
Oikeat laitteet tehokkaaseen markkinointiin
Ellet ole elänyt kuussa tai kiven alla viimeistä vuosikymmentä, olet todennäköisesti tietoinen siitä, että erilaiset mobiililaitteet ovat vallanneet alaa käyttäjien jokapäiväisessä elämässä ja sitä myötä markkinoijien ja mainostajien silmäkulmassa.
Yhä useampi kuluttaja on aktiivisessa vuorovaikutusessa eri medioiden kanssa älypuhelintaan tai tablettiaan käyttäen.
Tämä trendi ei tietenkään tarkoita sitä, että tavalliset tietokoneet olisivat kuolemassa sukupuuttoon, vaikkakin näiden käyttö on huomattavasti vähentynyt niin työpaikoilla kuin kotona. Globaalilla mittakaavalla tietokoneiden käyttö on (ehkä yllätyksenä monelle) jopa noussut, mutta paljon hitaammalla tahdilla kuin mobiililaitteiden käyttö.
Haasteena ei siis nykyään olekaan vain mobiilimarkkinointistrategian luominen – vaan “laitestrategian” rakentaminen ja kehittäminen.
Mobiilimarkkinointi
Mobiilimarkkinointi on suhteellisen uusi markkinoinnin muoto, ja täten monet markkinoijat eivät olekaan vielä täysin omaksuneet tätä uutta areenaa. Kun suunnittelee markkinointistrategiaa esimerkiksi älypuhelimien käyttäjille, tulisi ottaa seuraavat seikat huomioon:
- Kuluttajat kantavat älypuhelimiaan ja tablettejaan mukanaan melkein koko ajan ja ovat täten melkein aina verkossa ja tehokkaasti saavutettavissa.
- Henkilökohtaiset keskustelut, vuorovaikutukset ja sitoutuminen tapahtuu älypuhelimien avulla ja kautta (tekstiviestit, puhelut, sosiaalisen median vuorovaikutus, sähköpostit yms.).
- Mobiililaitteiden käyttäjät jakavat sisältöjä (esim. tarjouksia, uutisia) useammin ja nopeammin älypuhelimien ja tablettien avulla esimerkiksi Twitterissä.
- Mobiilimarkkinointi voidaan kohdistaa “oikeaan paikkaan, oikeaan aikaan” GPS-tunnistimen avustuksella -> erittäin tehokas taktiikka paikalliseen markkinointiin.
Sovellukset ovat uusia mainoksia
Kun uusia medioita otetaan käyttöön markkinoinnin kehittämiseksi, hyvin usein (ainakin aluksi) uusin keinoin markkinointi on hieman muokattu versio “vanhasta tavasta” markkinoida. Esimerkiksi varhainen TV-mainonta oli vain radiomainontaa kuvia käyttäen, kun taas varhainen internet-mainonta oli pääosin printtimainontaa bannerien muodossa.
Mainokset, jotka suoriutuvat hyvin tietokoneiden käyttäjien edessä, eivät välttämättä toimi kovinkaan hyvin pienillä älypuhelimen ruuduilla tai niistä saa huonosti selvää. Mainoksia ja mainonnan muotoja tulee siis muokata eri laitteille sopiviksi.
Sovellukset esimerkiksi voivat olla tehokkaita alustoja mobiililaitteiden aktiivisille käyttäjille, ja ne voivat tarjota kuluttajille joustavan ja helpon tavan asioida brändin kanssa.
Laitteiden välinen markkinointi
Kuten jo aikaisemmin ilmenikin, tavallisten tietokoneiden käyttö ei suinkaan ole loppunut, vaikkakin mobiililaitteiden ja älypuhelimien käyttö on yleistynyt ja kasvamaan päin koko ajan.
Miten siis voimme varmistaa, että tavoitamme oikeat sidosryhmät oikeissa laitteissa ja vielä oikeaan aikaan?
Laitteiden välistä markkinointia (cross-device marketing) ja strategiaa tulee siis miettiä hyvissä ajoin. Millä laitteilla kuluttajamme etsivät tietoa mahdollisista tuotteistamme tai palveluistamme? Millä laitteilla he tekevät itse ostokset?
Googlella on jo olemassa tehokkaita työkaluja tämän datan selville saamiseksi, mutta tämä toki tarkoittaa että mainostajien tulee käyttää Googlen alustoja itse markkinointiin.
Jos haluat lisätietoja mobiilimarkkinoinnista, autamme teitä mielellämme luomaan tehokkaan strategian ja suunnitelman kampanjoidenne onnistumiseksi!
26.09.2025
IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?
Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää22.09.2025
Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt
Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.
lue lisää12.09.2025
IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?
Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.
lue lisää