Icon
Viisi inspiroivaa digimainonnan trendiä NYT IABlogi

Viisi inspiroivaa digimainonnan trendiä NYT

25.09.2013 | Petri Kokkonen

Kollega pyysi minua listaamaan kahden minuutin ja kahden dian alustukseen minua eniten kiehtovat ja tärkeimmiksi kokemani digimainonnan trendit. Rajaus oli sen verran tiukka, että monta mehukasta asiaa jäi tällä kertaa listan ulkopuolelle, mutta tässä tällä hetkellä eniten inspiroiva viisikko, alkuperäistä kahden minuutin esitystä hieman laajemmin avattuna:

1. Video

Video on kiistatta yksi verkon vahvimmista trendeistä. Videosisältöjen katselu kasvaa nopeasti ja on ennustettu, että videoyleisön määrä ylittää sosiaalisen median käyttäjien määrän vuonna 2017. Videoiden katselun kasvu vauhdittaa videomainonnan kasvua, ja videomainonnan odotetaankin olevan yksi nopeimmin kasvavista verkkomainonnan muodoista lähivuosien aikana. Mutta videon merkitys ei rajoitu pelkästään videomainontaan, vaan videosta tulee yhä merkittävämpi osa yritysten omaa mediaa ja kommunikaatiota kohderyhmien kanssa. Kaikki tilanteet, joissa videota voi luontevasti hyödyntää, kannattaa käyttää hyväksi, koska video on kiistatta yksi vahvimmista vaikuttamisen keinoista.

2. Dynaaminen kerronta

Jo lähitulevaisuudessa suuri osa mainosviestien sisällöistä muodostuu reaaliaikaisesti ja käyttäjäkohtaisesti. Tähän saakka olemme tottuneet näkemään dynaamisesti muodostuvia mainosviestejä lähinnä Googlen re-marketing toteutuksissa, mutta ennustan teemalle laajempaa tulevaisuutta. Dynaamisuus perustuu dataan viestin vastaanottajasta, jota mainostajalla ja medialla on käytettävissä sekä muista viestin kannalta relevanteista muuttujista. Mainos räätälöityy reaaliaikaisesti, ja yhden mainoksen viestiin ja visuaaliseen toteutukseen voi vaikuttaa esimerkiksi:

  • Vastaanottajan aiemmat kiinnostuksenkohteet, mieltymykset ja demografiset taustat
  • Vastaanottajan aiempi suhde (ja reagointi) yritykseen tai yrityksen aiemmin esittämään mainontaan
  • Vastaanottajan maantieteellinen sijainti, käytössä oleva päätelaite ja yhteys
  • Kellonaika, viikonpäivä ja vallitsevat sääolosuhteet
  • Ympäristö, missä mainos näytetään.

Odotan, että tulevaisuudessa näkemämme yksittäinen mainosviesti, olipa se perinteisempää displaytä tai edellisen trendin mukaista videota, muodostuu kymmenistä tai jopa sadoista reaaliaikaisesti muuttuvista komponenteista.

3. Responsiivinen mainonta

Tämä on jo osittain sisäänkirjoitettuna edelliseen, mutta haluan kuitenkin alleviivata erikseen. Nykyinen malli, jossa mediat suunnitellaan ja ostetaan erikseen sen perusteella, onko mainoksen esittävä näyttö viisi- vai kaksikymmentä tuumaa, on vielä toistaiseksi olosuhteiden sanelema pakko, mutta kestämätön toimintamalli pidemmän päälle. Verkkopalveluista on onnistuttu tekemään responsiivisia, miksi ei myös mainoksista?

4. Isojen näyttöjen kytkeytyminen verkkoon

On todennäköistä, että valtaosa olohuoneiden suurista näytöistä kytkeytyy verkkoon seuraavan viidentoista vuoden kuluessa. Käytännössä Gigantista on jo tänä päivänä hankala ostaa TV:tä, jossa ei ole verkkokytkentämahdollisuutta. Lisäksi, kun soppaan lisätään TV:n verkkoon vievät liitännäiset, joita innovoidaan kiihtyvällä tahdilla, skenaario töllöjen verkottoitumisesta ei ole mitenkään ihmeellinen. Kiinnostavampaa sen sijaan on, millaiseksi isoilla ruuduilla esitettävä mainonta muuttuu tämän kehityksen myötä. Onko se sellaista kuin TV-mainonta nykyään, vai tuleeko siitä vuorovaikutteisempaa ja monimuotoisempaa. Veikkaan, että perinteisellä yksisuuntaisella kerronnalla on iso rooli myös tulevaisuudessa, mutta katsojalle tarjotaan samaan aikaan enemmän mahdollisuuksia tarttua mainostajan tarinaan kaukosäädintä tai älypuhelinta käyttäen. Kun katsomme pidemmälle, katsojan eleilläkin on kenties roolinsa mainoskokemuksessa.

