
Satunnaiset vieraat
Muutama päivä sitten olin matkalla tapaamiseen Lontoon metrossa, kun yhtäkkiä pari ihmistä käveli luokseni ja kysyi "Voimmeko ottaa kuvan kanssasi? Meille on annettu yliopistosta tehtävä kuvata itseämme satunnaisten ihmisten kanssa eri paikoissa ja ympäristöissä."
Tämä pyyntö sai minut ajattelemaan.
Sillä hetkellä, kun tapasimme toisemme junassa ja poseerasimme kuvassa yhdessä, olimme tosiaan satunnaisia vieraita toisillemme. Mutta nykyisen digitaalisen maailman luomien yhteyksien johdosta mahtaisimmeko me olla niin vieraita toisillemme kuin sillä hetkellä kuvittelimmekaan?
Kuulostaa toki jokseenkin oudolta, mutta jos jäljittäisin nämä hetkelliset valokuvaajani sosiaalisen median kautta, uskon, että välillämme olisi jonkinlainen yhteys. Meillä olisi luultavasti yhteisiä kavereita, tai ainakin kavereiden kavereita. Nykymaailma, digimaailman avustuksella – on paljon yhtenäisempi kuin ikinä ennen.
Kuinka satunnaisia vieraita olemme toisillemme näinä päivinä?
“Six Degrees of Separation”
Ylläoleva käsite, "kuuden asteen ero" tai miten sen nyt suomeksi parhaiten kääntäisi, edustaa ajatusta, jonka mukaan olemme kaikki yhteydessä toisiimme maksimissaan kuuden eri asteen tai tason kautta. Meillä voi olla linkki toisiimme joko ystävien kautta, perheen kautta, työn kautta tai esimerkiksi harrastusten kautta.
Tämä ajatus tuotiin esiin ennen internetin kultaista aikaa, kun yhteydet toisiimme fyysisen maailman vallitessa olivat paljon harvemmassa.
Digitaalinen maailma, ja erityisesti räjähdysmäisesti kasvava sosiaalisen median maailma on mahdollistanut ja luonut verkkoympäristössä monimutkaisen kudoksen ja ekosysteemin, joka nitoo monia maailman kolkkia yhteen ja sitä myöten tuo meitä ihmiskuntia lähemmäksi toisiamme .
Ihmiset, jotka istuvat ruuhka-aikana junassa kanssasi, juovat kahvia samassa kuppilassa, istuvat lentokoneessa vieressäsi tai jonottavat kaupan kassalla samassa jonossa kanssasi, näyttävät päällisin puolin ehkä olevan satunnaisia vieraita, mutta on kuitenkin erittäin suuri mahdollisuus, että meillä on jonkinlainen digitaalinen yhteys, ehkä jopa yllättävän monia sellaisia.
Sosiaalinen media
Sosiaalinen media on lähes yhtä vanha kuin internet, alunperin alkanut pienistä uutisryhmistä joissa ihmiset voisivat keskustella esimerkiksi yhteisistä eduista. Näiden pienempien sosiaalisten liikkeiden ja ryhmien jälkeen alaa ovat vallanneet sosiaalisen median jätit, kuten Facebook, Instagram, Twitter ja esimerkiksi ammattilaisille tuttu ekosysteemi Linkedin. Muita tärkeitä sosiaalien median alustoja ovat tietenkin Pinterest, Snapchat ja Google+, ja toki jokaisella sosiaalisen median alustalla on oma luonteensa, roolinsa ja tarkoituksensa.
Kaikki ylläolevat alustat ovat paikkoja, jossa voimme luoda uusia yhteyksiä, elvyttää vanhoja ystävyyssuhteita ja tuttavuuksia – tai jopa löytää relevantteja kontakteja, joihin emme edes tajunneet olevamme linkitettyinä. Mahdollisuuksia on yhtä monia kuin sosiaalisen median aktiivisia käyttäjiäkin, yksityisistä henkilöistä liiketoimintaan.
Globaali verkosto
Internet ja sosiaalinen media mahdollistvat laajenevat ja laajat verkostot fyysisen maailmamme ja jokapäiväisen “todellisuutemme” ulkopuolella. Sosiaalinen media ei tyssää maallisiin rajoihin, se ei katso aikaa eikä paikkaa.
Nykyteknologioiden ja alustojen avustuksella meidän on mahdollista luodaympärillemme globaali verkosto, joka ehkä ennen tuntui saavuttomattomalta. Satunnaiset vieraat eivät olekaan enää niin satunnaisia. Mikä tahansa on mahdollista.
Seuraavan kerran siis kun päädyt kuvaan näennäisesti vieraiden ihmisten kanssa, vaihtakaa käyntikortteja, vaihtakaa nimiä. Kuka tietää mitä uusia löytöjä ja tarinoita tästä voisikaan seurata!
12.09.2025
IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?
Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.
lue lisää29.08.2025
IAB Insider: Luovuuden merkitys digimainonnassa
Mainonnan vaikuttavuus syntyy usein luovuudesta – mutta mitä luovuus oikeastaan on, ja miten se voidaan kääntää mitattavaksi tulokseksi? Tässä IAB Insider -jaksossa dentsun Juha Halmesvaara ja Aleksi Auvinen keskustelevat luovuuden merkityksestä markkinoinnissa, Cannes Lions -festivaalin opeista sekä siitä, miten Suomi voisi ottaa askeleen kohti kansainvälistä luovuuden kärkeä.
lue lisää15.08.2025
IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?
Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.
lue lisää13.08.2025
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana
Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
lue lisää