
Suomalaiset media-alan toimijat käynnistävät kampanjan selainkäyttöön perustuvasta mainonnasta
Lehdistötiedote 18.11.2014
Suomalaiset media-alan toimijat käynnistävät kampanjan selainkäyttöön perustuvasta mainonnasta
Laaja joukko suomalaisia media-alan toimijoita on käynnistänyt kampanjan, joka valistaa kuluttajia selainkäyttöön perustuvasta verkkomainonnasta. Kampanja on osa Euroopan laajuista kuluttajavalistuskampanjaa, jota vetää EDAA, The European Interactive Digital Advertising Alliance.
Kampanjan tavoite on edistää kuluttajien tietoisuutta ja tarjota tietoa siitä, kuinka selainkäyttöön perustuva kohdennettu verkkomainonta toimii.
Suuret suomalaiset mediatalot ja mainosverkostot ovat tarjonneet kampanjalle mainosinventaaria sivuiltaan. Kampanja käynnistyi 17.11., ja se kestää kuudesta kahdeksaan viikkoa. Tavoitteena on kerätä yli 25 miljoonaa impressiota ja tavoittaa noin 30 prosenttia Suomen internetkäyttäjistä.
Euroopan laajuisen kampanjan on kehittänyt ja rahoittanut EDAA. Mainoskampanja on suunniteltu yhdessä Mediacomin Beyond Advertising -osaston kanssa. Mainosbannerit kehottavat ottamaan selvää, miten kuluttajan näkemät mainokset toimivat. Mainoksissa näkyy myös sininen kolmikulmainen kuvake, joka on liitetty selainkäyttöön perustuvaan mainontaan Suomessa ja EU:ssa viimeisten muutaman vuoden ajan.
Mainosta klikkaamalla pääsee sivulle, jossa kerrotaan verkkomainonnan roolista, kuinka mainonnalla rahoitetaan sisältöä ja palveluita sekä miten kuluttaja voi itse hallinnoida hänelle näytettäviä mainoksia. Sivulla on myös video, joka selittää selainkäyttöön perustuvan mainonnan periaatteet.
Kampanjasivulta pääsee eteenpäin Your Online Choices -sivulle, joka tarjoaa syvempää tietoa siitä, kuinka dataa kerätään ja käytetään mainonnan kohdentamiseen ja millaisia vaihtoehtoja kuluttajalla on hänelle näytettävän mainonnan hallinnoimiseen.
Selainkäyttöön perustuvassa mainonnassa näkyvä sininen kuvake on osa yhteiseurooppalaista, EDAA:n käynnistämää itsesääntelyhanketta. Hankkeessa ovat mukana myös Euroopan Komissio, IAB Europe, EASA, EACA sekä muut media-alan kansainväliset kattojärjestöt alajärjestöineen.
Suomen-kampanjaa koordinoivan IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala pitää tärkeänä, että verkkomainonnan prosessien läpinäkyvyyttä lisätään.
”Selainkäyttöön perustuva mainonta tarjoaa kuluttajalle verkossa juuri häntä kiinnostavaa mainontaa. On tärkeää, että olemme mukana koko EU:n aluetta koskevassa itsesääntelyohjelmassa. Ala haluaa tarjota kuluttajille heitä kiinnostavaa mainontaa läpinäkyvästi ja tietosuojaa kunnioittaen.”
EDAA:n pääjohtaja Oliver Gray iloitsee Suomen mukanaolosta kampanjassa.
”Olemme ylpeitä siitä, että Suomi on Euroopan kuudes ja Pohjoismaiden toinen maa, joka käynnistää kuluttajavalistuskampanjan ja itsesääntelyhankkeen. Toivomme, että kampanja herättää kuluttajien kiinnostuksen Suomessa samalla tavalla kuin muissa maissa, sillä tämä edistää läpinäkyvyyttä sekä kuluttajan mahdollisuutta valita ja vaikuttaa mainontaan.”
Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) alajaosto käsittelee Suomessa kuluttajien selainkäyttöön perustuvaa mainontaa koskevat valitukset. Itseääntelykäytäntö perustuu EASA:n suosituksiin selainkäyttöön perustuvasta mainonnasta.
Lisätiedot: Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
Kampanjassa mukana olevat tahot: A-lehdet, Aller Media, Alma Media, Fonecta, Kärkimedia, Klikki, MTV, Otavamedia, Sanoma, Talentum.
Kampanjasivu:
http://www.youronlinechoices.com/fi/ads-the-internet-the-icon-revealed
Lisätietoa selainkäyttöön perustuvasta mainonnasta:
http://www.youronlinechoices.eu/fi/
www.iab.fi/digimainonnan-abc/oba-mainonta.html
Lisätietoa mainonnan kohdentamisesta:
www.iab.fi/digimainonnan-abc/julkaisut-ja-oppaat/datan-hyodyntaminen-digimainonnan-kohdentamisessa.html
IAB Finland ry on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin etujärjestö, jonka jäsenistöön kuuluu yli sata jäsenyritystä. Jäsenyritykset ovat digitaalisia medioita, mainostajia, mediatoimistoja, luovia toimistoja, tutkimuslaitoksia, analytiikkapalvelujen tarjoajia, internet-teknologiaa kehittäviä yrityksiä sekä mainosverkostoja. IAB Finland on IAB Europen jäsen. iab.fi
EDAA (The European Interactive Digital Advertising Alliance) on Brysselissä toimiva voittoa tavoittelematon yhdistys, joka vastaa selainkäyttöön perustuvan mainonnan itsesääntelyhankkeesta Euroopassa. EDAA lisensoi selainkäyttöön perustuvassa mainonnassa käytettävän kuvakkeen ja tarjoaa kuluttajille keinon hallita hänelle kohdennettua mainontaa Your Online Choices -sivulla. edaa.eu
26.09.2025
IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?
Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää22.09.2025
Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt
Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.
lue lisää12.09.2025
IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?
Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.
lue lisää