
Sisältö on kuningas digitaalisessa mediassakin
Digitaalinen media muuttuu vauhdilla mediaostamisesta kohderyhmäostamiseen. Monet mediat ovat heränneet tähän ja alkaneet katsomaan tilannettaan uusiksi. Digimediaa ollaankin alettu tehdä vihdoin digitaalisilla työkaluilla ja menetelmillä. Muutos on nostanut esiin monessa paikkaa perusasioiden vuosien laiminlyöntiä, joiden korjaamiseen tarvitaan enemmän kuin vain uusia työkaluja ja metodit kaupanhyllyltä.
Sisältö on kävijälle edelleen tärkein, ja miksi ei olisi. On lukijan/kävijän aliarviointia kuvitella, että he ovat tulleet hyvien mainosten takia sivuille. Ilman mielenkiintoista sisältöä tai arvokasta palvelua verkkovierailijan käynti jää lyhyeen ja todennäköisesti kävijä ei ihan heti palaa. Ilman laadukkaita käyntejä mainosnäytöt jäävät tehottomiksi, koska niille ei altistuta tarpeeksi. Kun mainostulot tämän myötä tippuvat, siirretään mainospaikat pois tieltä ja keskitytään enemmän omien tuotteiden ja palveluiden myyntiin. Tästä tilasta mediat eivät osaa mediamyyntiään enää korjata.
Liikennettä on opittu jo manipuloimaan ja ohjaamaan esimerkiksi uutissuosittelusivuista tai kirjoittamalla seksikkäitä otsikoita, jotka leviävät myös sosiaaliseen mediaan. Onko tämä kuitenkaan sellaista, joka lisää median tuottamaa arvoa, kävijäuskollisuutta ja laadukkaita kokemuksia kävijöille, vai vain hetkellistä liikennettä mediamyynnin tueksi? Sisällön kehittämisen sijaan on päädytty taikatemppuihin tai muuten vaan johonkin muuhun kuten lehtilevikin epätoivoiseen myynninedistämiseen. Lehtitalot ovat pystyneet tarjoamaan lukijoillensa arvokkaita lukukokemuksia printissä, mutta verkossa saattaneet aliarvioida samat lukijat näkyvästi.
Muutokset tämän tapaisessa tilanteessa lähtevät halusta asettaa “digital first” -strategia, tai ainakin osattava perustella, miksi valita jokin muu strategia (voi kertoa myös kirjoittajalle, mikä se olisi). Julkaisijan verkkotekemisen menestys perustuu pitkälti siihen, kuinka hyvin nämä pystyvät tuottamaan kävijöilleen laadukasta ja kiinnostavaa sisältöä tai palvelua. Palvelut ovat oma lukunsa, mutta laadukkaan sisällön tuottaminen kuvittelisi monelle medialle olevan juuri se vahvuus, jolla nämä ovat alun alkaenkin menestyneet. Kun sisältö on kunnossa, lukijat ovat jopa valmiita maksamaan tästä maksumuurien tai applikaatioiden avulla. Mediamyyntiä varten vaaditaan vain halu asettaa mainospaikat tehokkaille paikalle niin, että ne tukeutuvat sisältöön hyvin. Hyvä sisältö auttaa myös profiloimaan sisältöä ja sen lukijoita paremmin, joka edelleen nostaa arvoa mediamyynnille. Hyvä sisältö huomataan ja leviää myös sosiaalisiin kanaviin helpommin. Lisäksi uutissuosittelusivut ovat ilman maksumuureja käytettävissä. Hyvä sisältö ei vain lisää liikennettä, mutta myös kävijäuskollisuutta, jonka johdosta kävijät palaavat sivustolle useamman kerran viikossa.
Perässä hiihtäminen tai verkkomedian vähättely on organisaatioiden sisällä ollut tähän mennessä helppo hyväksyä, ainakin toistaiseksi, kun rahaa on edelleen tullut perinteiseltä puolelta enemmän. Digitaalinen media on kuitenkin kehittynyt paljon ja sitä pystytään tekemään digitaalisen median ehdoin kopioimatta tapoja suoraan vain printin tai tv:n puolelta. Teknologiset valinnat eivät ole tuoneet pitkäaikaista kilpailuetua, mutta kehittyneet verkkomediakonseptit kylläkin. Aika muutokselle on nyt! Muut mediat, kuten printti, menettää joka kuukausi otettaan ja jos muuta korvaavaa liiketoimintaa ei näissä organisaatioissa synny, saattaa myynti tippua puoleen jo kolmessa-neljässä vuodessa. Digitaalista menestysmallia on edelleen vaikea rakentaa, mutta unohtamalla digitaalinen sisältö kokonaan, ajetaan päin seinää ja kovaa.
Onnistumisiakin on paljon ja allekirjoittanut toivookin, että näitä nähtäisiin rohkeasti IAB mainonnanryhmässä enemmän. Olethan yhteydessä, jos sinulla on näistä kerrottavaa tai haluat kuulla enemmän!
Valoa ja energiaa vuoteen 2013
-Risto
12.09.2025
IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?
Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.
lue lisää29.08.2025
IAB Insider: Luovuuden merkitys digimainonnassa
Mainonnan vaikuttavuus syntyy usein luovuudesta – mutta mitä luovuus oikeastaan on, ja miten se voidaan kääntää mitattavaksi tulokseksi? Tässä IAB Insider -jaksossa dentsun Juha Halmesvaara ja Aleksi Auvinen keskustelevat luovuuden merkityksestä markkinoinnissa, Cannes Lions -festivaalin opeista sekä siitä, miten Suomi voisi ottaa askeleen kohti kansainvälistä luovuuden kärkeä.
lue lisää15.08.2025
IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?
Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.
lue lisää13.08.2025
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana
Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
lue lisää