Icon
Sisältömarkkinointi ei tuo pikavoittoja – Tunnista PMR:n oireet ajoissa IABlogi

Sisältömarkkinointi ei tuo pikavoittoja – Tunnista PMR:n oireet ajoissa

27.09.2018 | Minna Laaksola, Alma Talent

Me kaikki tiedämme sen tunteen, kun keskellä päivää vieras numero soittaa ja on pakko vastata, vaikka jo vähän valmiiksi epäilyttää. Et saa selvää soittajan nimestä tai firmasta, mutta kun kuulet langan toisesta päästä pirteän ”mitä Minna kuuluu ja onko ihan pieni hetki aikaa”, arvaat, että pian olisi tarjolla kampanjahintaista kodinlehteä, sidossukkaa tai sähkösopimusta. Tai ketterää teknologiaa – tämä kun pätee yhtä lailla myös B2B-maailmassa.

Tapahtuu seuraavaa: Vastaat, että vähän olisi kiire ja nyt on huono hetki. Sitten varustaudut maalivahdin lailla taklaamaan ulkomuistista tai paperilta ladeltavaa myyntipuhetulvaa, joka käynnistyy kieltävästä vastauksestasi huolimatta. Sen sijaan, että kuuntelisit, onko soittajalla oikeasti kiinnostavaa sanottavaa, keskityt metsästämään puhetulvasta ensimmäistä hengenvetoa, johon iskeä kiinni kohteliaalla kiitosmuttaeikiitoksella.

Lopputulos: Ei hajuakaan, kuka tarjosi ja mitä, saati olisiko se voinutkin olla ajankohtaista ja ratkaista jonkun ongelmasi. Sen sijaan tunnet lievää ärsyynnystä ja puhiset kollegalle jotain puhelinmyyjän uhriksi joutumisesta. Kutsun tätä PuhelinMyyjäReaktioksi eli PMR:ksi.

PMR:ään törmää harmillisen usein myös sisältömarkkinoinnissa. Sisältöön suunniteltu näkökulma kantaa koukuttavan otsikon ja muutaman aihetta taustoittavan lauseen verran, ja tämän jälkeen tarina muuttuu myyntipuheeksi ja tuotteen tai palvelun erinomaisuuden tai teknisten yksityiskohtien esittelyksi.

Tapahtuu seuraavaa: Lukija ymmärtää nopeasti tulleensa narautetuksi mainospuheen äärelle ja palaa takaisin sellaisen sisällön pariin, joka häntä itseään kiinnostaa.

Lopputulos: Ajatusjohtajuuden sijaan päällimmäinen mielikuva on huijatuksi tulemisen tunne.

Mutta on meillä kaikilla onneksi kokemusta siitäkin, kun kylmäsoitosta seuraakin hyvä ja tuottoisa keskustelu. Luurin toisessa päässä oleva asiantuntija on aidosti kiinnostunut kuulemaan juuri minun tarpeistani ja halukas auttamaan. Puhelu on arvokas molemmille. Firma ja soittajan nimi jää mieleen, vaikka kauppa ei sillä sekunnilla vielä syntyisikään.

Jos siis tavoittelet sisältömarkkinoinnilla tuloksia, vältä tuhlaamasta yleisön aikaa tuotepuheeseen. Harva meistä selailee mediaa tai sosiaalista mediaa ostaminen ja vertailu mielessä. Selailemme sitä kuluttaaksemme aikaa, viihtyäksemme, inspiroituaksemme, kerätäksemme tietoa tai ymmärtääksemme maailmaa tai ilmiöitä paremmin. He, jotka ovat ostoprosessissa edenneet pidemmälle, etsivät kyllä tarvitsemaansa tietoa esimerkiksi yrityksen verkkosivuilta, verkkokaupasta tai verkostoistaan.

Keskity sen sijaan tekemään sellaisia sisältöjä, joita yleisösi haluavat lukea joka tapauksessa.
Vakuuta tarjoamalla pyyteettömiä kohtaamisia, jotka tuntuvat enemmän kollegan tai ystävän soitolta, eivät sen huonon puhelinmyyjän. Älä kuitenkaan unohda, miksi teet sisältömarkkinointia. Rakenna luottamusta ja nimeä valitun asian sanansaattajana pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti.

Niin, että kun aika on kypsä, olet mielessä ensimmäisenä.


Kirjoittaja Minna Laaksola on Alma Talentin sisältömarkkinoinnin tuottaja, joka on erikoistunut ajamaan jatkuvasti oman juna-asemansa ohi unohtuessaan lukemaan liian koukuttavia sisältöjä.

blogidigimarkkinointiiabfinlandsisältömarkkinointipodcastdatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

27.06.2025

IAB Insider: Snapchat 2025 – Miten alusta palvelee brändejä ja vaikuttajia nyt?

Snapchat ei ole katoamassa mihinkään – päinvastoin! Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten Snapchat toimii vaikuttajille ja brändeille vuonna 2025. Vieraana vaikuttaja Henny Harjusola ja Snapchatin Suomen kaupallinen edustaja Mimi Alén.

lue lisää

19.06.2025

Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää

16.06.2025

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.

lue lisää

13.06.2025

IAB Insider: Boots-case ja totuuksia mainonnan mittaamisesta

Tässä IAB Insider -jaksossa pureudutaan vuoden puhutuimpaan markkinointiteemaan: mainonnan mittaamiseen. Juontaja Pasi Raassinan seurana on AudienceProjectin asiantuntijakaksikko Juha Ourila ja Martin Radford, joiden kanssa keskustellaan niin IAB Europe Adex 2024 -raportista kuin cross media -mittauksen ajankohtaisuudesta.

lue lisää