Icon
Onko Blockchain markkinoinnin(kin) hopealuoti? IABlogi

Onko Blockchain markkinoinnin(kin) hopealuoti?

03.12.2015 | Digital Media Finland

Saija Ekman ja Kim Weckström kirjoittivat hiljattain siitä, miten markkinointiviestinnästä on kadonnut miljardi euroa vuosien 2007–2014 välillä. Heidän johtopäätöksensä oli se, että digitaalisen markkinoinnin panostukset ovat kasvaneet merkittävästi vähemmän kuin analogisen median panostukset ovat pienentyneet sekä se, että markkinointiviestinnän painotus on siirtynyt mainonnan teknologioihin ja niihin liittyviin kyvykkyyksiin.

Blockchain on noussut nopeasti puhutuimmaksi uudeksi teknologiaksi sekä Suomessa että kansainvälisesti. Siitä on tullut hokema, jonka odotetaan pelastavan yksi jos toinenkin toimiala, ja sijoittajat ovat riemuissaan, jos startupin pitchissä vilahtaa tämä uusi voimasana. Mutta mistä Blockchainissa on kyse ja miten se voisi liittyä Ekmanin ja Weckströmin tunnistamiin mainonnan teknologioihin?

Blockchainin maallikkoselitys määrittää sen jättiläismäiseksi, hajautetuksi tilauskirjaksi, johon voi ainoastaan lisätä rivejä, ei poistaa niitä. Jokainen uusi lisäys kopioidaan vertaisverkossa oleviin identtisiin tietokantoihin ja epäjohdonmukaisuudet korjautuvat automaattisesti. Blockchainin ydinidea perustuu siihen, että transaktioiden hyväksymiseksi ei tarvita välikättä, vaan kaksi tahoa, jotka eivät luota toisiinsa, voivat tehdä keskenään transaktioita luottaen niiden pitävyyteen.

Sajith Pai pohti hiljattain Blockchainin merkitystä uutistuotannossa ja mediassa. Hän näki kolme mahdollista tapaa yhdistää nämä kaksi:

  1. Mikromaksut. Sisällön maksamisen yksi keskeinen este on mikrotransaktioiden kustannus. Kun välittäjä poistetaan yhtälöstä, voi pientenkin maksujen veloittamisesta tulla taloudellisesti kannattavaa
  2. Sisältöjen suojaaminen. Blockchain mahdollistaa tekijänoikeustietojen ja sisältöjen jakamisoikeuksien tehokkaan päivittämisen, mikä puolestaan mahdollistaa innovatiivisen laskuttamisen ja jakelun
  3. Mainonnan uudelleenajattelu. Markkinoijat ovat aina maksaneet mediayhtiöille yleisöjen saavuttamisesta. Blockchain voi mahdollistaa suoran kontaktin kuluttajiin, joille maksetaan esimerkiksi tuotteiden kokeilemisesta.

Samaan aikaan, kun internetmainonnan osuus kasvaa, epäluottamus verkossa tapahtuvaa toimintaa kohtaan yleistyy. On löydettävä luotettava tapa asioida ympäristössä, jossa mihinkään ja keneenkään ei voi luottaa. Jos Blockchainia hyödyntävät mainonnan innovaatiot onnistuvat tässä, siirrytään mainonnassa uuteen aikaan, jossa mainosmarkkina jaetaan uudelleen valtaosan markkinointiviestinnästä tapahtuessa internetissä. Tämä kehitys on joka tapauksessa väistämätön, mutta nähtäväksi jää, perustuuko murros Blockchainiin vai johonkin muuhun teknologiaan. Omat pelimerkkini laitan Blockille.

Tommi Rissanen toimii Digital Media Finlandin konsulttina ja tekee väitöskirjaa LUT:ssa liiketoimintamallien kokeilemisesta.

18.11.2022

Videomainonnalla menee kovaa Euroopassa ja Suomessa

IAB Europe julkaisee vuosittain AdEx Bencmark raportin, joka mittaa ja arvioi Euroopan digitaalisen mainonnan panostuksia kattaen kaikkiaan 28 eri markkinaa. Tästä täydessä AdEx raportissa kuvataan eri formaattien ja kanavien vaikutukset Euroopan digitaaliseen mainontaan, joka päätyi 30,5 prosentin vuotuiseen kasvuun vuonna 2021. Euroopan koko digitaalisen mainonnan panostukset olivat vuonna 2021 92 miljardia euroa.

lue lisää

15.11.2022

IAB Jäsenesittely: Aste Helsinki ja Teemu Martikainen

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Aste Helsinki ja Teemu Martikainen

lue lisää

01.11.2022

Miten julkaisija voi aloittaa brand safety -työn?

Bränditurvallisuus eli brand safety on ollut digitaalisessa mainonnassa puheenaiheena jo vuosia. Sen tärkeys on vain korostunut viime vuosien tapahtumien - maailmanlaajuisen pandemian sekä Ukrainassa sodittavan sodan – takia. Varsinkin uutismediat ovat joutuneet arvioimaan tarkasti millaisessa sisällössä on sopivaa näyttää mainontaa, ja onko asiassa niin sanottuja harmaan sävyjä. Toinen tärkeä alue bränditurvallisuuden kannalta ovat palvelut, joissa sisältö on kävijöiden itse tekemää ja julkaisemaa, kuten myynti-ilmoitukset, blogit, vlogit yms., jotka kaikessa runsaudessaan voivat olla aivan laidasta laitaan; erittäin turvallista, tai erittäin haitallista brändeille.

lue lisää

24.10.2022

Brand Safetyn customointi mainostajaa varten

IAB Finlandin Mainonnan laatu -työryhmä toteuttaa syksyn aikana bränditurvallisuuteen liittyviä infograafeja, joiden tarkoitus on antaa mainostajille, toimistoille sekä julkaisijoille konkreettisia vinkkejä siitä, miten Brand Safetyn kanssa päästään konkreettisesti liikkeelle.

lue lisää