Icon
TCF2.0 aika alkoi elokuussa IABlogi

TCF2.0 aika alkoi elokuussa

28.08.2020

TCF on digimarkkinan yhdessä luoma standardi, joka mahdollistaa digitaalisen datan hyödyntämiseen vaadittavan luvan kysymisen kuluttajilta ja sen välittämisen ymmärrettävässä muodossa digitaalisen mainosmaailman toimijoille. Digitaalisessa mediamarkkinassa toimii useita dataa hyödyntäviä toimijoita: medioita, mainospalvelimia, ohjelmallisen ostamisen järjestelmiä, analytiikkaa, personointityökaluja, datanhallintajärjestelmiä ym. Tarvitaan yhdessä sovittu tapa hoitaa datan käyttöön liittyvät luvat ja kiellot kuluttajien kanssa. Yhteinen kieli, jota ymmärtävät kaikki. TCF on tämä yhteinen tapa ja kieli.

Useassa Euroopan maassa myös viranomaiset vaativat luvan kysymistä kuluttajalta ennen kuin dataa voi hyödyntää esimerkiksi markkinointiin. Suomessa Tietosuojavaltuutetun toimisto julkaisi toukokuussa 2020 ensimmäistä kertaa päätöksen jossa linjataan, että pelkkä eväste-bannerin sulkeminen “Hyväksy” painiketta klikaten ja/tai sivuston selaamisen jatkaminen ei täytä voimassa olevan tietosuojalainsäädännön vaatimuksia suostumuksen antamisesta. Lisäksi on mahdollista, että ainakin osa ohjelmallisen ostamisen markkinatoimijoista vaatii lähitulevaisuudessa kuluttajilta kysytyn luvan (eli ”consentin”), jotta julkaisijan mainosinventaarin myyminen onnistuu. Molemmissa ylläolevissa tapauksissa TCF on toimiva ratkaisu luvan kysymiseen. Ennen kaikkea luvan kysyminen datan käyttöön on hyvää ja vastuullista brändin rakentamista.

Onko sinun yrityksessäsi TCF-asiat kondiksessa?

Hienoa jos ovat, mutta jos vielä jotain pitäisi viilailla niin tässä hyviä vinkkejä:

  • Soita tai meilaa välittömästi ja kellonajasta riippumatta IAB Finlandin Pasille – 040 575 3726 ja pasi.raassina@iab.fi
  • Tutustu IAB Europen TCF-tietopakettiin
  • Vilkaise lista IAB Europen hyväksymistä TCF2.0 CMP-työkaluista
  • Tsekkaa miltä TCF2.0 näyttää livenä (pois evästeet tarvittaessa) – www.iab.fi

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

14.06.2021

Mitä kohderyhmiä eri somekanavissa tavoittaa?

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Toisessa osassa tarkastellaan eri somekanavien tavoittavia kohderyhmiä.

lue lisää

09.06.2021

Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan

Maailman suurimmat mediayhtiöt ovat tällä hetkellä kauppoja. Amazonin, Krogerin, CVS:n ja Targetin kaltaiset kaupat näyttävät suuntaa markkinoinnille. Suomalaisille mainostajille kaupan media on vielä uusi tuttavuus. Olemme tutkineet kaupan median tunnettuutta Suomessa ja havainneet, että nousujohteisesta kehityksestä huolimatta sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.

lue lisää