Icon
Viisi inspiroivaa digimainonnan trendiä NYT IABlogi

Viisi inspiroivaa digimainonnan trendiä NYT

25.09.2013 | Petri Kokkonen

Kollega pyysi minua listaamaan kahden minuutin ja kahden dian alustukseen minua eniten kiehtovat ja tärkeimmiksi kokemani digimainonnan trendit. Rajaus oli sen verran tiukka, että monta mehukasta asiaa jäi tällä kertaa listan ulkopuolelle, mutta tässä tällä hetkellä eniten inspiroiva viisikko, alkuperäistä kahden minuutin esitystä hieman laajemmin avattuna:

1. Video

Video on kiistatta yksi verkon vahvimmista trendeistä. Videosisältöjen katselu kasvaa nopeasti ja on ennustettu, että videoyleisön määrä ylittää sosiaalisen median käyttäjien määrän vuonna 2017. Videoiden katselun kasvu vauhdittaa videomainonnan kasvua, ja videomainonnan odotetaankin olevan yksi nopeimmin kasvavista verkkomainonnan muodoista lähivuosien aikana. Mutta videon merkitys ei rajoitu pelkästään videomainontaan, vaan videosta tulee yhä merkittävämpi osa yritysten omaa mediaa ja kommunikaatiota kohderyhmien kanssa. Kaikki tilanteet, joissa videota voi luontevasti hyödyntää, kannattaa käyttää hyväksi, koska video on kiistatta yksi vahvimmista vaikuttamisen keinoista.

2. Dynaaminen kerronta

Jo lähitulevaisuudessa suuri osa mainosviestien sisällöistä muodostuu reaaliaikaisesti ja käyttäjäkohtaisesti. Tähän saakka olemme tottuneet näkemään dynaamisesti muodostuvia mainosviestejä lähinnä Googlen re-marketing toteutuksissa, mutta ennustan teemalle laajempaa tulevaisuutta. Dynaamisuus perustuu dataan viestin vastaanottajasta, jota mainostajalla ja medialla on käytettävissä sekä muista viestin kannalta relevanteista muuttujista. Mainos räätälöityy reaaliaikaisesti, ja yhden mainoksen viestiin ja visuaaliseen toteutukseen voi vaikuttaa esimerkiksi:

  • Vastaanottajan aiemmat kiinnostuksenkohteet, mieltymykset ja demografiset taustat
  • Vastaanottajan aiempi suhde (ja reagointi) yritykseen tai yrityksen aiemmin esittämään mainontaan
  • Vastaanottajan maantieteellinen sijainti, käytössä oleva päätelaite ja yhteys
  • Kellonaika, viikonpäivä ja vallitsevat sääolosuhteet
  • Ympäristö, missä mainos näytetään.

Odotan, että tulevaisuudessa näkemämme yksittäinen mainosviesti, olipa se perinteisempää displaytä tai edellisen trendin mukaista videota, muodostuu kymmenistä tai jopa sadoista reaaliaikaisesti muuttuvista komponenteista.

3. Responsiivinen mainonta

Tämä on jo osittain sisäänkirjoitettuna edelliseen, mutta haluan kuitenkin alleviivata erikseen. Nykyinen malli, jossa mediat suunnitellaan ja ostetaan erikseen sen perusteella, onko mainoksen esittävä näyttö viisi- vai kaksikymmentä tuumaa, on vielä toistaiseksi olosuhteiden sanelema pakko, mutta kestämätön toimintamalli pidemmän päälle. Verkkopalveluista on onnistuttu tekemään responsiivisia, miksi ei myös mainoksista?

4. Isojen näyttöjen kytkeytyminen verkkoon

On todennäköistä, että valtaosa olohuoneiden suurista näytöistä kytkeytyy verkkoon seuraavan viidentoista vuoden kuluessa. Käytännössä Gigantista on jo tänä päivänä hankala ostaa TV:tä, jossa ei ole verkkokytkentämahdollisuutta. Lisäksi, kun soppaan lisätään TV:n verkkoon vievät liitännäiset, joita innovoidaan kiihtyvällä tahdilla, skenaario töllöjen verkottoitumisesta ei ole mitenkään ihmeellinen. Kiinnostavampaa sen sijaan on, millaiseksi isoilla ruuduilla esitettävä mainonta muuttuu tämän kehityksen myötä. Onko se sellaista kuin TV-mainonta nykyään, vai tuleeko siitä vuorovaikutteisempaa ja monimuotoisempaa. Veikkaan, että perinteisellä yksisuuntaisella kerronnalla on iso rooli myös tulevaisuudessa, mutta katsojalle tarjotaan samaan aikaan enemmän mahdollisuuksia tarttua mainostajan tarinaan kaukosäädintä tai älypuhelinta käyttäen. Kun katsomme pidemmälle, katsojan eleilläkin on kenties roolinsa mainoskokemuksessa.

5. Brändimainonnan räjähdys

Suoran myynnin metsästäminen verkossa jatkuu, mutta seuraavaksi verkon paaluttavat brändin rakentajat. Tämä tulee ohjaamaan mainosformaattien muutosta ja luo suuria paineita verkkomainonnan mittareiden kehittämiseen. Voimistaako CTR päivittäistavarakaupan mainostajan kassakoneen laulua? Ehkä joskus, mutta tuskin usein. Miksi ihmeessä klikkaisin margariinimainosta? Klikkaamattomuus ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettenkö olisi huojentunut marketin kylmäkaapilla nähdessäni rasvarasian kantta koristavan tutun merkin, luvaten minulle korkealaatuisen, tutun ja turvallisen tuotekohtaamisen. Olisiko esimerkiksi mainoksen parissa vietetty aika tai engagement rate klikkiprosenttia parempi mittari? Analyytikoiden seuraava mallinnusprojekti lienee brändin kehittymisen mallintaminen ja eniten brändiä vahvistavien kohtaamisten tunnistaminen. Uskon, että tämä trendi linkittyy erittäin vahvasti ensimmäisenä mainittuun trendiin, eli videoon.

Minulle on kerrottu, että blogikirjoituksen lopettaminen suoraan kysymykseen on urpoa, mutta siitä huolimatta; Mitkä ovat sinua tällä hetkellä eniten kuumottavat trendit? Lyö pöytään, all in!

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää