanaviin, jotka muovaavat tulevaisuuden markkinointistrategioita. Keskitymme erityisesti älylaitteiden, suurten näyttöjen ja uusien kaupallisten ympäristöjen kautta kuluttajien tavoittamiseen sekä pohdimme, kuinka suomalaisen kuluttajan alati muuttuva mediankäyttö vaikuttaa markkinoinnin kokonaisuuteen.

lue lisää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

06.02.2024

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä

IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.

lue lisää

26.01.2024

Antti Kallio ja Christopher Fernandez IAB Finlandin hallituksen PJ-kaksikoksi

Dagmarin Chief Business Officer Antti Kallio valittiin tammikuun kokouksessa yksimielisesti IAB Finlandin hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2024. Varapuheenjohtajan nuijaa tänä vuonna heiluttaa viime vuoden tapaan Kinesson Pohjoismaiden liiketoiminnasta vastaava Christopher Fernandez.

lue lisää