Icon
Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021 IABlogi

Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021

28.01.2022

Mediamainonnan määrä Suomessa kasvoi vuonna 2021 +13,4 % yltäen kaiken kaikkiaan 1 275,8 miljoonaan euroon. Koronapandemia vaikutti tunnetusti mainonnan määrään vuonna 2020, mutta vuosi 2021 palautti volyymin jo hieman vuoden 2019 yli. Eri mediaryhmisä nopeiten kasvoi verkkomediamainonta, joka kattaa jo 50 % kaikesta mediamainonnasta. Verkkomainonnan sisällä kaikki vertailtavissa olevat alakategoriat kasvoivat vuoden 2021 aikana.

2021 milj. € osuus-% muutos-% vrt. 2020

Mediamainonta yhteensä 

1275,8  +13,4
Mainonta painetussa mediassa  278,3  21,8

+1,6 

Painetut sanoma- ja kaupunkilehdet  226,7  17,8  +2,7% 
Sanomalehdet, painettu  190,6  14,9  +3,0 
Kaupunki- ja noutolehdet, painettu  36,1  2,8  +1,2 
Painetut aikakauslehdet  51,6  4,0  -2,9
Yleisölehdet, painettu  15,7  1,2 -5,9 
Ammatti- ja järjestölehdet, painettu  28,2  2,2  +1,6 
Asiakaslehdet, painettu  7,7  0,6 -11,5 
Mainonta sähköisessä mediassa  932,9 73,1  +17,2 
Televisio  227,5 17,8  +9,1 
Radiomainonta  65,6  5,1  +17,8 
Verkkomainonta  637,3  50,0  +20,5
Display  145,5 11,4 
Outstream video 4,1 0,3 *
Instream video  28,5  2,2  +17,3 
Luokiteltu ilmoittelu  50,0  3,9  +21,7 
Muu mainosmuoto  3,8  0,3 +33,8 
Some  194,6  15,3  +29,6 
Hakusanamainonta  210,8  16,5  +16,0 
Elokuvamainonta  2,6  0,2  -4,8 
Ulko- ja liikennemainonta 64,5 5,1 +15,5

*Outsream eroteltu Displaysta tammikuusta 2021 alkaen, näiden osalta muutos-% eivät ole vertailukelpoisia

 

Lähteet: Kantar & IAB Finland

*Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.

Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

12.12.2025

IAB Finlandin syyskokous: uudet hallituksen jäsenet vahvistavat yhdistyksen asemaa digimainonnan ekosysteemin edelläkävijänä

IAB Finlandille valittiin uusi hallitus, samalla vahvistettiin ensi vuoden painopisteet.

lue lisää

12.12.2025

IAB Insider: Päivittäistavaroita ei voi mainostaa audiolla - vai voiko sittenkin?

Jaksossa tarkastellaan ajankohtaisia näkökulmia FMCG-toimialalle. Mukana keskustelemassa on myös Bauer Median markkinointi- ja myyntijohtaja Satu Laakso, joka avaa, miten audio voi toimia mainostajille keinona erottautua, jäädä mieleen ja rakentaa kustannustehokasta toistoa erityisesti silloin, kun ostajan huomio pitäisi ohjata tuhansien vaihtoehtojen joukosta juuri omaan tuotteeseen. Jakso on alunperin julkaistu myös Bauer Median kanavilla.

lue lisää

11.12.2025

Digitaalisten ulkomainospintojen kartta

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä on koonnut kattavan kartan, joka kokoaa yhteen työryhmään kuuluvien yritysten kaikki digitaaliset ulkomainospinnat. Kartan avulla voit selata, rajata ja hakea mainospintoja toimijoiden, kaupunkien sekä ulkomainospintojen ominaisuuksien mukaan.

lue lisää

10.12.2025

Pelimainonnan nykytila ja trendit Suomessa 2025 -kysely

Haluamme kartoittaa, missä pelimainonta Suomessa tällä hetkellä menee ja mitä trendejä on nousemassa. Pelimainonta kattaa sekä mobiilipelien mainospaikat, pelien sisäiset mainosratkaisut että e-urheilun.

lue lisää