Icon
Onko Blockchain markkinoinnin(kin) hopealuoti? IABlogi

Onko Blockchain markkinoinnin(kin) hopealuoti?

03.12.2015 | Digital Media Finland

Saija Ekman ja Kim Weckström kirjoittivat hiljattain siitä, miten markkinointiviestinnästä on kadonnut miljardi euroa vuosien 2007–2014 välillä. Heidän johtopäätöksensä oli se, että digitaalisen markkinoinnin panostukset ovat kasvaneet merkittävästi vähemmän kuin analogisen median panostukset ovat pienentyneet sekä se, että markkinointiviestinnän painotus on siirtynyt mainonnan teknologioihin ja niihin liittyviin kyvykkyyksiin.

Blockchain on noussut nopeasti puhutuimmaksi uudeksi teknologiaksi sekä Suomessa että kansainvälisesti. Siitä on tullut hokema, jonka odotetaan pelastavan yksi jos toinenkin toimiala, ja sijoittajat ovat riemuissaan, jos startupin pitchissä vilahtaa tämä uusi voimasana. Mutta mistä Blockchainissa on kyse ja miten se voisi liittyä Ekmanin ja Weckströmin tunnistamiin mainonnan teknologioihin?

Blockchainin maallikkoselitys määrittää sen jättiläismäiseksi, hajautetuksi tilauskirjaksi, johon voi ainoastaan lisätä rivejä, ei poistaa niitä. Jokainen uusi lisäys kopioidaan vertaisverkossa oleviin identtisiin tietokantoihin ja epäjohdonmukaisuudet korjautuvat automaattisesti. Blockchainin ydinidea perustuu siihen, että transaktioiden hyväksymiseksi ei tarvita välikättä, vaan kaksi tahoa, jotka eivät luota toisiinsa, voivat tehdä keskenään transaktioita luottaen niiden pitävyyteen.

Sajith Pai pohti hiljattain Blockchainin merkitystä uutistuotannossa ja mediassa. Hän näki kolme mahdollista tapaa yhdistää nämä kaksi:

  1. Mikromaksut. Sisällön maksamisen yksi keskeinen este on mikrotransaktioiden kustannus. Kun välittäjä poistetaan yhtälöstä, voi pientenkin maksujen veloittamisesta tulla taloudellisesti kannattavaa
  2. Sisältöjen suojaaminen. Blockchain mahdollistaa tekijänoikeustietojen ja sisältöjen jakamisoikeuksien tehokkaan päivittämisen, mikä puolestaan mahdollistaa innovatiivisen laskuttamisen ja jakelun
  3. Mainonnan uudelleenajattelu. Markkinoijat ovat aina maksaneet mediayhtiöille yleisöjen saavuttamisesta. Blockchain voi mahdollistaa suoran kontaktin kuluttajiin, joille maksetaan esimerkiksi tuotteiden kokeilemisesta.

Samaan aikaan, kun internetmainonnan osuus kasvaa, epäluottamus verkossa tapahtuvaa toimintaa kohtaan yleistyy. On löydettävä luotettava tapa asioida ympäristössä, jossa mihinkään ja keneenkään ei voi luottaa. Jos Blockchainia hyödyntävät mainonnan innovaatiot onnistuvat tässä, siirrytään mainonnassa uuteen aikaan, jossa mainosmarkkina jaetaan uudelleen valtaosan markkinointiviestinnästä tapahtuessa internetissä. Tämä kehitys on joka tapauksessa väistämätön, mutta nähtäväksi jää, perustuuko murros Blockchainiin vai johonkin muuhun teknologiaan. Omat pelimerkkini laitan Blockille.

Tommi Rissanen toimii Digital Media Finlandin konsulttina ja tekee väitöskirjaa LUT:ssa liiketoimintamallien kokeilemisesta.

03.12.2024

Katsaus kuluneeseen vuoteen 2024: Ohjelmallinen Gaming

Gaming mainonta on ollut nousevia aiheita ohjelmallisessa ostamisessa vuoden 2024 aikana. Otimme IAB:n kanssa katsauksen kuluneeseen vuoteen gaming mainonnan parissa ja haastattelimme ohjelmallisen asiantuntijaa Nina Nordmania (Kinesso, IPG Mediabrands) sekä videomainonnan asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa (RTL AdAlliance).

lue lisää

29.11.2024

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

29.11.2024

Kuinka hyödyntää tekoälyä vastuullisesti markkinoinnissa?

Tekoäly on noussut nopeasti markkinoinnin ammattilaisten tehokkaaksi työkaluksi, joka parantaa ideointia, sisällöntuotantoa ja analysointia. Vaikka tekoäly tuo mukanaan huomattavia etuja, kuten työprosessien nopeutumista ja automatisointia, sen käyttö edellyttää vastuullisuutta ja eettistä harkintaa.  Tässä artikkelissa käsittelemme tekoälyn käyttöä markkinoinnin tukena ja vastuullisia käytäntöjä, jotka auttavat rakentamaan kestävää ja eettistä markkinointia.

lue lisää

18.11.2024

Markkinoinnin vaikuttavuus: Mitä sinun tulee tietää lyhyen ja pitkän aikavälin mallintamisesta

Tutkimukset osoittavat, että markkinoinnilla on merkittävä rooli yrityksen kasvun edistäjänä. McKinseyn analyysin mukaan toimitusjohtajat, jotka ovat asettaneet markkinoinnin kasvusuunnitelmiensa keskiöön, saavuttavat kaksi kertaa todennäköisemmin yli 5 prosentin vuotuisen kasvun verrattuna kilpailijoihinsa. Jotta markkinointipanostukset voidaan kohdentaa oikein, tulee niiden vaikuttavuus olla todennettavissa.

lue lisää