TCF2.0 aika alkoi elokuussa
TCF on digimarkkinan yhdessä luoma standardi, joka mahdollistaa digitaalisen datan hyödyntämiseen vaadittavan luvan kysymisen kuluttajilta ja sen välittämisen ymmärrettävässä muodossa digitaalisen mainosmaailman toimijoille. Digitaalisessa mediamarkkinassa toimii useita dataa hyödyntäviä toimijoita: medioita, mainospalvelimia, ohjelmallisen ostamisen järjestelmiä, analytiikkaa, personointityökaluja, datanhallintajärjestelmiä ym. Tarvitaan yhdessä sovittu tapa hoitaa datan käyttöön liittyvät luvat ja kiellot kuluttajien kanssa. Yhteinen kieli, jota ymmärtävät kaikki. TCF on tämä yhteinen tapa ja kieli.
Useassa Euroopan maassa myös viranomaiset vaativat luvan kysymistä kuluttajalta ennen kuin dataa voi hyödyntää esimerkiksi markkinointiin. Suomessa Tietosuojavaltuutetun toimisto julkaisi toukokuussa 2020 ensimmäistä kertaa päätöksen jossa linjataan, että pelkkä eväste-bannerin sulkeminen “Hyväksy” painiketta klikaten ja/tai sivuston selaamisen jatkaminen ei täytä voimassa olevan tietosuojalainsäädännön vaatimuksia suostumuksen antamisesta. Lisäksi on mahdollista, että ainakin osa ohjelmallisen ostamisen markkinatoimijoista vaatii lähitulevaisuudessa kuluttajilta kysytyn luvan (eli ”consentin”), jotta julkaisijan mainosinventaarin myyminen onnistuu. Molemmissa ylläolevissa tapauksissa TCF on toimiva ratkaisu luvan kysymiseen. Ennen kaikkea luvan kysyminen datan käyttöön on hyvää ja vastuullista brändin rakentamista.
Onko sinun yrityksessäsi TCF-asiat kondiksessa?
Hienoa jos ovat, mutta jos vielä jotain pitäisi viilailla niin tässä hyviä vinkkejä:
- Soita tai meilaa välittömästi ja kellonajasta riippumatta IAB Finlandin Pasille – 040 575 3726 ja pasi.raassina@iab.fi
- Tutustu IAB Europen TCF-tietopakettiin
- Vilkaise lista IAB Europen hyväksymistä TCF2.0 CMP-työkaluista
- Tsekkaa miltä TCF2.0 näyttää livenä (pois evästeet tarvittaessa) – www.iab.fi
05.11.2025
REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.
lue lisää28.10.2025
IAB Insider: Digitalisoituneen tv:n mainosmahdollisuudet
Televisio elää uutta nousua – ei katoamalla, vaan digitalisoitumalla. Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten HybridiTV, HbbTV ja CTV muuttavat tapaa katsoa ja mainostaa televisiossa. Studiossa vieraana Digitan Jari Karhu ja MTV:n Saku Sahramies. Yhdessä heidän kanssaan avaamme, mitä HybridiTV tarkoittaa käytännössä, miten kuluttaja voi hyödyntää sen tarjoamia lisäpalveluita ja millaisia uusia mahdollisuuksia se tuo kuluttajille ja mainostajille.
lue lisää26.09.2025
IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?
Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää