Icon
Puoli miljardia uupuu Suomen markkinointipanostuksista IABlogi

Puoli miljardia uupuu Suomen markkinointipanostuksista

04.03.2016

Tiedote
4.3.2016

Suomalaisyritykset panostavat etenkin markkinoinnin teknologiaan ja sisältöihin, mutta nämä panostukset eivät vielä näy vuosittain kerättävissä markkinointiviestinnän panostustiedoissa. Avaus Marketing Innovations -yritys arvioi, että vuonna 2015 Suomessa panostettiin markkinointiteknologiaan, digipalveluihin ja ostettuihin sisältöihin noin 500 miljoonaa euroa. Vuosittaista kasvua näissä panostuksissa on noin 12 %. Arvio esitettiin markkinoinnin toimialan nykytilaa ja näkymiä pohtivassa ”Marketing Industry Outlook” -seminaarissa perjantaina 4.3. Helsingissä.

”Onneksi Suomessa satsataan nyt markkinoinnin teknologiaan, digipalveluihin ja omiin sisältöihin. Alalle on kova pala seurata tilastoja jossa panokset hiipuvat peräti kolmanneksella, eli miljardilla kymmenessä vuodessa”, sanoo Avauksen mediayksikön johtaja Petri Heinonen.

Heinosen mukaan markkinointiteknologiaan ja sisältöihin panostettu summa vastaa noin 15:ttä prosenttia vuosittaisista markkinointiviestinnän panostuksista. ”Mikäli nämä kasvavat panokset otettaisiin huomioon Suomen markkinointipanosten tilastoinnissa, pitkään jatkunut lasku taittuisi”

ASML:n toimitusjohtaja Jari Perkon mukaan tilastot ja todellisuus kertovat kahta eri tarinaa. ”Data ja teknologia ovat nykyään markkinoinnin keskeiset ydintekijät”, Perko painottaa.

Mediamainonnan panostukset siirtyvät entistä vahvemmin sähköisiin kanaviin. Vaikka digimainonta kasvaa vauhdilla, sen nousu ei yksin riitä kääntämään koko mediamainospanostusten suuntaa noususuuntaiseksi.

”Suomessa digitaalisen markkinoinnin hyödyt ovat suurelta osin vielä kokematta. Muissa pohjoismaissa nettimainontaan panostetaan moninkertainen määrä Suomeen verrattuna”, muistuttaa IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

TNS Gallup arvioi, että nykyisessä laajuudessa tilastoitavat markkinointiviestinnän kokonaispanostukset eivät kasva merkittävästi Suomessa vuoteen 2020 mennessä. Investoinnit markkinointiin kokonaisuudessaan tulevat mitä ilmeisemmin kasvamaan, kun markkinoijilla on käytössään yhä laajempi keinovalikoima kohderyhmänsä tavoittamiseen. Digitaalisen mainonnan osuuden perinteisestä mediamainonnasta arvioidaan kasvavan noin 40%:iin vuoteen 2020 mennessä. Tällä hetkelle digitaalisen mainonnan osuus mediamainonnasta on noin 25 %.

”Digimainonnan kehityksessä tulee näkymään yhä voimakkaammin myös perinteisten medioiden online-kanavien katsoja- ja mainontamäärien kasvu. Markkinoinnin panostusten kattava tilastointi on nykyään yhä haastavampaa ja siksi tarvitaankin toimijoiden yhteistä näkemystä miten markkinoinnin investoinnit tulisi kuvata ja tilastoida tulevina vuosina”, kommentoi TNS Gallupin Marja Honkaniemi, Director, Brand and Communication.

Marketing Industry Outlook -tapahtuman järjestivät Avaus Marketing Innovations, TNS Gallup, Asiakkuusmarkkinointiliitto ASML sekä IAB Finland. Järjestäjien mukaan markkinoinnin panostusten tilastointi kaipaa uudistamista, jotta se kuvaisi kattavammin markkinointiin käytettäviä investointeja.

Lisätiedot:

Avaus Marketing Innovations: Petri Heinonen, johtaja, petri.heinonen(a)avaus.fi
AMSL: Jari Perko, toimitusjohtaja, jari(a)asml.fi
IAB Finland: Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, birgitta.takala(a)iab.fi
TNS Gallup: Marja Honkaniemi, Director Brand&Communication, marja.honkaniemi(a)tns-gallup.fi

09.09.2021

Mitkä trendit vaikuttavat kodin ulkopuolisessa mediassa juuri nyt?

Tällä hetkellä markkinointipäättäjien yksi suurimpia haasteita on ymmärtää, mitkä koronakriisin tuomat muutokset ovat pysyviä ja mitkä eivät. Yhteiskunnan teknologinen murros on modernisoinut myös ulkomainosmedian toimintaympäristöä ja suunnittelutyökaluja. Listasin kolme digitaalisen ulkomainonnan trendiä, jotka ovat täällä jo nyt, valmiina brändien hyödynnettäväksi.

lue lisää

26.08.2021

Sosiaalisen median trendit: Osallistava markkinointi tunnettuuden kasvattajana – case vaikuttajamarkkinointi

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Kolmannessa osassa syvennytään vaikuttajamarkkinointiin.

lue lisää

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää