Icon
Puoli miljardia uupuu Suomen markkinointipanostuksista IABlogi

Puoli miljardia uupuu Suomen markkinointipanostuksista

04.03.2016

Tiedote
4.3.2016

Suomalaisyritykset panostavat etenkin markkinoinnin teknologiaan ja sisältöihin, mutta nämä panostukset eivät vielä näy vuosittain kerättävissä markkinointiviestinnän panostustiedoissa. Avaus Marketing Innovations -yritys arvioi, että vuonna 2015 Suomessa panostettiin markkinointiteknologiaan, digipalveluihin ja ostettuihin sisältöihin noin 500 miljoonaa euroa. Vuosittaista kasvua näissä panostuksissa on noin 12 %. Arvio esitettiin markkinoinnin toimialan nykytilaa ja näkymiä pohtivassa ”Marketing Industry Outlook” -seminaarissa perjantaina 4.3. Helsingissä.

”Onneksi Suomessa satsataan nyt markkinoinnin teknologiaan, digipalveluihin ja omiin sisältöihin. Alalle on kova pala seurata tilastoja jossa panokset hiipuvat peräti kolmanneksella, eli miljardilla kymmenessä vuodessa”, sanoo Avauksen mediayksikön johtaja Petri Heinonen.

Heinosen mukaan markkinointiteknologiaan ja sisältöihin panostettu summa vastaa noin 15:ttä prosenttia vuosittaisista markkinointiviestinnän panostuksista. ”Mikäli nämä kasvavat panokset otettaisiin huomioon Suomen markkinointipanosten tilastoinnissa, pitkään jatkunut lasku taittuisi”

ASML:n toimitusjohtaja Jari Perkon mukaan tilastot ja todellisuus kertovat kahta eri tarinaa. ”Data ja teknologia ovat nykyään markkinoinnin keskeiset ydintekijät”, Perko painottaa.

Mediamainonnan panostukset siirtyvät entistä vahvemmin sähköisiin kanaviin. Vaikka digimainonta kasvaa vauhdilla, sen nousu ei yksin riitä kääntämään koko mediamainospanostusten suuntaa noususuuntaiseksi.

”Suomessa digitaalisen markkinoinnin hyödyt ovat suurelta osin vielä kokematta. Muissa pohjoismaissa nettimainontaan panostetaan moninkertainen määrä Suomeen verrattuna”, muistuttaa IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

TNS Gallup arvioi, että nykyisessä laajuudessa tilastoitavat markkinointiviestinnän kokonaispanostukset eivät kasva merkittävästi Suomessa vuoteen 2020 mennessä. Investoinnit markkinointiin kokonaisuudessaan tulevat mitä ilmeisemmin kasvamaan, kun markkinoijilla on käytössään yhä laajempi keinovalikoima kohderyhmänsä tavoittamiseen. Digitaalisen mainonnan osuuden perinteisestä mediamainonnasta arvioidaan kasvavan noin 40%:iin vuoteen 2020 mennessä. Tällä hetkelle digitaalisen mainonnan osuus mediamainonnasta on noin 25 %.

”Digimainonnan kehityksessä tulee näkymään yhä voimakkaammin myös perinteisten medioiden online-kanavien katsoja- ja mainontamäärien kasvu. Markkinoinnin panostusten kattava tilastointi on nykyään yhä haastavampaa ja siksi tarvitaankin toimijoiden yhteistä näkemystä miten markkinoinnin investoinnit tulisi kuvata ja tilastoida tulevina vuosina”, kommentoi TNS Gallupin Marja Honkaniemi, Director, Brand and Communication.

Marketing Industry Outlook -tapahtuman järjestivät Avaus Marketing Innovations, TNS Gallup, Asiakkuusmarkkinointiliitto ASML sekä IAB Finland. Järjestäjien mukaan markkinoinnin panostusten tilastointi kaipaa uudistamista, jotta se kuvaisi kattavammin markkinointiin käytettäviä investointeja.

Lisätiedot:

Avaus Marketing Innovations: Petri Heinonen, johtaja, petri.heinonen(a)avaus.fi
AMSL: Jari Perko, toimitusjohtaja, jari(a)asml.fi
IAB Finland: Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, birgitta.takala(a)iab.fi
TNS Gallup: Marja Honkaniemi, Director Brand&Communication, marja.honkaniemi(a)tns-gallup.fi

21.03.2023

IAB Jäsenesittely: NØRR3 ja Anni Honkaniemi

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa NØRR3 ja Anni Honkaniemi

lue lisää

21.03.2023

MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset

Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.

lue lisää

21.03.2023

IAB Studio: Metaversumi - matka tulevaisuuden virtuaalimaailmoihin

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Pasin vieraana on Kristiina Banda ja Kalle Heinonen Adobelta. Jaksossa Pasi keskustelee vieraiden kanssa metaversumista ja sen käyttömahdollisuuksista. Mikä on metaversumi ja miten se palvelee esimerkiksi mainostajaa?

lue lisää

06.03.2023

Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.

lue lisää