Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021
Mediamainonnan määrä Suomessa kasvoi vuonna 2021 +13,4 % yltäen kaiken kaikkiaan 1 275,8 miljoonaan euroon. Koronapandemia vaikutti tunnetusti mainonnan määrään vuonna 2020, mutta vuosi 2021 palautti volyymin jo hieman vuoden 2019 yli. Eri mediaryhmisä nopeiten kasvoi verkkomediamainonta, joka kattaa jo 50 % kaikesta mediamainonnasta. Verkkomainonnan sisällä kaikki vertailtavissa olevat alakategoriat kasvoivat vuoden 2021 aikana.
| 2021 milj. € | osuus-% | muutos-% vrt. 2020 | |
Mediamainonta yhteensä |
1275,8 | +13,4 | |
| Mainonta painetussa mediassa | 278,3 | 21,8 |
+1,6 |
| Painetut sanoma- ja kaupunkilehdet | 226,7 | 17,8 | +2,7% |
| Sanomalehdet, painettu | 190,6 | 14,9 | +3,0 |
| Kaupunki- ja noutolehdet, painettu | 36,1 | 2,8 | +1,2 |
| Painetut aikakauslehdet | 51,6 | 4,0 | -2,9 |
| Yleisölehdet, painettu | 15,7 | 1,2 | -5,9 |
| Ammatti- ja järjestölehdet, painettu | 28,2 | 2,2 | +1,6 |
| Asiakaslehdet, painettu | 7,7 | 0,6 | -11,5 |
| Mainonta sähköisessä mediassa | 932,9 | 73,1 | +17,2 |
| Televisio | 227,5 | 17,8 | +9,1 |
| Radiomainonta | 65,6 | 5,1 | +17,8 |
| Verkkomainonta | 637,3 | 50,0 | +20,5 |
| Display | 145,5 | 11,4 | * |
| Outstream video | 4,1 | 0,3 | * |
| Instream video | 28,5 | 2,2 | +17,3 |
| Luokiteltu ilmoittelu | 50,0 | 3,9 | +21,7 |
| Muu mainosmuoto | 3,8 | 0,3 | +33,8 |
| Some | 194,6 | 15,3 | +29,6 |
| Hakusanamainonta | 210,8 | 16,5 | +16,0 |
| Elokuvamainonta | 2,6 | 0,2 | -4,8 |
| Ulko- ja liikennemainonta | 64,5 | 5,1 | +15,5 |
*Outsream eroteltu Displaysta tammikuusta 2021 alkaen, näiden osalta muutos-% eivät ole vertailukelpoisia

Lähteet: Kantar & IAB Finland
*Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.
Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
28.10.2025
IAB Insider: Digitalisoituneen tv:n mainosmahdollisuudet
Televisio elää uutta nousua – ei katoamalla, vaan digitalisoitumalla. Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten HybridiTV, HbbTV ja CTV muuttavat tapaa katsoa ja mainostaa televisiossa. Studiossa vieraana Digitan Jari Karhu ja MTV:n Saku Sahramies. Yhdessä heidän kanssaan avaamme, mitä HybridiTV tarkoittaa käytännössä, miten kuluttaja voi hyödyntää sen tarjoamia lisäpalveluita ja millaisia uusia mahdollisuuksia se tuo kuluttajille ja mainostajille.
lue lisää26.09.2025
IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?
Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää22.09.2025
Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt
Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.
lue lisää