
Vaikuttajamarkkinoinnin pulssikysely: Vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen keskiössä arvopohjainen yhteistyö - vastuullisuus ja inhimillisyys korostuvat
Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen osana yrityksen tai organisaation muuta markkinointia ja viestintää on monipuolistunut ja käsiteltävät teemat ovat laajentuneet. Vaikuttajamarkkinointi nähdään nykyään myös merkittävänä vastuullisuusviestinnän keinona ja yritykset etsivät yhteistyökumppaniksi vaikuttajia, jotka jakavat samanlaiset arvot ja näkemykset.
Tulokset käyvät ilmi vaikuttajamarkkinointitoimisto PING Helsingin yhteistyössä Marketing Finlandin, IAB Finlandin, SPOT ry:n ja MMA:n teettämästä Vaikuttajamarkkinoinnin Pulssikyselystä.
Vaikuttajavalintoja tehdessä tykkäys- ja seuraajamäärien sijaan yritykset ovat nykypäivänä kiinnostuneempia vaikuttajan ja yrityksen arvojen yhteensopivuudesta. Näkemysten kohtaaminen vahvistaa yrityksen uskottavuutta sekä takaa laadukkaat ja aidot sisällöt.
Vaikuttajayhteistyössä korostuvat vastuullisuuden teemat ja inhimilliset tarinat
Arvojen korostuminen vaikuttajavalinnoissa näkyy myös teemoissa, joista vaikuttajien kanssa halutaan viestiä. Pulssikyselyyn vastanneista 71 prosenttia on hyödyntänyt tai haluaa tulevaisuudessa hyödyntää vaikuttajamarkkinointia vastuullisuusteemoista viestimiseen.
Vaikuttajamarkkinointia hyödynnetään yleisimmin tunnettuuden kasvattamiseksi tietyissä kohderyhmissä. Toisiksi eniten vaikuttajamarkkinointia kuitenkin hyödynnetään tunteiden, tarinoiden ja inhimillisyyden tuomiseksi osaksi muuta markkinointia. Vaikuttajien aito ote yrityksen sisältöihin voi luoda ainutlaatuista lisäarvoa yrityksen brändin inhimillistämiseksi.
Mainostajille suunnattu Pulssikysely toteutettiin nyt jo kuudetta kertaa. Lue viime vuoden tuloksista täältä. Kyselyn tulokset antavat kattavan kuvan vaikuttajamarkkinoinnin trendeistä, käytänteistä ja tulevaisuuden suuntauksista Suomessa.
Kiinnostaako sosiaaliseen mediaan ja somevaikuttajiin liittyvät mielipiteet ja somen käyttötavat kuluttajien näkökulmasta? PING Webinaarissa 20.9. väitöskirjatutkija Tuija Aalto esittelee Media-alan tutkimussäätiön rahoituksella toteutetun, suomalaisten somekäyttöä, asenteita ja odotuksia mittaavan tutkimuksen tuloksia. Ilmoittaudu mukaan!
Lähde: PING Helsinki
13.09.2023
Vaikuttajamarkkinoinnin pulssikysely: Vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen keskiössä arvopohjainen yhteistyö - vastuullisuus ja inhimillisyys korostuvat
Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen osana yrityksen tai organisaation muuta markkinointia ja viestintää on monipuolistunut ja käsiteltävät teemat ovat laajentuneet. Vaikuttajamarkkinointi nähdään nykyään myös merkittävänä vastuullisuusviestinnän keinona ja yritykset etsivät yhteistyökumppaniksi vaikuttajia, jotka jakavat samanlaiset arvot ja näkemykset.
lue lisää30.08.2023
IAB Finlandin datatyöryhmä kysyi alkuvuodesta markkinasta vuoden 2023 panostuskohteita
Kyselyllä halusimme selvittää, markkinointianalytiikan kontekstissa, mihin organisaatiot tulevat panostamaan vuonna 2023. Vastauksia tähän lyhyeen kyselyyn saatiin yhteensä 90 kappaletta, mainostajien edustaessa suurinta ryhmää (noin 41 %). Selvästi tärkeimmäksi panostuskohteeksi nousi vastauksissa ensimmäisen osapuolen data eli 1st party data.
lue lisää30.06.2023
Kun kaupan media kohtasi markkinan
Kaupan media on tullut Suomeen lumipalloefektin lailla maailmalla alkaneen trendin voimasta. Yhtäkkiä suomalaisten markkinointipäälliköiden sekä mediasuunnittelijoiden työpöydällä on tämä uusi, myös retail mediaksi kutsuttu kokonaisuus, joka monelle herättää enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.
lue lisää21.06.2023
IAB Studio: TV:n katselu murroksessa – mitä suomalaisten olohuoneissa tapahtuu?
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Pasin vieraana on Aleksi Ylitalo ja Aki Ronkainen Smartclipilta, joka on osa globaalia RTL AdAlliancea. Jaksossa Pasi keskustelee vieraiden kanssa olohuonetelevision muutoksesta ja miksi perinteinen TV:n katselu on muutoksessa.
lue lisää