Icon
Verkkomedioiden yleisömittausta kehitetään IABlogi

Verkkomedioiden yleisömittausta kehitetään

13.11.2013

Suomessa siirrytään digitaalisten palveluiden yleisöjen paneelipohjaiseen mittaamiseen kuten monilla muillakin suurilla mainosmarkkinoilla on tehty. Median käytön muutos ja päätelaitteiden monimuotoisuus ovat asettaneet digitaalisten palveluiden yleisömittaukselle uudenlaisia haasteita. Yleisömittauksen asiantuntijoista koostuva verkkomainonnan etujärjestö IAB Finlandin Mittaustyöryhmä valmistelee parhaillaan uudet tarpeet huomioivaa digitaalisten yleisöjen mittaustapaa.

Mediakäytön muutos ja yleisöjen siirtyminen verkkoon sekä mobiilipäätelaitteiden käytön kasvu asettavat uusia vaatimuksia verkkomedioiden ja digitaalisten palveluiden kävijämittaukselle. Nykyisellä mittaustavalla on jatkossa haastavaa tunnistaa digitaalisten palveluiden käyttöä erilaisilla päätelaitteilla.

Tavoitteena yksi yhteinen valuutta digitaalisten yleisöjen mittaamiseen
Kuluvana syksynä ovat IAB:n mittaustyöryhmässä edustettuina olevat mediat, mainostajat ja mediatoimistot yhdessä printtimedian mittausta edustavan Levikintarkastuksen ja tv-mittausta edustavan Finnpanelin kanssa asettaneet tavoitteet ajanmukaiselle digitaalisten palveluiden yleisömittaukselle.

Tavoitteena on luoda mahdollisimman laaja ja kattava yleisömittauksen valuutta, joka vauhdittaa digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kehitystä. Luotettavasti ja läpinäkyvästi lasketun verkkovaluutan syntyminen on mediayhtiöiden, mediatoimistojen ja mainostajien mielestä tärkeä asia, jonka kehittämiseen halutaan sitoutua.

Nykyisestä mittaustavasta siirrytään menetelmään, jossa yhdistetään paneeliperusteista mittausta nykyisen kaltaiseen sivustomittaukseen. Eri kävijät -luku korvataan paneelista johdetulla yleisöestimaattiluvulla. Palveluista ryhdytään julkaisemaan myös kohderyhmätietoja. Lisäksi eri päätelaitteiden käytön mittaamista kehitetään niin, että jatkossa tunnistetaan käyttäjän päätelaite sivuston lisäksi.

Suomessa toimii tällä hetkellä aktiivisesti kaksi paneeliperusteisen mittauksen tarjoajaa, TNS Gallup ja Comscore. Kummankin kanssa käydään vuoropuhelua mittauksen kehittämisestä. IAB:n mittaustyöryhmässä työstetään myös mallia, jolla nykyistä läpinäkyvämmin voitaisiin valvoa mittauksen tuottamien lukujen oikeellisuutta.

Tavoitetilaan päästään useilla pienillä muutoksilla
Digitaalisten palveluiden yleisömittauksen ajanmukaiseen tavoitetilaan pääseminen ei tule tapahtumaan kerralla, vaan edessä on useita pienempiä askeleita. Ensimmäinen muutos on verkkopalvelujen kävijämääriä julkaisevan TNS Metrixin mittaustavan päivitys niin, että moniselain- ja monilaitekäytön laskeminen saadaan vastaamaan paremmin tämänhetkistä todellisuutta. Tämä muuntokerroinpäivitys astuu voimaan marraskuun 2013 aikana ja TNS Gallup tiedottaa siitä erikseen asiakkailleen.

Lisätietoja:
- Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
- Teemu Relander, IAB:n Mittaustyöryhmän puheenjohtaja / Head of Online Performance Unit, Sanoma, etunimi.sukunimi(at)sanoma.fi
- Pia Ruusukivi, IAB:n Mittaustyöryhmän puheenjohtaja / Development Manager, Kauppalehti Verkkokehitys, etunimi.sukunimi(at)kauppalehti.fi

09.10.2024

IAB Jäsenesittely: Reetta Peltola ja s360

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Reetta Peltola ja s360

lue lisää

03.10.2024

Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana

IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.

lue lisää

27.09.2024

Konversi0-0ptimistit: Otavamedian sisältömarkkinoinnin trendit osa 2

Onko sinun mielestäsi markkinointi muuttunut vaikeaselkoisemmaksi data ja teknologia mössöksi? Ei hätää IAB on rientänyt apuun ja toimii tulkkina, jotta kaikki pysyvät kärryillä. Pasin kanssa studiossa on Otavamedian Maarit Nykänen ja Satu Laksola puhumassa sisältömarkkinoinnin trendeistä. 

lue lisää

27.09.2024

Konversi0-0ptimistit: Otavamedia digimarkkinan murroksessa osa 1

Onko sinun mielestäsi markkinointi muuttunut vaikeaselkoisemmaksi data ja teknologia mössöksi? Ei hätää IAB on rientänyt apuun ja toimii tulkkina, jotta kaikki pysyvät kärryillä. Pasin kanssa studiossa on Otavamedian Tomi Takanen ja Jukka Pulkkinen. Tänään studiossa puhutaan mitä mediamarkkinalle kuuluu ja erityisesti mitä Otavamedialle kuuluu 2024.

lue lisää