IAB:n kuulumisia
IAB:n vuosi 2019 on käynnistynyt kuten edellisetkin, vauhdikkaasti kasvun merkeissä. Loppuvuodesta valitun uuden hallituksen pesti on alkanut aikaansaavan yhteistyön merkeissä, keskittyen aluksi vuoden painopisteiden määrittelyyn. Pohjana suunnitteluun toimi hallituksen jäseniltä ja työryhmien vetäjiltä kerätty palaute, ja toki myös edellisen hallituksen testamentti. IAB:n hallituksen rakenne toimii hyvin jatkuvuuden kannalta. Koko hallitus ei vaihdu kerralla, joten edelliseltä kaudelta kesken jääneet asiat saadaan mukaan sujuvasti. Alla hallituksen ajatuksia alkaneen vuoden tavoitteista.
GDPR, ePrivacy ja IAB TCF
GDPR tuli voimaan kohta vuosi sitten. Takana on tyrskyjä ja suvantoja, ja edessä vielä paljon tekemistä. Yhteisömme jäsenet kaipaavat tukea ja neuvoja GDPR:n implementointiin digimarkkinoinnin arjessa. Keskeiseen rooliin nousee IAB:n yhdessä teknologiatoimijoiden, medioiden ja muiden sidosryhmien kanssa kehittämä Transparency & Consent Framework. Tuttavallisemmin TCF, joka mahdollistaa dataohjattuun mainontaan vaadittavan luvan kommunikoimisen koko teknologia-ekosysteemille. Standardin kehitystyö on jatkuvaa ja parhaillaan odottelemme kokonaan uuden version valmistumista. IAB auttaa jäseniään TCF:n käyttöönotossa ja vastaa mielellään kaikkiin kysymyksiin. Hyvä muistaa, että konsentin kysyminen ei ole pelkästään median vastuulla, myös dataa hyödyntävän mainostajan pitää tarjota mahdollisuus konsentin antamiseen tai datan käytön kieltämiseen.
Dataohjatun markkinoinnin kasvun vauhdittaminen
Koemme, että meillä Suomessa on erittäin hyvät mahdollisuudet tehdä maailman parasta dataohjattua markkinointia. Suomi on ollut edelläkävijä datan keräämisessä ja hyödyntämisessä. Uskallan väittää, että tässä maassa on kehitetty väkilukuun suhteutettuna enemmän datatekkiä ja palveluita kuin missään muualla. Haluamme tukea markkinan kehitystä tällä osa-alueella koska uskomme, että se kasvattaa jäsentemme markkinoinnin tuloksellisuutta ja myyntiä. Dataohjattu markkinointi ja itse datamarkkina kaipaavat lisää läpinäkyvyyttä ja yhteisiä pelisääntöjä datan keräämisen, hyödyntämisen ja käsittelyn osalta. Ja me kaikki tarvitsemme koko ajan lisää osaamista. Nämä asiat nousevat edistettäviksi yhdessä IAB:n työryhmien kanssa alkaneen vuoden aikana.
IAB:n toiminta
Edellä mainittujen teemojen lisäksi IAB haluaa olla entistäkin näkyvämpi vaikuttaja koko markkinalla. Yhteisömme tuottaa upeita koko toimialaa auttavia oppaita, tapahtumia ja koulutuksia. Ei pidetä kynttilää vakan alla, vaan jaetaan digitaalisen markkinointiviestinnän kehityksen ilosanomaa kaikilla rintamilla!
Ja viimeisenä toki se kaikista tärkein asia. Meidän pitää löytää IAB:n johtoon tulevaisuuteen katsova yhteisön kehittäjä jatkamaan Birgitan upeaa työtä. Jos sinulla on mielessä pestiin sopiva henkilö, vinkkaa heti, hakuaika päättyy maaliskuun lopussa.
Toivottavasti nähdään kevään IAB -tapahtumissa!
Petri Kokkonen
IAB Finland Ry hallituksen puheenjohtaja

Kirjoittaja Petri Kokkonen työskentelee Relevant Digitalin toimitusjohtajana ja on IAB:n hallituksen jäsen.
IABlogin Facebook kommentit
Artikkeli
Kvartaalitiedotteet
Uutiset
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.
lue lisää23.09.2025
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää13.08.2025
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana
Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää