
TCF2.0 aika alkoi elokuussa
TCF on digimarkkinan yhdessä luoma standardi, joka mahdollistaa digitaalisen datan hyödyntämiseen vaadittavan luvan kysymisen kuluttajilta ja sen välittämisen ymmärrettävässä muodossa digitaalisen mainosmaailman toimijoille. Digitaalisessa mediamarkkinassa toimii useita dataa hyödyntäviä toimijoita: medioita, mainospalvelimia, ohjelmallisen ostamisen järjestelmiä, analytiikkaa, personointityökaluja, datanhallintajärjestelmiä ym. Tarvitaan yhdessä sovittu tapa hoitaa datan käyttöön liittyvät luvat ja kiellot kuluttajien kanssa. Yhteinen kieli, jota ymmärtävät kaikki. TCF on tämä yhteinen tapa ja kieli.
Useassa Euroopan maassa myös viranomaiset vaativat luvan kysymistä kuluttajalta ennen kuin dataa voi hyödyntää esimerkiksi markkinointiin. Suomessa Tietosuojavaltuutetun toimisto julkaisi toukokuussa 2020 ensimmäistä kertaa päätöksen jossa linjataan, että pelkkä eväste-bannerin sulkeminen “Hyväksy” painiketta klikaten ja/tai sivuston selaamisen jatkaminen ei täytä voimassa olevan tietosuojalainsäädännön vaatimuksia suostumuksen antamisesta. Lisäksi on mahdollista, että ainakin osa ohjelmallisen ostamisen markkinatoimijoista vaatii lähitulevaisuudessa kuluttajilta kysytyn luvan (eli ”consentin”), jotta julkaisijan mainosinventaarin myyminen onnistuu. Molemmissa ylläolevissa tapauksissa TCF on toimiva ratkaisu luvan kysymiseen. Ennen kaikkea luvan kysyminen datan käyttöön on hyvää ja vastuullista brändin rakentamista.
Onko sinun yrityksessäsi TCF-asiat kondiksessa?
Hienoa jos ovat, mutta jos vielä jotain pitäisi viilailla niin tässä hyviä vinkkejä:
- Soita tai meilaa välittömästi ja kellonajasta riippumatta IAB Finlandin Pasille – 040 575 3726 ja pasi.raassina@iab.fi
- Tutustu IAB Europen TCF-tietopakettiin
- Vilkaise lista IAB Europen hyväksymistä TCF2.0 CMP-työkaluista
- Tsekkaa miltä TCF2.0 näyttää livenä (pois evästeet tarvittaessa) – www.iab.fi
26.09.2025
IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?
Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää22.09.2025
Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt
Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.
lue lisää12.09.2025
IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?
Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.
lue lisää