Icon
Yhdessä kohti uutta, kotimaisten toimijoiden voimalla IABlogi

Yhdessä kohti uutta, kotimaisten toimijoiden voimalla

03.06.2020 | Jaakko Kuivalainen

Adform, Dagmar, IPG Mediabrands ja Sanoma kehittävät ja testaavat yhdessä 1. osapuolen dataan perustuvaa ohjelmallista ostamista.

Kerroin IAB:n Smart Marketing -seminaarissa puheenvuorossani yhteishankkeesta jossa 1. osapuolen dataan perustuen saadaan kohdennukset toimimaan kaikissa selaimissa Adformin DSP:n ja datamarkkinapaikan avulla.

Tämä on hieno esimerkki siitä että kotimaiset toimijat yhdessä kansainvälisten teknologiayhtiöiden kanssa voivat vaikuttaa ja olla mukana kehityksen etulinjassa digimarkkinoinnin murroksessa, joka liittyy edessä häämöttävään kolmannen osapuolten evästeiden kuolemaan.

Yhteistyön tavoitteena on varautua tulevaan evästemuutokseen mutta myös parantaa ohjelmallisen ostamisen toimivuutta jo lähiaikoina Safari- ja Firefox-selainten osalta. Kehitys kohdistuu kohderyhmien sekä raportoinnin ja mittauksen toimintaan 1. osapuolen datalla.

Ohessa kumppaniemme kommentit yhteistyöstä.

Antti Kallio, Dagmar, Chief Business Officer

“Dagmarille on tärkeää myös jatkossa varmistaa, että mainontaa pystytään ostamaan laadukkaasti, tehokkaasti ja kohdistetusti, joten ensimmäisen osapuolen evästeistä kootut kohdeyleisöt ovat jatkossa tärkeä osa tehokasta markkinointia.

”Toivomme, että pystymme löytämään parhaat tavat saada ensimmäisen osapuolen tunnisteet osaksi ostamisen ekosysteemiä. Näemme, että yhteiset ID:t ja ensimmäisen osapuolen evästeet tulevat täyttämään kolmannen osapuolen evästeiden jättämän aukon kohdistustekniikoissa.”

Christopher Fernandez, Matterkind (IPG MB) Managing Director, Nordics:

”Tapamme toimia on kokeilla uusia innovaatioita ja saada kokemusta uudesta osallistumalla, joko Proof of Consepteihin tai tekemällä omaa pilotointia. Nykyisellään yleisökohdennuksiin liittyy epävarmuutta ja on tärkeää löytää uusia toteutustapoja”

”Vaikka lyhyellä aikavälillä onkin epävarmuutta, näemme paljon potentiaalia uusissa ratkaisuissa. Pidemmällä aikavälillä en ole huolissani. Evästeiden muutokset lopulta parantavat esimerkiksi mittausta ja kohdennukset uudistuvat osana muutoksia.”

Jakob Bak, Adform, CTO

“Kaikki tiet vievät Roomaan, ja tässä tilanteessa 1. osapuolen datan aktivointi on tämän toimialan Rooma, kun 3. osapuolen keksien käyttö loppuu. Tämä muutos on myös oleellinen, sillä se mahdollistaa kohdentamisen ohjelmallisesti mm. Safarin liikenteeseen, joka on jo jonkin aikaa puuttunut. Lisäksi tällä muutoksella korostetaan paikallisten julkaisijoiden tärkeyttä, ja ohjataan kansainvälisille, ns. walled garden -toimijoille, kuten Facebookille ja Youtubelle valuvaa mainosrahaa myös näille paikallisille medioille.”

” Tämä testi antaa juurikin niitä kaivattuja suuntaviivoja sille, miltä tulevaisuus tulee näyttämään, kun 3. osapuolen keksit vaihtuvat 1. osapuolen dataan. Odotamme siis mielenkiinnolla testien tuloksia.”


Dagmar ja IPG Mediabrands voivat hyödyntää 1. osapuolen evästeisiin perustuvia kohdennuksia Adformin DSP:llä ja Adformin datamarkkinapaikalla

Kerromme lisää tämän niin kutsutun Proof of Conseptin laajemmasta saatavuudesta lähiaikoina projektin edetessä. Tekninen toteutus alkaa olla valmis ja seuraavana vaiheena on testaus Dagmarin ja IPG Mediabrandsin valittujen asiakkaiden kampanjoilla.

Jaakko Kuivalainen

Jaakko Kuivalainen, Director, B2B Digital Business, vastaa Sanoman mediamyynnin digitaalisesta liiketoiminnasta ja tuotekehityksestä. Juoksemisen lisäksi vapaa-ajan harrastuksiin hänellä kuuluu usein iltaisin olevat kansainvälisten toimialajärjestöjen telcot.

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää

18.06.2024

IAB Jäsenesittely: Martin Kokholm ja AudienceProject

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Martin Kokholm ja AudienceProject

lue lisää

17.06.2024

IAB Jäsenesittely: Idlis ja Mikko Kivistö

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Idlis ja Mikko Kivistö

lue lisää

14.06.2024

IAB Studio: Erotu joukosta pelimainonnalla

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studioon päästettiin pelimainonnan ammattilaisia: Aleksi Ylitalo RTL AdAlliancelta, Patrik Hautala GroupM:ltä ja Stina Backman Telialta.

lue lisää