Icon
Viestit kotisi ulkopuolella IABlogi

Viestit kotisi ulkopuolella

19.08.2018 | Tuomas Ylevä, Keskisuomalainen

Digital out of home (DOOH) eli ulkomainonta valtaa media-alaa nopeasti. Nimi DOOH juontaa juurensa kodin ulkopuolisesta viestimisestä. Erilaisia diginäyttöjä alkaa olla useissa eri paikoissa, joissa ihmiset liikkuvat. Näyttöjä voi olla esimerkiksi teiden varsilla, kauppakeskuksissa, huoltoasemilla tai vaikkapa joukkoliikennevälineissä. Mitä enemmän ihmisiä näkee näytön, sen tehokkaampi se yleensä on. Tällöin myös näytöllä oleva viesti huomataan paremmin.

Itse olen työskennellyt mediamyynnissä noin kymmenen vuotta. Ulkomainontaan aloin perehtyä enemmän viime vuoden aikana ja työskentelen nyt kokonaisvaltaisesti ulkomainontaan liittyvän myynnin parissa. Perinteiseen printtimainontaan verrattuna ulkomainonta on enemmän aikaan ja paikkaan kohdennettua. Ulkonäyttöjen viestit voidaan siis määritellä ajallisesti ja paikallisesti. Esimerkiksi lounasaikaan näytöillä voi pyöriä lounastarjouksia tai sama mainos voi olla eri paikkakuntien näytöillä eri aikaan. Viestit saadaan näytöille nopeasti ja niitä pystytään vaihtamaan myös ripeästi.

Diginäytöissä pyörivät viestit ovat yleensä lyhyitä kestoltaan, mutta toistomäärät ovat suuria. Useilla näyttökerroilla pyritään optimoimaan se, että mahdollisimman moni ihminen huomaa viestin. Viestit sisältyvät luuppiin, joka on normaalisti joitakin minuutteja kestävä. Luupissa on useita eri viestejä, jotka ovat kestoltaan joitakin kymmeniä sekunteja.

Yhä useampi mainostaja käyttää viestintäänsä ulkomainosnäyttöjä. Näytöillä pyörii usein esimerkiksi tarjous- ja brändimainontaa. Kohderyhmä on laaja, sillä näyttöjen ohi kulkee ihmisiä laidasta laitaan. Toki näyttöjen sijainnilla pystytään kohderyhmään jonkin verran vaikuttamaan. Esimerkiksi jääkiekko-ottelussa oleva näyttö tavoittaa melko varmasti jääkiekosta ja urheilusta kiinnostuneet. Näytöillä voi pyöriä mainonnan lisäksi myös tiedotteita ja uutisia, jotka rikastuttavat näytön sisältöä.

Suomessa alalla toimii useita yrityksiä. Yritysten lisäksi myös monilla seuroilla on diginäyttöjä. Näyttötaulujen omistajat eivät aina myy sisältöä tauluilleen itse, vaan jokin ulkopuolinen toimija hoitaa mediamyynnin. Joillain yrityksillä tauluja on omistuksessaan vain yksi tai muutama, kun taas jotkut omistavat useita näyttöjä ympäri Suomen. Mitä kattavampi diginäyttöverkosto on, sen houkuttelevampi se on valtakunnallisille toimijoille, jotka näytöillä viestivät.

Ulkomainonta erottuu selkeästi muusta perinteisemmästä mediasta melko isoilla kasvuluvuilla. Ala on edelleen melko nuorta ja se selittää osaksi isot myynnin nousut. Lisäksi yhä useammat mainostajat ovat kiinnostuneita DOOH:ista ja jo vuonna 2014 TNS Expressin mukaan 50 isoimmasta media-asiakkaasta 86 % käytti ulkomainontaa. Oman kokemukseni mukaan markkinoilla on edelleen valtavasti potentiaalia kasvattaa ulkomainonnan kasvua, joten tässä kelkassa kannattaa olla mukana. Oikeastaan jokainen asiakas on ollut DOOH:ista kiinnostunut, jotka olen tavannut viimeisen vuoden aikana. Tästä on hyvä jatkaa.

Kirjoittaja Tuomas Ylevä työskentelee Mediatalo Keskisuomalaisessa kehitysjohtajana.

Lue myös Keskisuomalaisen aiempi kirjoitus:
Yksi on varmaa mediamyynnissä

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää