Icon
Suomessa mainonnanestäjiä keskimäärin 15 % kävijöistä IABlogi

Suomessa mainonnanestäjiä keskimäärin 15 % kävijöistä

24.08.2016

Lehdistötiedote
Julkaisuvapaa 24.8.2016

Digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kehitystä ajava alan toimijoita laajasti edustava järjestö IAB Finland teki kesällä 2016 kyselyn Suomessa toimiville julkaisijoille mainonnanesto-ohjelmien yleisyydestä.

Kansainvälisesti tietoja on julkaistu eri maista, mutta luotettavaa tutkimustietoa ei Suomesta ole ollut saatavilla. ”Nyt haluttiin tiedot tuoreeltaan kotimaisilta julkaisijoilta. Tavoitteena on myös lisätä tietoisuutta mainonnanesto-ohjelmista ja rauhoittaa keskustelua aiheen ympärillä sekä saada aikaan rakentavia toimenpiteitä mainonnanesto-ohjelmien kasvun rajoittamiseen”, kommentoi IAB:n Ad blocking työryhmän puheenjohtaja Sini Kervinen.

Kysely toteutettiin kesällä 2016 ja siihen vastasi kattava otanta Suomen medioita: Alma Media, Bauer Group, Popmedia, Riemurasia, MTV, Sanoma Media Finland, Keskisuomalainen, Otavamedia, Turun Sanomat, Aller Media, A-lehdet, Stara ja Afterdawn.
86 % vastaajista kertoo mitanneensa mainonnanestäjien määrää ja 92 % mitanneista kertoo tehneensä mittauksen viimeksi Q1 2016, joka vahvistaa tiedon olevan tuoretta.
Selvä enemmistö kyselyyn vastanneista uutis- ja aikakausmedioiden edustajista kertoi mainonnaneston määräksi 15 % tai alle.
Mainonnaneston määrä näyttää korostuvan Etelä-Suomessa verrattuna muuhun maahan. Huomioitavaa on, että mediakohtainen vaihtelu on suurta, vaihtelu välillä 2 % - 52 %.
Kyselyyn vastanneista 93 % uskoo mainonnanestäjien määrän kasvavan tulevaisuudessa ja noin puolet vastanneista medioista arvioi mainonnaneston negatiivisen vaikutuksen liiketoiminnalle kasvavan jopa kolminkertaiseksi vuoteen 2020 mennessä. 80 % kyselyyn vastanneista kokee mainonnanesto-ohjelmien olevan uhka liiketoiminnalle.

”IAB seuraa tilannetta tarkasti Suomessa ja tämä kysely tullaan uusimaan vuoden vaihteen jälkeen. Työryhmä on myös koostanut ensi viikolla julkaistavan white paper –ohjeistuksen alalle”, summaa IAB:n toiminnanjohtaja Birgitta Takala jatkotoimenpiteitä. Ohjeistukseen on koottu IAB USA:n esittelemät seitsemän vaihtoehtoista toimintatapaa mainonnanesto-ohjelmistoja käyttävien vierailijoiden kohtaamiseen. D.E.A.L –ohjelmaan voi tutustua täällä. Julkaisijoiden huoli mainonnanesto-ohjelmien lisääntyvästä käytöstä ja sen vaikutuksesta olemassa olevaan mainosinventaariin kasvaa jatkuvasti.

Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi
Sini Kervinen, puheenjohtaja, IAB Finland Ad blocking työryhmä, 040 7404177, etunimi.sukunimi@allermedia.com

18.11.2022

Videomainonnalla menee kovaa Euroopassa ja Suomessa

IAB Europe julkaisee vuosittain AdEx Bencmark raportin, joka mittaa ja arvioi Euroopan digitaalisen mainonnan panostuksia kattaen kaikkiaan 28 eri markkinaa. Tästä täydessä AdEx raportissa kuvataan eri formaattien ja kanavien vaikutukset Euroopan digitaaliseen mainontaan, joka päätyi 30,5 prosentin vuotuiseen kasvuun vuonna 2021. Euroopan koko digitaalisen mainonnan panostukset olivat vuonna 2021 92 miljardia euroa.

lue lisää

15.11.2022

IAB Jäsenesittely: Aste Helsinki ja Teemu Martikainen

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Aste Helsinki ja Teemu Martikainen

lue lisää

01.11.2022

Miten julkaisija voi aloittaa brand safety -työn?

Bränditurvallisuus eli brand safety on ollut digitaalisessa mainonnassa puheenaiheena jo vuosia. Sen tärkeys on vain korostunut viime vuosien tapahtumien - maailmanlaajuisen pandemian sekä Ukrainassa sodittavan sodan – takia. Varsinkin uutismediat ovat joutuneet arvioimaan tarkasti millaisessa sisällössä on sopivaa näyttää mainontaa, ja onko asiassa niin sanottuja harmaan sävyjä. Toinen tärkeä alue bränditurvallisuuden kannalta ovat palvelut, joissa sisältö on kävijöiden itse tekemää ja julkaisemaa, kuten myynti-ilmoitukset, blogit, vlogit yms., jotka kaikessa runsaudessaan voivat olla aivan laidasta laitaan; erittäin turvallista, tai erittäin haitallista brändeille.

lue lisää

24.10.2022

Brand Safetyn customointi mainostajaa varten

IAB Finlandin Mainonnan laatu -työryhmä toteuttaa syksyn aikana bränditurvallisuuteen liittyviä infograafeja, joiden tarkoitus on antaa mainostajille, toimistoille sekä julkaisijoille konkreettisia vinkkejä siitä, miten Brand Safetyn kanssa päästään konkreettisesti liikkeelle.

lue lisää