Icon
Puoli miljardia uupuu Suomen markkinointipanostuksista IABlogi

Puoli miljardia uupuu Suomen markkinointipanostuksista

04.03.2016

Tiedote
4.3.2016

Suomalaisyritykset panostavat etenkin markkinoinnin teknologiaan ja sisältöihin, mutta nämä panostukset eivät vielä näy vuosittain kerättävissä markkinointiviestinnän panostustiedoissa. Avaus Marketing Innovations -yritys arvioi, että vuonna 2015 Suomessa panostettiin markkinointiteknologiaan, digipalveluihin ja ostettuihin sisältöihin noin 500 miljoonaa euroa. Vuosittaista kasvua näissä panostuksissa on noin 12 %. Arvio esitettiin markkinoinnin toimialan nykytilaa ja näkymiä pohtivassa ”Marketing Industry Outlook” -seminaarissa perjantaina 4.3. Helsingissä.

”Onneksi Suomessa satsataan nyt markkinoinnin teknologiaan, digipalveluihin ja omiin sisältöihin. Alalle on kova pala seurata tilastoja jossa panokset hiipuvat peräti kolmanneksella, eli miljardilla kymmenessä vuodessa”, sanoo Avauksen mediayksikön johtaja Petri Heinonen.

Heinosen mukaan markkinointiteknologiaan ja sisältöihin panostettu summa vastaa noin 15:ttä prosenttia vuosittaisista markkinointiviestinnän panostuksista. ”Mikäli nämä kasvavat panokset otettaisiin huomioon Suomen markkinointipanosten tilastoinnissa, pitkään jatkunut lasku taittuisi”

ASML:n toimitusjohtaja Jari Perkon mukaan tilastot ja todellisuus kertovat kahta eri tarinaa. ”Data ja teknologia ovat nykyään markkinoinnin keskeiset ydintekijät”, Perko painottaa.

Mediamainonnan panostukset siirtyvät entistä vahvemmin sähköisiin kanaviin. Vaikka digimainonta kasvaa vauhdilla, sen nousu ei yksin riitä kääntämään koko mediamainospanostusten suuntaa noususuuntaiseksi.

”Suomessa digitaalisen markkinoinnin hyödyt ovat suurelta osin vielä kokematta. Muissa pohjoismaissa nettimainontaan panostetaan moninkertainen määrä Suomeen verrattuna”, muistuttaa IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

TNS Gallup arvioi, että nykyisessä laajuudessa tilastoitavat markkinointiviestinnän kokonaispanostukset eivät kasva merkittävästi Suomessa vuoteen 2020 mennessä. Investoinnit markkinointiin kokonaisuudessaan tulevat mitä ilmeisemmin kasvamaan, kun markkinoijilla on käytössään yhä laajempi keinovalikoima kohderyhmänsä tavoittamiseen. Digitaalisen mainonnan osuuden perinteisestä mediamainonnasta arvioidaan kasvavan noin 40%:iin vuoteen 2020 mennessä. Tällä hetkelle digitaalisen mainonnan osuus mediamainonnasta on noin 25 %.

”Digimainonnan kehityksessä tulee näkymään yhä voimakkaammin myös perinteisten medioiden online-kanavien katsoja- ja mainontamäärien kasvu. Markkinoinnin panostusten kattava tilastointi on nykyään yhä haastavampaa ja siksi tarvitaankin toimijoiden yhteistä näkemystä miten markkinoinnin investoinnit tulisi kuvata ja tilastoida tulevina vuosina”, kommentoi TNS Gallupin Marja Honkaniemi, Director, Brand and Communication.

Marketing Industry Outlook -tapahtuman järjestivät Avaus Marketing Innovations, TNS Gallup, Asiakkuusmarkkinointiliitto ASML sekä IAB Finland. Järjestäjien mukaan markkinoinnin panostusten tilastointi kaipaa uudistamista, jotta se kuvaisi kattavammin markkinointiin käytettäviä investointeja.

Lisätiedot:

Avaus Marketing Innovations: Petri Heinonen, johtaja, petri.heinonen(a)avaus.fi
AMSL: Jari Perko, toimitusjohtaja, jari(a)asml.fi
IAB Finland: Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, birgitta.takala(a)iab.fi
TNS Gallup: Marja Honkaniemi, Director Brand&Communication, marja.honkaniemi(a)tns-gallup.fi

14.06.2021

Mitä kohderyhmiä eri somekanavissa tavoittaa?

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Toisessa osassa tarkastellaan eri somekanavien tavoittavia kohderyhmiä.

lue lisää

09.06.2021

Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan

Maailman suurimmat mediayhtiöt ovat tällä hetkellä kauppoja. Amazonin, Krogerin, CVS:n ja Targetin kaltaiset kaupat näyttävät suuntaa markkinoinnille. Suomalaisille mainostajille kaupan media on vielä uusi tuttavuus. Olemme tutkineet kaupan median tunnettuutta Suomessa ja havainneet, että nousujohteisesta kehityksestä huolimatta sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.

lue lisää

03.06.2021

Peliala tarjoaa uusia mahdollisuuksia mainostajalle

Peliala on noussut maailman suurimmaksi viihdetoimialaksi. Mainostajalle tämä tarjoaa uusia mahdollisuuksia mielenkiintoisen mediaympäristön, laajan ja sitoutuneen yleisön sekä laadukkaiden mainosratkaisujen osalta.

lue lisää

01.06.2021

Kuinka tavoittaa kohdeyleisö kolmannen osapuolen evästeiden kadotessa?

Tänä keväänä yksi markkinointikentän kuumimmista puheenaiheista on ollut kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen. Miten markkinoija voi reagoida tähän mainonnan radikaaliin muutokseen ja kuinka mainontaa voidaan kohdentaa jatkossa?

lue lisää