Icon
Ulkomainonnan ja oman screenin symbioosi IABlogi

Ulkomainonnan ja oman screenin symbioosi

28.01.2014 | Atte Kniivilä

Ulkomainonta digitalisoituu ja hyvä niin. Vuorovaikutus on kuitenkin edelleen vähäistä kuluttajien kanssa. Sitä toki jonkin verran harjoitetaan muun muassa mobiililändärein ja tekstiviestiaktivoinnein. Uskaliaimmat ovat jopa kokeilleet liiketunnistinkameroita. Otetaanpas taas propellihattu päähän ja astutaan askel syvemmälle.

Mitäpä jos… Asiakas ottaisikin screenin haltuun omalla puhelimellaan. Siis vaikka siinä olisi näyteikkunan lasi välissä ja asiakkaalla olisi käytössään vanha Nokian Symbian, niin screeni tottelisi puhelinta esimerkiksi mobiiliohjatun näyttelytilan tapaan . Idea on siis se, että asiakas ottaa screenin haltuun puhelimensa selaimella ja voi interaktioida sen kanssa vaikka ihan liikuttelemalla sitä, laittamalla videot pöyrimään, täyttämällä tietoja, lataamalla materiaalia puhelimeensa tai vaikka suoraan tuotteen ostamalla.

Hassua, eikö totta?

Ajatellaanpas mitä kaikkea tällä voisi tehdä ja mitä tästä on hyötyä. Ensinnäkin tämä tekniikka poistaa tarpeen kohtuullisen arvokkaalle isolle kosketusnäytölle. Toiseksi, jos asiakas sattuu olemaan ostohousut jalassa, niin kukaan ei julkisesti halua omia maksutietojaan antaa kaikkein nähden. Puhelimessa kukaan ei näe näpyttelyäsi, joten tämäkin saadaan taklattua. Lisäksi kun aika on kortilla etkä jaksa hoitaa koko prosessia näyteikkunan takana, niin prosessin voi hoitaa kivasti loppuun omalla puhelimella vaikka bussin penkillä ja seuraava ostaja pääsee ottamaan screenin haltuun. Käyttötapauksia on toki muitakin kuin mainontaan liittyviä, mutta kun nyt ollaan IAB:n hattu päässä niin mennään tällä.

Tekniikka ei sinällään ole mikään uusi, mutta sen sovellettavuus tässä yhteydessä on aika uniikkia. Vastaavaa tekniikkaahan voi käyttää muun muassa älytelkkarin kanssa jo nyt, kun ei jaksa kaukosäätimellä kirjoittaa YouTubeen hakusanoja. Telkkarin ja puhelimen välille muodostetaan yhteys PIN-koodilla, ja puhelin muuttuu Youtube-kaukosäätimeksi.

Kohdentaminen on myös tällöin erittäin näppärää, koska puhelimen avulla päästään interaktioon kuluttajan kanssa. Jos vaikka puhelimen käyttäjällä sattuisi olemaan operaattori X:n SIM-kortti, niin hän näkisikin screenillä operaattori Y:n materiaalia. Toki paikantamiset jne. ovat myös luonnollisia jatkumoita tähän tekniikkaan.

Suljetuissa ympäristöissä ulkomainontaan voidaan lisätä myös muutakin mahtavaa kilkettä. Viimeksi blogasin RFID- ja NFC-tageistä. Jos siis asiakkaalla sattuisi olemaan taskussaan RFID-etäluettava kanta-asiakaskortti, niin mainos tietäisi kuka sitä katselee. Silloin tieto screenillä voisi olla myös personoitua tietoa ihan henkilötasolla. Tätä tuskin voisi soveltaa julkisesti tienvarrella yksityisyyden suojaan nojaten, mutta suljetummassa ympäristössä, muun muassa kaupassa tai messutilanteissa tämä olisi varmasti aika päheää!

Ilmeisesti edustamani yritys ei ole yksin ajatuksen kanssa, että tästä saattaisi aueta isoakin markkinaa. Ainakin mikäli näitä kavereita on uskominen:

"Smartphones create a platform on which to unite the variety of different technologies deployed in-store," added practice director Dominique Bonte. "This creates huge potential to significantly improve the customer experience as well as streamline existing pain points such as staff efficiency, product discovery, queue management, coupon redemption, linked loyalty programs and closing the redemption loop on offers/advertising." (Lähde)

Hyvää alkanutta mobiilivuotta toivottelee,

atte

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

20.11.2025

IAB Insider: Retail median ajankohtaiset trendit

IAB:n tuoreessa podcast-jaksossa syvennytään retail median kuumimpiin ilmiöihin: ekosysteemien avautumiseen, commerce median kiihtyvään kasvuun, datan uusiin rooleihin sekä in-store-median nouseviin mahdollisuuksiin.

lue lisää

19.11.2025

DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?

Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.

lue lisää

05.11.2025

REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland

Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.

lue lisää

28.10.2025

IAB Insider: Digitalisoituneen tv:n mainosmahdollisuudet

Televisio elää uutta nousua – ei katoamalla, vaan digitalisoitumalla. Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten HybridiTV, HbbTV ja CTV muuttavat tapaa katsoa ja mainostaa televisiossa. Studiossa vieraana Digitan Jari Karhu ja MTV:n Saku Sahramies. Yhdessä heidän kanssaan avaamme, mitä HybridiTV tarkoittaa käytännössä, miten kuluttaja voi hyödyntää sen tarjoamia lisäpalveluita ja millaisia uusia mahdollisuuksia se tuo kuluttajille ja mainostajille.

lue lisää