
Onko Blockchain markkinoinnin(kin) hopealuoti?
Saija Ekman ja Kim Weckström kirjoittivat hiljattain siitä, miten markkinointiviestinnästä on kadonnut miljardi euroa vuosien 2007–2014 välillä. Heidän johtopäätöksensä oli se, että digitaalisen markkinoinnin panostukset ovat kasvaneet merkittävästi vähemmän kuin analogisen median panostukset ovat pienentyneet sekä se, että markkinointiviestinnän painotus on siirtynyt mainonnan teknologioihin ja niihin liittyviin kyvykkyyksiin.
Blockchain on noussut nopeasti puhutuimmaksi uudeksi teknologiaksi sekä Suomessa että kansainvälisesti. Siitä on tullut hokema, jonka odotetaan pelastavan yksi jos toinenkin toimiala, ja sijoittajat ovat riemuissaan, jos startupin pitchissä vilahtaa tämä uusi voimasana. Mutta mistä Blockchainissa on kyse ja miten se voisi liittyä Ekmanin ja Weckströmin tunnistamiin mainonnan teknologioihin?
Blockchainin maallikkoselitys määrittää sen jättiläismäiseksi, hajautetuksi tilauskirjaksi, johon voi ainoastaan lisätä rivejä, ei poistaa niitä. Jokainen uusi lisäys kopioidaan vertaisverkossa oleviin identtisiin tietokantoihin ja epäjohdonmukaisuudet korjautuvat automaattisesti. Blockchainin ydinidea perustuu siihen, että transaktioiden hyväksymiseksi ei tarvita välikättä, vaan kaksi tahoa, jotka eivät luota toisiinsa, voivat tehdä keskenään transaktioita luottaen niiden pitävyyteen.
Sajith Pai pohti hiljattain Blockchainin merkitystä uutistuotannossa ja mediassa. Hän näki kolme mahdollista tapaa yhdistää nämä kaksi:
- Mikromaksut. Sisällön maksamisen yksi keskeinen este on mikrotransaktioiden kustannus. Kun välittäjä poistetaan yhtälöstä, voi pientenkin maksujen veloittamisesta tulla taloudellisesti kannattavaa
- Sisältöjen suojaaminen. Blockchain mahdollistaa tekijänoikeustietojen ja sisältöjen jakamisoikeuksien tehokkaan päivittämisen, mikä puolestaan mahdollistaa innovatiivisen laskuttamisen ja jakelun
- Mainonnan uudelleenajattelu. Markkinoijat ovat aina maksaneet mediayhtiöille yleisöjen saavuttamisesta. Blockchain voi mahdollistaa suoran kontaktin kuluttajiin, joille maksetaan esimerkiksi tuotteiden kokeilemisesta.
Samaan aikaan, kun internetmainonnan osuus kasvaa, epäluottamus verkossa tapahtuvaa toimintaa kohtaan yleistyy. On löydettävä luotettava tapa asioida ympäristössä, jossa mihinkään ja keneenkään ei voi luottaa. Jos Blockchainia hyödyntävät mainonnan innovaatiot onnistuvat tässä, siirrytään mainonnassa uuteen aikaan, jossa mainosmarkkina jaetaan uudelleen valtaosan markkinointiviestinnästä tapahtuessa internetissä. Tämä kehitys on joka tapauksessa väistämätön, mutta nähtäväksi jää, perustuuko murros Blockchainiin vai johonkin muuhun teknologiaan. Omat pelimerkkini laitan Blockille.
Tommi Rissanen toimii Digital Media Finlandin konsulttina ja tekee väitöskirjaa LUT:ssa liiketoimintamallien kokeilemisesta.
29.03.2023
Mainonnan videoistuminen jatkui myös vuonna 2022
Digitaalisen videomainonnan kokonaismäärä Suomessa vuonna 2022 oli noin 159 miljoonaa euroa. Kokonaisuus rakentuu instream-, outstream-, some- ja inbanner -mainonnasta. Vuoteen 2021 verrattuna digivideomainonnan määrä kavoi 14%. Vastaavasti vuoden 2022 aikana koko digikakun volyymin kasvoi noin 10 % ja kaikkien mediainvestointien (digitaaliset ja ei-digitaaliset yhteensä) määrä 4 %.
lue lisää28.03.2023
IAB Europe -tutkimuskysely: Alle puolet yrityksistä seuraavat digimainonnan hiilijalanjälkeä
Internetin osuus maailman kasvihuonekaasupäästöistä on eri arvioiden mukaan 2-4%, joka vastaa lentoliikenteen osuutta. Päästöjen on arvioitu tuplaantuvan 2025 mennessä. Digitaalisen mainonnan osuus koko infrastruktuurin hiilijalanjäljestä on erään vuonna 2018 tehdyn arvion mukaan noin 10%, luultavasti nykyään huomattavasti enemmän. Toisen arvion mukaan 70% median verkkosivun latautumiseen kuluvasta sähköstä voidaan liittää digimainontaan.
lue lisää21.03.2023
IAB Jäsenesittely: NØRR3 ja Anni Honkaniemi
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa NØRR3 ja Anni Honkaniemi
lue lisää21.03.2023
MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset
Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.
lue lisää