Icon
Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla IABlogi

Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

11.05.2021

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

”Odotusten mukaisesti digimainonnalla oli vahva kvartaali. Vastaavia uutisia on tullut myös muista Euroopan maista ja ne ovat linjassa digitaalisen mediakulutuksen kasvun sekä yritysten liiketoiminnan digitalisoitumisen kanssa. Sosiaalisen median mainonnasta valtaosa on yhä Facebook- ja Instagram-mainontaa, mutta on mielenkiintoista huomata myös uudempien somekanavien roolin kasvavan myös Suomessa”, tarinoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.

Q1/2021
Milj. € muutos-% vrt. Q1/2020
Mainonta sosiaalisessa mediassa * 41,8 +16 %
Hakumainonta ** 49,3 +5 %
Display 29,6
Outstream video 1,0
Instream video 6,2 +12 %
Luokiteltu 12,3 +5 %
Muu mainosmuoto 0,8 +78 %
Verkkomainonta yhteensä 141,0 +8 %

* sis. Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, LinkedIn, Snapchat, TikTok
** sis. Google ja bing
Outstream eroteltu Displaysta tammikuusta 2021 alkaen, näiden osalta muutos-% eivät ole vertailukelpoisia.

Lähteet: Kantar & IAB Finland

kvartaali 1

Kantar julkaisee yhteistyössä IAB Finlandin kanssa tiedotteen mediamainonnan määrästä kvartaaleittain.
Katsaus perustuu Kantarin kuukausittaista seurantaa laajempaan otokseen. Tiedot perustuvat Kantarin kuukausittaisessa seurannassa olevien medioiden sekä IAB Finlandin selvittämään some- ja hakumainonnan määrään.

Lue koko tiedote täältä!

Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi

09.12.2020

Mitä tarkoitamme, kun puhumme vähittäiskauppamediasta?

Nykyisin kaupalla on mahdollisuus kertoa asioista ihmisille entistä palvelevammin ja osuvammin, koska kohtaamispisteitä on paljon ja data mahdollistaa kohdentamisen.

lue lisää