Icon
TEHOkasta mainontaa IABlogi

TEHOkasta mainontaa

03.09.2013 | Atte Kniivilä

IAB:n mobiilityöryhmää perustettaessa joskus aikanaan asetettiin tavoitteeksi tuottaa ryhmän kesken jokin case, joka omalta osaltaan edustaisi ja edesauttaisi mobiilimainonnan kehittymistä. Noin vuosi sitten Mediatoimisto Virta Helsingin edustaja Lasse Iskanius toi ilosanoman kokoukseen ja sanoi sopivan asiakkaan löytyneen: OLVIn Taskuteho-mobiilikampanja! Hip hurraa ja työryhmä lähti töihin. Lasse koordinoi, edustamani yritys teki teknisen toteutuksen ja eri medioiden edustajat avuliaasti tarjosivat mediatilaa yhteiseen hyvään. Noh, saatiinko tästä sitten case aikaiseksi? Kampanjaa tutkittiin jokaisen klikkauksen, ajankäytön, funnelin osalta kvantitatiivisesti ja myös muutamalla kvalitatiivisella tutkimuksella. Tulokset olivat sanalla sanoen loistavia. Huomioarvo hipoi 90 % ja Teho-jauheita saatiin sämplättyä digitaalisesti lähes 20 000 kertaa. Huomionarvoista oli myös se, että kaiken tämän kikkailun sai tehtyä myös ilman älypuhelinta. Jos kikkailu edelleen kiinnostaa, niin sen voi tehdä täällä m.taskuteho.fi (käytä puhelinta). Valitettavasti fyysisiä tuote-sampleja ei enää ole jaossa.

Onko tämän casen onnistuminen sitten ennen kuulumatonta? Vaikea sanoa. Minulle ei ole tullut ennen eteen pelkästään mobiilissa tehtyä tuotelanseerausta, joten benchmarkkaus sen osalta ei ole mahdollista. Tuotelanseerauksissa mobiili on ollut joissain caseissa mukana mediakategoriana ”ynnä muut”, mutta koskaan sitä ei ole pidetty päämediana. Ei edes mobiilipalveluita mainostettaessa. Otetaanpas nyt sitten lukuja: Matkapuhelimien määrä ylitti 4,5 miljardia vuonna 2009 (ITU). Samaan aikaan maailmassa on noin 1,5 miljardia televisiovastaanotinta ja 1 miljardi autoa. Rahavirrat tosin eivät mene aivan samassa suhteessa, jos mainontaa ajatellaan… Onneksi sentään murros on tapahtumassa: Mobiilimainonnan panostuksissa huikeaa kasvua

Haasteitakin tosin on. Se ei yksin riitä, että asiakkaiden pään kääntäminen perinteisen median ostamisesta digimediaan olisi onnistunut, vaan medioiden ja meidän toimistojen on myös osattava vastata haasteeseen. Esimerkiksi edustamani yhtiön sisällönhallintaohjelmistosta löytyy noin 14000 eri päätelaitetta eri ominaisuuksineen. Kaikilla ei siis ole sitä iPhonea, ei itse asiassa sitä näin suuressa mittakaavassa ole edes kovinkaan monella. Pientä optimointia siis piisaa verrattuna taas tietokonemaailmaan, jossa pärjätään yhden käden sormilla laskettavissa olevilla selainoptimoinneilla. Tämä tuottaa ongelmia erityisesti rich median osalta, jossa toiminnallisuus ja hienoudet leivotaan bannereihin Javascriptillä. Eri puhelimet nimittäin tukevat tätä hieman erilailla. Noh, eihän tämäkään vielä riitä, vaan eri mainonnanhallintaohjelmistot tukevat vaihtelevasti vielä eri Javascriptejä, eli yhden bannerin tekeminen ei valitettavasti riitä tukemaan koko puhelinkenttää. Mutta kuten TEHO-casessa huomattiin, niin kaikki haasteet ovat voitettavissa. Näitä haasteita ei vaan missään nimessä saa jättää asiakkaan ongelmaksi, vaan käytettäköön niissä asiantuntijoiden apuja!

IAB järjestää myös tämän asian tiimoilta seminaarin 19.9., jossa luvut avataan Lassen toimesta huomattavan syvällisesti. Kannattaa siis ehdottomasti ottaa koppi siitä, miten asian voi tehdä ja miten siitä voi oppia! Tervetuloa ja ilmoittaudu mukaan!

06.02.2025

Miksi et voi olla huomioimatta Retail mediaa vuonna 2025?

Muistaako kukaan viime vuodelle ennustettuja mediatrendejä ja "ennusteita"? Todennäköisesti suurin osa osaisi sanoa AI:n, mutta mitä muuta? Kuinka monelle trendille tai ennusteelle annetaan aito mahdollisuus toteutua yhden vuoden aikana - nopeasti ohi menevässä vuodessa.

lue lisää

06.02.2025

Pelimainonnan myytinmurtajat osa 2

Pelimainonnan ympärillä pyörii edelleen sitkeitä myyttejä, jotka eivät vastaa tämän päivän digitaalisen pelaamisen todellisuutta. Vaikka gaming-mainonta on jo vakiinnuttanut paikkansa tehokkaana markkinointikanavana, monet brändit saattavat yhä aliarvioida sen monipuolisuuden ja kohderyhmien laajuuden. Pelaaminen ei ole enää vain nuorten harrastus, eikä pelimainonta rajoitu vain tiettyihin genreihin tai alustoihin. Tässä artikkelissa jatkamme yleisten harhaluulojen purkamista ja tuomme esiin pelimainonnan kehittyviä mahdollisuuksia, jotka tarjoavat brändeille entistä tehokkaampia tapoja tavoittaa ja sitouttaa yleisöjä.

lue lisää

23.01.2025

Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaatti uudistuu – pysy ajan tasalla muuttuvassa maailmassa

Digimarkkinoinnin, mainonnan ja median maailma kehittyy nopeammin kuin koskaan aiemmin. Alan ammattilaisena tiedät, miten tärkeää on pysyä ajan tasalla uusista trendeistä, työkaluista ja parhaista käytännöistä. Siksi me IAB:llä päivitämme jatkuvasti digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattia – vastaamaan tämän päivän ja huomisen haasteisiin.

lue lisää

20.01.2025

IAB Studio: Ohjelmallisen mainonnan myytit - Totta vai tarua?

Tervetuloa kuuntelemaan uusinta IAB Studio podcast-jaksoa, jossa syvennymme ohjelmallisen mainonnan ajankohtaisiin teemoihin ja trendeihin! Pasin kanssa studiossa mukana ovat alan asiantuntijat Juuli Pelkonen Adformilta ja Miia Salmi Sanomalta.

lue lisää