5. Brändimainonnan räjähdys

Suoran myynnin metsästäminen verkossa jatkuu, mutta seuraavaksi verkon paaluttavat brändin rakentajat. Tämä tulee ohjaamaan mainosformaattien muutosta ja luo suuria paineita verkkomainonnan mittareiden kehittämiseen. Voimistaako CTR päivittäistavarakaupan mainostajan kassakoneen laulua? Ehkä joskus, mutta tuskin usein. Miksi ihmeessä klikkaisin margariinimainosta? Klikkaamattomuus ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettenkö olisi huojentunut marketin kylmäkaapilla nähdessäni rasvarasian kantta koristavan tutun merkin, luvaten minulle korkealaatuisen, tutun ja turvallisen tuotekohtaamisen. Olisiko esimerkiksi mainoksen parissa vietetty aika tai engagement rate klikkiprosenttia parempi mittari? Analyytikoiden seuraava mallinnusprojekti lienee brändin kehittymisen mallintaminen ja eniten brändiä vahvistavien kohtaamisten tunnistaminen. Uskon, että tämä trendi linkittyy erittäin vahvasti ensimmäisenä mainittuun trendiin, eli videoon.

Minulle on kerrottu, että blogikirjoituksen lopettaminen suoraan kysymykseen on urpoa, mutta siitä huolimatta; Mitkä ovat sinua tällä hetkellä eniten kuumottavat trendit? Lyö pöytään, all in!

05.12.2022

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa 2023

IAB Finlandin syyskokouksessa 30.11.2022 päätettiin tulevan vuoden painopisteistä ja valittiin yhdistykselle uusi hallitus. Vuonna 2023 IAB Finlandin kattoteema on digimainonnan vastuullisuus ja IAB:n kaksitoistahenkisessä hallituksessa on medioiden sekä palveluntarjoajien lisäksi mukana ennätysmäärä mainostajia.

lue lisää

18.11.2022

Videomainonnalla menee kovaa Euroopassa ja Suomessa

IAB Europe julkaisee vuosittain AdEx Bencmark raportin, joka mittaa ja arvioi Euroopan digitaalisen mainonnan panostuksia kattaen kaikkiaan 28 eri markkinaa. Tästä täydessä AdEx raportissa kuvataan eri formaattien ja kanavien vaikutukset Euroopan digitaaliseen mainontaan, joka päätyi 30,5 prosentin vuotuiseen kasvuun vuonna 2021. Euroopan koko digitaalisen mainonnan panostukset olivat vuonna 2021 92 miljardia euroa.

lue lisää

15.11.2022

IAB Jäsenesittely: Aste Helsinki ja Teemu Martikainen

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Aste Helsinki ja Teemu Martikainen

lue lisää

01.11.2022

Miten julkaisija voi aloittaa brand safety -työn?

Bränditurvallisuus eli brand safety on ollut digitaalisessa mainonnassa puheenaiheena jo vuosia. Sen tärkeys on vain korostunut viime vuosien tapahtumien - maailmanlaajuisen pandemian sekä Ukrainassa sodittavan sodan – takia. Varsinkin uutismediat ovat joutuneet arvioimaan tarkasti millaisessa sisällössä on sopivaa näyttää mainontaa, ja onko asiassa niin sanottuja harmaan sävyjä. Toinen tärkeä alue bränditurvallisuuden kannalta ovat palvelut, joissa sisältö on kävijöiden itse tekemää ja julkaisemaa, kuten myynti-ilmoitukset, blogit, vlogit yms., jotka kaikessa runsaudessaan voivat olla aivan laidasta laitaan; erittäin turvallista, tai erittäin haitallista brändeille.

lue lisää