Icon
Puheenjohtajan terveiset Digitaalisen audion työryhmästä IABlogi

Puheenjohtajan terveiset Digitaalisen audion työryhmästä

22.02.2019 | Sini Kervinen

IAB:n Digitaalisen audion työryhmä kokoontui ensimmäisen kerran torstaina 7.2. Keskustelu kävi vilkkaana alan monipuolisten osaajien kesken. Podcastit olivat selkeästi keskustelun keskiössä ja yhteisesti kiinnostavia aiheita löytyi paljon.


IAB:n muissa maissa audiota on käsitelty jo pidempään, joten on hienoa että pääsimme nyt kunnolla vauhtiin myös Suomessa. Esimerkiksi naapurissamme Ruotsissa julkaistiin digitaalisen audion käsikirja jo vuonna 2016. Opukseen voi tutustua IAB Ruotsin sivuilta. Podcasteissa on paljon yhteneväisyyttä blogi- ja videomaailmaan. Ne ovat levinneet maailmalla rakkaudesta lajiin. Työryhmälle onkin tärkeää, että digitaalisen audion markkinaa kehitetään niin, että isojen pelureiden toiminnan lisäksi myös indie-toiminnan tukeminen on keskiössä.


Jotta kehitys digitaalisen audion saralla olisi tehokasta ja menestyksekästä, tulee alalla olla selkeämpi käsitys digitaalisen audion kokonaiskentästä. Eri lajien podcastit, streemi-palvelut, digitaaliset radiopalvelut ja audiotallenteet tarvitsevat kehityksen tueksi alan yhteisiä standardeja ja selkeytystä terminologiasta.
Yhteinen terminologia ja standardit ovat tärkeitä myös kaupallisen osuuden kasvulle. Ilman selkeitä alan pelisääntöjä, on mainostajan mahdotonta vertailla vaihtoehtoja ja ymmärtää eri audiopalveluiden kaupallisia mahdollisuuksia ja merkitystä markkinoinnin kokonaisuudessa. Digitaalisen audion markkinan kokonaisuuden parempi ymmärtäminen hyödyttää kaikkia alalla toimivia. Tämän kokonaisuuden kirkastaminen nousikin työryhmässä tärkeälle sijalle.


Oli innostavaa keskustella meillä Suomessakin kuumaksi aiheeksi nousseesta digitaalisesta audiosta alaa eri puolelta edustavien osaajien kanssa. Työryhmä koki osaamisensa ja näkökantojensa laajentuneen jo ensimmäisen tapaamisen ansiosta. Myös minä odotan jo innolla seuraavaa yhteistä aikaamme, jolloin pääsemme vielä astetta konkreettisemmin syventymään esiin nousseisiin kehityskohtiin. Yllä olevien asioiden lisäksi työryhmä innostui ison audioseminaarin järjestämisestä ja aikoo olla aktiivisesti mukana IAB:n koulutusmateriaalien kehittämisessä.


Mikäli et päässyt mukaan ensimmäiseen tapaamiseen, mutta digitaalisen audion kehittäminen on lähellä sydäntäsi, tule ihmeessä mukaan seuraavalla kerralla! Kokoonnumme jälleen 6.3. klo 14:00. Lisätietoja saat osoitteesta toimisto@iab.fi.

Sini Kervinen, Digitaalisen audion työryhmän pj

18.11.2022

Videomainonnalla menee kovaa Euroopassa ja Suomessa

IAB Europe julkaisee vuosittain AdEx Bencmark raportin, joka mittaa ja arvioi Euroopan digitaalisen mainonnan panostuksia kattaen kaikkiaan 28 eri markkinaa. Tästä täydessä AdEx raportissa kuvataan eri formaattien ja kanavien vaikutukset Euroopan digitaaliseen mainontaan, joka päätyi 30,5 prosentin vuotuiseen kasvuun vuonna 2021. Euroopan koko digitaalisen mainonnan panostukset olivat vuonna 2021 92 miljardia euroa.

lue lisää

15.11.2022

IAB Jäsenesittely: Aste Helsinki ja Teemu Martikainen

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Aste Helsinki ja Teemu Martikainen

lue lisää

01.11.2022

Miten julkaisija voi aloittaa brand safety -työn?

Bränditurvallisuus eli brand safety on ollut digitaalisessa mainonnassa puheenaiheena jo vuosia. Sen tärkeys on vain korostunut viime vuosien tapahtumien - maailmanlaajuisen pandemian sekä Ukrainassa sodittavan sodan – takia. Varsinkin uutismediat ovat joutuneet arvioimaan tarkasti millaisessa sisällössä on sopivaa näyttää mainontaa, ja onko asiassa niin sanottuja harmaan sävyjä. Toinen tärkeä alue bränditurvallisuuden kannalta ovat palvelut, joissa sisältö on kävijöiden itse tekemää ja julkaisemaa, kuten myynti-ilmoitukset, blogit, vlogit yms., jotka kaikessa runsaudessaan voivat olla aivan laidasta laitaan; erittäin turvallista, tai erittäin haitallista brändeille.

lue lisää

24.10.2022

Brand Safetyn customointi mainostajaa varten

IAB Finlandin Mainonnan laatu -työryhmä toteuttaa syksyn aikana bränditurvallisuuteen liittyviä infograafeja, joiden tarkoitus on antaa mainostajille, toimistoille sekä julkaisijoille konkreettisia vinkkejä siitä, miten Brand Safetyn kanssa päästään konkreettisesti liikkeelle.

lue lisää