Viisi hyvää syytä tehdä blogiyhteistyötä
IAB:n kiireinen vuosi sai erinomaisen loppuhuipennuksen, kun Blogiyhteistyön opas julkaistiin viime viikolla. IAB:n sosiaalisen median työryhmässä ideoidussa oppaassa esitellään suomalaista blogikenttää ja erilaisia yhteistyön muotoja sekä annetaan vinkkejä niin briiffin laatimiseen kuin tulosten seurantaan.
Oppaan julkistuksen ohessa pidettiin mielenkiintoinen, blogiyhteistyön mahdollisuuksia luotaava seminaari yhteistyössä A-lehtien kanssa. Yhteisöjen mahdollisuuksia ja blogien sovittamista aikakauslehtien maailmaan valottivat Saija Heikinheimo ja Petri Pekki A-lehdiltä. Mainostajan kokemuksista saapui kertomaan Lumenen Satu Laakso, ja itsenäisten blogien yhteistyömahdollisuuksista puhuivat Blogirinki Median Laura Hakanen ja Hannan soppa -ruokablogia pitävä Hanna Pilli-Sihvola.
Esittelin itse Blogiyhteistyön opasta ja yhteistyön mahdollisuuksia teemalla ”viisi hyvää syytä tehdä blogiyhteistyötä”. Vaikka seminaarin kaikki puhujat edustivat erilaisia tahoja, sopivat kaikkien esittelemät ajatukset samojen viiden periaatteen alle.
Viisi hyvää syytä tehdä blogiyhteistyötä:
1: Bloggaaja on mielipidevaikuttaja ja ystävä
Vaikka monien blogien sisältö kilpaileekin laadultaan perinteisten medioiden sisältöjen kanssa, on yleisön suhde bloggaajaan henkilökohtaisempi. Bloggaaja on ystävä ja mielipidevaikuttaja, jonka suositukset tutkitusti painavat: Allerin ja Koplan tekemän Suuren blogitutkimuksen mukaan 35 prosenttia blogien lukijoista on tehnyt ostopäätöksen bloggaajan tuote-esittelyn perusteella.
Blogien ympärille muodostuvan yhteisön merkittävyys toistui päivän kaikissa puheenvuoroissa. Muun muassa Lily-verkkoyhteisön takaa löytyvän A-lehtien Saija Heikinheimon mukaan bloggaaja on oman heimonsa mielipidevaikuttaja, joka voi toimia brändin, tuotteen tai palvelun esittelijänä omalle heimolleen. Hyvänä esimerkkinä tästä toimi JC-vaatebrändin kanssa toteutettu kokonaisuus, jonka myötä mallisto myytiin loppuun kahdessa viikossa.
Blogiringin Laura Hakanen taas esitteli blogiyhteistöitä, joiden avulla on mahdollista tavoittaa ennennäkemättömän sitoutuneita ja myös tarkkoja kohderyhmiä. Hakanen kuitenkin painotti oikeanlaisen bloggaajan löytämistä kampanjaan: kotikokkaukseen ja fine diningiin keskittyneille bloggaajille ei esimerkiksi kannata tarjota samoja tuotteita testiin.
2: Luotettu lähde tarjoaa kokemuksia ja tietoa
Blogien parissa vietetään pitkiä aikoja, eikä kaupalliseen yhteistyöhön suhtauduta lähtökohtaisesti kielteisesti. Tämä tarjoaa markkinoijalle erinomaisen mahdollisuuden viestiä perinteisiä mainosmuotoja syvällisemmin brändistä, tuotteesta tai palvelusta.
Satu Laakso esitteli tilaisuudessa Lumenen casen, jossa lähdettiin edistämään perinteisesti ”itse itsensä myyvinä” pidettyjen puhdistustuotteiden menekkiä. Monikanavaisessa kampanjassa käytettiin myös neljää suosittua bloggaajaa. Blogeissa pystyttiin kertomaan syvemmin oikeanlaisen tuotteen valitsemisesta kullekin ihotyypille. Kampanja oli menestys, ja kokemukset blogeista mediamixissä vakuuttivat: lähes puolet kampanjasivustolle ohjautuneesta liikenteestä tuli yksinomaan blogien kautta, ja kokonaisuutena puhdistustuotteiden myynti kasvoi 23 prosenttia.
3: Blogiyhteistyö istuu osaksi isoa kampanjaa
Blogiyhteistyön opasta tehdessä ja asiantuntijoiden kommenteissa nousi esiin toistuvasti se, että blogiyhteistyötä pitäisi ajatella vakavasti otettavana markkinoinnin muotona, ei pelkkänä kivana puuhasteluna. Tämän tulisi näkyä paitsi bloggaajille maksettavissa korvauksissa että blogien asemassa täysvaltaisena jäsenenä markkinoijan mediamixiä.
