Icon
Onko Blockchain markkinoinnin(kin) hopealuoti? IABlogi

Onko Blockchain markkinoinnin(kin) hopealuoti?

03.12.2015 | Digital Media Finland

Saija Ekman ja Kim Weckström kirjoittivat hiljattain siitä, miten markkinointiviestinnästä on kadonnut miljardi euroa vuosien 2007–2014 välillä. Heidän johtopäätöksensä oli se, että digitaalisen markkinoinnin panostukset ovat kasvaneet merkittävästi vähemmän kuin analogisen median panostukset ovat pienentyneet sekä se, että markkinointiviestinnän painotus on siirtynyt mainonnan teknologioihin ja niihin liittyviin kyvykkyyksiin.

Blockchain on noussut nopeasti puhutuimmaksi uudeksi teknologiaksi sekä Suomessa että kansainvälisesti. Siitä on tullut hokema, jonka odotetaan pelastavan yksi jos toinenkin toimiala, ja sijoittajat ovat riemuissaan, jos startupin pitchissä vilahtaa tämä uusi voimasana. Mutta mistä Blockchainissa on kyse ja miten se voisi liittyä Ekmanin ja Weckströmin tunnistamiin mainonnan teknologioihin?

Blockchainin maallikkoselitys määrittää sen jättiläismäiseksi, hajautetuksi tilauskirjaksi, johon voi ainoastaan lisätä rivejä, ei poistaa niitä. Jokainen uusi lisäys kopioidaan vertaisverkossa oleviin identtisiin tietokantoihin ja epäjohdonmukaisuudet korjautuvat automaattisesti. Blockchainin ydinidea perustuu siihen, että transaktioiden hyväksymiseksi ei tarvita välikättä, vaan kaksi tahoa, jotka eivät luota toisiinsa, voivat tehdä keskenään transaktioita luottaen niiden pitävyyteen.

Sajith Pai pohti hiljattain Blockchainin merkitystä uutistuotannossa ja mediassa. Hän näki kolme mahdollista tapaa yhdistää nämä kaksi:

  1. Mikromaksut. Sisällön maksamisen yksi keskeinen este on mikrotransaktioiden kustannus. Kun välittäjä poistetaan yhtälöstä, voi pientenkin maksujen veloittamisesta tulla taloudellisesti kannattavaa
  2. Sisältöjen suojaaminen. Blockchain mahdollistaa tekijänoikeustietojen ja sisältöjen jakamisoikeuksien tehokkaan päivittämisen, mikä puolestaan mahdollistaa innovatiivisen laskuttamisen ja jakelun
  3. Mainonnan uudelleenajattelu. Markkinoijat ovat aina maksaneet mediayhtiöille yleisöjen saavuttamisesta. Blockchain voi mahdollistaa suoran kontaktin kuluttajiin, joille maksetaan esimerkiksi tuotteiden kokeilemisesta.

Samaan aikaan, kun internetmainonnan osuus kasvaa, epäluottamus verkossa tapahtuvaa toimintaa kohtaan yleistyy. On löydettävä luotettava tapa asioida ympäristössä, jossa mihinkään ja keneenkään ei voi luottaa. Jos Blockchainia hyödyntävät mainonnan innovaatiot onnistuvat tässä, siirrytään mainonnassa uuteen aikaan, jossa mainosmarkkina jaetaan uudelleen valtaosan markkinointiviestinnästä tapahtuessa internetissä. Tämä kehitys on joka tapauksessa väistämätön, mutta nähtäväksi jää, perustuuko murros Blockchainiin vai johonkin muuhun teknologiaan. Omat pelimerkkini laitan Blockille.

Tommi Rissanen toimii Digital Media Finlandin konsulttina ja tekee väitöskirjaa LUT:ssa liiketoimintamallien kokeilemisesta.

21.01.2022

IAB Finland – Muutosten tekijöiden 25. juhlavuosi

IAB Finlandin uusi hallitus aloitti kauden 2022 valitsemalla hallitukselle puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Eliisa Puikkonen, Elisalta ja varapuheenjohtajaksi Christopher Fernandez, Matterkindilta. Suuret onnittelut molemmille! IAB kiittää myös vuoden 2021 hallituksen puheenjohtaja Keskon Caroline Nykteriä ja varapuheenjohtaja Sanoman Jaakko Kuivalaiselle erinomaisesta työstä vuonna 2021.

lue lisää

21.01.2022

IAB Jäsenesittely: LeadSpark ja Sami Lahtinen

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa LeadSpark ja Sami Lahtinen

lue lisää

05.01.2022

IAB Jäsenesittely: Storybound ja Elli Mäkilä

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Storybound ja Elli Mäkilä

lue lisää

29.12.2021

IAB Jäsenesittely: Neuwo ja Johannes Harju

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Johannes Harju ja Neuwo

lue lisää