
Verkkomainonta tuo työtä miljoonille ja levittää digiosaamista
Verkkomainonta on tärkeä osa Euroopan taloutta, ja sen avulla edistetään kasvua ja yritystoimintaa sekä levitetään digiosaamista muille aloille, selviää IAB Europen ja tutkimuslaitos IHS:n tuoreesta raportista.
Verkkomainontaan panostettiin vuonna 2014 Euroopassa 46 miljardia euroa. Mainonnan vaikutukset ulottuvat kuitenkin pitkälle mainonnan arvoketjun ulkopuolelle: mainontaa tehdään, koska se lisää myyntiä, joka taas johtaa muihin investointeihin. Raportissa arvioidaankin EU-alueen verkkomainonnan arvoksi 473 miljardia euroa.
Verkkomainonta on myös tärkeä työllistäjä. IHS:n ja IAB Europen arvion mukaan verkkomainonta työllistää suoraan 0,9 miljoonaa ihmistä EU-alueella, mutta kun mukaan luetaan myös epäsuorat vaikutukset, nousee luku 5,4 miljoonaan, mikä vastaa 2,5 prosenttia koko alueen työvoimasta.
Teknologisesti edistynyt ja dataorientoitunut verkkomainonta toimii myös digitaalisen osaamisen hautomona, josta tietotaitoa siirretään muille aloille. IAB Europen toimitusjohtaja Townsend Feegan muistuttaakin raportissa, että taloudelle ja kilpailukyvylle tärkeä ala on vaarassa joutua ahdinkoon, jos EU:n lainsäädäntö digitaalisen liiketoiminnan ja tietosuojan osalta muuttuu yritystoiminnalle epäedulliseksi.
Lue lisää:
IAB Europen tiedote
Paving the way: how online advertising enables the digital economy of the future –raportti
Blogikirjoitus IAB Europen toimitusjohtaja Townsend Feehanin Suomen-vierailusta
30.05.2025
IAB Insider: New Life of the Living Room – mitä suomalainen katsoo?
Tervetuloa uuden IAB Insider jakson pariin. Tästä starttaa IAB Podcastien 3. tuotantokausi! Tässä jaksossa sukelletaan syvälle olohuoneeseen – tai tarkemmin sanottuna sen ruutuun. Aiheena on televisiomainonnan tulevaisuus ja Connected TV:n (CTV) kasvava merkitys suomalaisessa mediamaisemassa.
lue lisää23.05.2025
IAB Studio: Mitä kuuluu digitaaliselle ulkomainonnalle?
Digitaalinen ulkomainonta eli DOOH on yksi digimainonnan nopeimmin kasvavista osa-alueista – mutta miksi? IAB Studion tuoreessa jaksossa sukelletaan syvälle digitaalisesti toteutetun ulkomainonnan nykytilaan, haasteisiin ja tulevaisuuden mahdollisuuksiin.
lue lisää20.05.2025
Vastuullisuus markkinoinnissa – välttämättömyys vai kilpailuetu?
Viime vuosina vastuullisuus on noussut yhdeksi kuumimmista puheenaiheista yritysmaailmassa – eikä syyttä! Se ei ole enää vain trendisana, vaan strateginen valinta, joka vaikuttaa niin brändiin, asiakassuhteisiin kuin yrityksen pitkän aikavälin menestykseen. Mutta mitä vastuullisuus markkinoinnissa oikeastaan sisältää?
lue lisää09.05.2025
IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa2
Onko pelimainonta vaikeaa, kallista tai liian erikoistunutta? Tässä IAB Finlandin podcast-jaksossa pureudumme pelimainontaan liittyviin käytännön myytteihin ja uskomuksiin. Kuka tekee, miten tehdään – ja mitä kaikkea oikeasti voi mitata?
lue lisää