Blogiyhteistyö sopii osaksi monimediaista kampanjaa, mutta muut kanavat voivat myös toimia yhteistyön tukena. A-lehtien Saija Heikinheimo muistutti, että suurempaa volyymia saadaan ohjaamalla blogeihin lisää kävijöitä display-mainonnalla.
4: Kaikelle löytyy kulma
Blogiyhteistyön tapoja on lukemattomia. Myös tuotteille, palveluille ja brändeille, jotka eivät tavoittaisi haluttuja yleisöjä perinteisen mainonnan keinoin, voi löytyä erinomainen kulma sopivan bloggaajan kanssa. On tärkeää kuunnella myös bloggaajaa yhteistyön muotoa suunnitellessa, sillä hän on oman bloginsa ja yleisönsä paras asiantuntija.
Blogiringin Laura Hakanen esitteli erilaisia yhteistyön muotoja ja kokemuksia niistä. Yhteistyöt vaihtelivat testattavista tuotteista ja bloggaajatapahtumista aina tuotekehitykseen ja bloggaajien tuottaman sisällön hyödyntämiseen markkinoijan omissa kanavissa. Hannan soppa -blogia pitävä Hanna Pilli-Sihvola kertoi oikeanlaisen yhteistyön löytämisestä bloggaajan näkökulmasta. Hänen mukaansa parhaimmat blogiyhteistyöt paitsi istuvat blogin tyyliin myös haastavat ja inspiroivat bloggaajaa.
5: Postauksen häntä on pitkä
Siinä missä perinteisen digitaalisen mainoskampanjan jäljet katoavat verkosta nopeastikin, jää sisältö elämään blogeissa ja miksei myös markkinoijan omissa kanavissa. Vaikka kävijäpiikit blogeissa ovat luonnollisesti postauksen julkaisun aikaan, on postauksella hyvin pitkä häntä, etenkin koska hakukoneet rakastavat blogisisältöjä. Esimerkiksi ruokablogien kävijävirroista yli puolet voi tulla hakujen kautta.
Viisas markkinoija ymmärtää myös hyödyntää blogiyhteistyön hedelmiä omassa markkinoinnissaan. Blogiringin Laura Hakanen kertoi esimerkkejä siitä, kuinka bloggaajien tuottamia kuvia ja reseptejä koottiin kirjaksi ja kuinka markkinoija päätyi ostamaan bloggaajalta kuvia käytettäväksi omassa markkinoinnissaan.
Seminaarin puhujat esittelivät runsain mitoin menestyksekkäitä esimerkkejä blogiyhteistyöstä. Kaikissa menestystarinoissa yhteistä oli kampanjan sopiminen erinomaisesti sekä brändille että bloggaajalle. Huolella suunnitellulla ja toteutetulla yhteistyöllä on myös tuntuvia vaikutuksia viivan alla, kun ilmiöitä syntyy ja myynti kasvaa.
Käy lataamassa Blogiyhteistyön opas täältä! Lisää hyviä esimerkkejä kotimaisista blogiyhteistyökampanjoista löydät oppaan case-pankista.
03.12.2024
Katsaus kuluneeseen vuoteen 2024: Ohjelmallinen Gaming
Gaming mainonta on ollut nousevia aiheita ohjelmallisessa ostamisessa vuoden 2024 aikana. Otimme IAB:n kanssa katsauksen kuluneeseen vuoteen gaming mainonnan parissa ja haastattelimme ohjelmallisen asiantuntijaa Nina Nordmania (Kinesso, IPG Mediabrands) sekä videomainonnan asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa (RTL AdAlliance).
lue lisää29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää29.11.2024
Kuinka hyödyntää tekoälyä vastuullisesti markkinoinnissa?
Tekoäly on noussut nopeasti markkinoinnin ammattilaisten tehokkaaksi työkaluksi, joka parantaa ideointia, sisällöntuotantoa ja analysointia. Vaikka tekoäly tuo mukanaan huomattavia etuja, kuten työprosessien nopeutumista ja automatisointia, sen käyttö edellyttää vastuullisuutta ja eettistä harkintaa. Tässä artikkelissa käsittelemme tekoälyn käyttöä markkinoinnin tukena ja vastuullisia käytäntöjä, jotka auttavat rakentamaan kestävää ja eettistä markkinointia.
lue lisää18.11.2024
Markkinoinnin vaikuttavuus: Mitä sinun tulee tietää lyhyen ja pitkän aikavälin mallintamisesta
Tutkimukset osoittavat, että markkinoinnilla on merkittävä rooli yrityksen kasvun edistäjänä. McKinseyn analyysin mukaan toimitusjohtajat, jotka ovat asettaneet markkinoinnin kasvusuunnitelmiensa keskiöön, saavuttavat kaksi kertaa todennäköisemmin yli 5 prosentin vuotuisen kasvun verrattuna kilpailijoihinsa. Jotta markkinointipanostukset voidaan kohdentaa oikein, tulee niiden vaikuttavuus olla todennettavissa.
lue lisää