
Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021
Mediamainonnan määrä Suomessa kasvoi vuonna 2021 +13,4 % yltäen kaiken kaikkiaan 1 275,8 miljoonaan euroon. Koronapandemia vaikutti tunnetusti mainonnan määrään vuonna 2020, mutta vuosi 2021 palautti volyymin jo hieman vuoden 2019 yli. Eri mediaryhmisä nopeiten kasvoi verkkomediamainonta, joka kattaa jo 50 % kaikesta mediamainonnasta. Verkkomainonnan sisällä kaikki vertailtavissa olevat alakategoriat kasvoivat vuoden 2021 aikana.
2021 milj. € | osuus-% | muutos-% vrt. 2020 | |
Mediamainonta yhteensä |
1275,8 | +13,4 | |
Mainonta painetussa mediassa | 278,3 | 21,8 |
+1,6 |
Painetut sanoma- ja kaupunkilehdet | 226,7 | 17,8 | +2,7% |
Sanomalehdet, painettu | 190,6 | 14,9 | +3,0 |
Kaupunki- ja noutolehdet, painettu | 36,1 | 2,8 | +1,2 |
Painetut aikakauslehdet | 51,6 | 4,0 | -2,9 |
Yleisölehdet, painettu | 15,7 | 1,2 | -5,9 |
Ammatti- ja järjestölehdet, painettu | 28,2 | 2,2 | +1,6 |
Asiakaslehdet, painettu | 7,7 | 0,6 | -11,5 |
Mainonta sähköisessä mediassa | 932,9 | 73,1 | +17,2 |
Televisio | 227,5 | 17,8 | +9,1 |
Radiomainonta | 65,6 | 5,1 | +17,8 |
Verkkomainonta | 637,3 | 50,0 | +20,5 |
Display | 145,5 | 11,4 | * |
Outstream video | 4,1 | 0,3 | * |
Instream video | 28,5 | 2,2 | +17,3 |
Luokiteltu ilmoittelu | 50,0 | 3,9 | +21,7 |
Muu mainosmuoto | 3,8 | 0,3 | +33,8 |
Some | 194,6 | 15,3 | +29,6 |
Hakusanamainonta | 210,8 | 16,5 | +16,0 |
Elokuvamainonta | 2,6 | 0,2 | -4,8 |
Ulko- ja liikennemainonta | 64,5 | 5,1 | +15,5 |
*Outsream eroteltu Displaysta tammikuusta 2021 alkaen, näiden osalta muutos-% eivät ole vertailukelpoisia
Lähteet: Kantar & IAB Finland
*Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.
Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
14.03.2012
AUKI ON: IABlogi – verkkomainonnan asialla
Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.
lue lisää05.04.2012
Ammattimainen bloggaaminen organisaatioblogissa
Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.
lue lisää14.06.2012
Brändimainonta verkossa, mahdollista!
Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.
lue lisää28.06.2012
IABlogi - verkkomainontaa käsittelevä ja sen edistystä ajava asiantuntijablogi
Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.
lue lisää11.02.2014
Digitaalinen maaottelu
Miksi Ruotsi porhaltaa edelleen kaukana Suomen edellä digimaailmassa?
lue lisää27.08.2013
DigiDollarit & verkkomainonnan vaikutus kansantalouteen
Verkkomainontaan pohjautuvalla liiketoiminnalla on merkittävä vaikutus työllisyyteen ja kansantalouteen.
lue lisää07.08.2013
Mobiilin markkina räjähti. Kuluttajien ajankäyttö mobiilissa rajussa kasvussa!
Huolimatta talouden taantumasta ja mediamarkkinan vaisuudesta, yksi mediaryhmä on vuoden alkupuoliskolla ylitse muiden: mobiilimainonta. Huikeiden kasvuprosenttien taustalla on luonnollisesti vaatimattomat lähtötasot mutta silti vuosia huhuiltu kasvu on alkanut voimakkaammin kuin moni ennalta osasi odottaa. Mobiili on tunkenut itsensä läpi sekä kuluttajien arkeen että mainostajien prioriteettilistalle, viimeinkin.
lue lisää02.11.2012
Briteissä osataan: Investoinnit digitaaliseen mediaan yli 30% koko mediasta!
Yritykset eivät ole lähteneet mobiilimainonnan voimakkaasta kasvusta huolimatta kehittämään omia sivustoja mobiililaitteille sopivaksi. Vain noin 40 % mobiilissa mainostavista yrityksistä omaa mobiilioptimoidut sivustot.
lue lisää