Sisältömarkkinointi osa 3: Olipa kerran tarina, joka oli tärkeämpi kuin sisältö
Olipa kerran kaukana pohjoisessa ihmisiä, jotka halusivat yhdistää maailman ihmiset ja rakensivat langattoman puhelimen. Joka päivä valmistui tuhansia kännyköitä, ja yritys olikin hetken maailman valtias. Yhtenä päivänä, kaukana ison meren takana, mustaan poolopaitaan pukeutunut mies kertoi tarinan laitteesta, jossa ei ollut laisinkaan näppäimiä. Sen takia ihmiset ihastuivat uuteen kiiltävään esineeseen ja jonottivat puhelinta kauppojen kassoilla. Lopulta pohjoisen ihmiset kutsuivat miehen kaukaa ison meren takaa auttamaan heitä…
Tarinan jatkon tietävät varmasti kaikki suomalaiset. Nokian ja Applen tapa kertoa uusista tuotteista oli kuin yö ja päivä. Nokian edustajat kertoivat puhelinten hienoista teknisistä ominaisuuksista kravatit kaulassa, kun Steve Jobs astui lavalle poolopaidassaan ja sanoi ”tuhat kappaletta taskussani” esitellessään iPodin. Nokia luetteli faktoja, Apple (eli Jobs) istutti tarinoiden avulla mielikuvia ihmisten ajatuksiin.
Tiedon välittäminen nettiin ei ole vielä tarina. Siten sisältömarkkinoinnissa ei ole olennaista vain tehokkaaseen sisällöntuotantoon keskittyminen vaan ihmisten auttaminen näkemään mitä uniikkia yrityksessä on. Tarina on asia, joka jää mieleen ja jota välitetään eteenpäin. Hyvä tarina koskettaa tunteita. Kaikki keskustelut sosiaalisessa mediassa ja toreilla brändistä ovat osa tarinaa. Kaikki mielikuvat, jotka yritys aiheuttaa, ovat osa tarinaa. Pukeutumalla farkkuihin, tennareihin ja mustaan poolopaitaan Steve Jobs loi itsestään mielikuvaa tavallisena ihmisenä. Ihmiset pystyivät samaistumaan häneen ja uskoivat tarinan.
Pitäisikö jokaisen yrityksen olla myös tarinankertoja? Tämä on väärä kysymys, sillä yrityksistä kerrotaan jo tarinoita. Oikea kysymys on, että miten itse haluat olla mukana muokkaamassa tarinaa.
Voit aloittaa tarinankerronnan käyttämällä Pixarin käyttämää tarinankerrontakaavaa. Eli Olipa kerran…
Jarno Alastalo on tarinankertoja, ideatoimisto Making People Happyn
perustaja ja on nykyisin myös luomassa uusia mielenterveyden ongelmien
ehkäisyyn liittyviä palveluita Heimo Communityssä.
Hän on verkkoyhteisöjen asiantuntija ja auttaa yrityksiä sekä ihmisiä
viestimään merkityksellisesti verkossa. Aikaisemmin Jarno on toiminut
Aller Mediassa Suomi24:n johtajana ja sosiaalisen median pääarkkitehtina.
Sisältömarkkinointi-postaussarjassa aiemmin ilmestynyt:
Sisältömarkkinointi osa 2: Ars gratia artis, sanoo sisältömarkkinointi
Sisältömarkkinointi osa 1: Natiivimainonta
17.12.2025
Vuoden 2025 katsotuimmat IAB Finlandin tapahtumien tallenteet
IAB Finlandin katsotuimmat tapahtumatallenteet pureutuvat mittaamiseen, tekoälyyn, huomion merkitykseen, retail median kasvuun ja vastuullisuuteen. Ne tarjoavat tiivistettyä asiantuntijatietoa ja konkreettisia oppeja suoraan digimainonnan arjesta.
lue lisää16.12.2025
Vuoden 2025 luetuimmat TOP 5 IAB:n oppaat
IAB Finlandin oppaat kokoavat yhteen kymmenien – ellei jopa satojen – asiantuntijatuntien työn ja tiivistävät sen helposti hyödynnettävään muotoon. Vuonna 2025 nämä viisi opasta nousivat ylitse muiden ja keräsivät eniten lukijoita ja kiinnostusta koko markkinassa.
lue lisää12.12.2025
IAB Finlandin syyskokous: uudet hallituksen jäsenet vahvistavat yhdistyksen asemaa digimainonnan ekosysteemin edelläkävijänä
IAB Finlandille valittiin uusi hallitus, samalla vahvistettiin ensi vuoden painopisteet.
lue lisää12.12.2025
IAB Insider: Päivittäistavaroita ei voi mainostaa audiolla - vai voiko sittenkin?
Jaksossa tarkastellaan ajankohtaisia näkökulmia FMCG-toimialalle. Mukana keskustelemassa on myös Bauer Median markkinointi- ja myyntijohtaja Satu Laakso, joka avaa, miten audio voi toimia mainostajille keinona erottautua, jäädä mieleen ja rakentaa kustannustehokasta toistoa erityisesti silloin, kun ostajan huomio pitäisi ohjata tuhansien vaihtoehtojen joukosta juuri omaan tuotteeseen. Jakso on alunperin julkaistu myös Bauer Median kanavilla.
lue lisää