Icon
Ohjelmallisen ostamisen koulutukset ja ilmaiset oppaat IABlogi

Ohjelmallisen ostamisen koulutukset ja ilmaiset oppaat

28.08.2019

Ohjelmallinen ostaminen on digitaalisen mainonnan ostamista järjestelmien ja automaation avulla. Avainasemassa on reaaliaikainen dataan perustuva optimointi, jolloin mainonnasta saadaan mahdollisimman paljon ja kustannustehokkaasti irti.

DSP eli Demand Side Platform tarkoittaa ostajapuolen järjestelmää ja SSP eli Supply Side Platfrom puolestaan julkaisijapuolen järjestelmää. Kaupan tapoja ovat sekä avoin huutokauppa eli Open Marketplace että suljettu huutokauppa eli Private Marketplace.

IAB Finlandin julkaisemat ja ilmaiseksi ladattavat Ohjelmallisen ostamisen opas (julkaistu 2015, päivitetty 2017) ja Ohjelmallisesti ostettavan ohjaavan natiivimainonnan ohjeistus (julkaistu 2019) ovat erinomaisia perusoppaita niin julkaisijoille, toimistoille kuin mainostajille.

Ilmoittaudu IAB:n Ohjelmallisen ostamisen tehokoulutukseen!

Mainostajille, medioille ja toimistoille suunnatussa koulutuksessa avataan IAB:n asiantuntijoiden johdolla ja käytännön esimerkkien avulla toimivan ohjelmallisen mainonnan perusteet.

Koulutuksessa syvennytään käytännönläheisesti niin konkreettiseen ostamiseen, tavoitteiden asettamiseen kuin isompaan strategiaan. Kouluttajina toimivat ohjelmallisen mainonnan ammattilaiset niin mainostajien, toimistojen, julkaisijoiden kuin teknologiatoimittajienkin taholta.

Seuraava koulutus on 29.10., vielä ehdit mukaan!
Ilmoittaudu mukaan tästä!

05.12.2022

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa 2023

IAB Finlandin syyskokouksessa 30.11.2022 päätettiin tulevan vuoden painopisteistä ja valittiin yhdistykselle uusi hallitus. Vuonna 2023 IAB Finlandin kattoteema on digimainonnan vastuullisuus ja IAB:n kaksitoistahenkisessä hallituksessa on medioiden sekä palveluntarjoajien lisäksi mukana ennätysmäärä mainostajia.

lue lisää

18.11.2022

Videomainonnalla menee kovaa Euroopassa ja Suomessa

IAB Europe julkaisee vuosittain AdEx Bencmark raportin, joka mittaa ja arvioi Euroopan digitaalisen mainonnan panostuksia kattaen kaikkiaan 28 eri markkinaa. Tästä täydessä AdEx raportissa kuvataan eri formaattien ja kanavien vaikutukset Euroopan digitaaliseen mainontaan, joka päätyi 30,5 prosentin vuotuiseen kasvuun vuonna 2021. Euroopan koko digitaalisen mainonnan panostukset olivat vuonna 2021 92 miljardia euroa.

lue lisää

15.11.2022

IAB Jäsenesittely: Aste Helsinki ja Teemu Martikainen

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Aste Helsinki ja Teemu Martikainen

lue lisää

01.11.2022

Miten julkaisija voi aloittaa brand safety -työn?

Bränditurvallisuus eli brand safety on ollut digitaalisessa mainonnassa puheenaiheena jo vuosia. Sen tärkeys on vain korostunut viime vuosien tapahtumien - maailmanlaajuisen pandemian sekä Ukrainassa sodittavan sodan – takia. Varsinkin uutismediat ovat joutuneet arvioimaan tarkasti millaisessa sisällössä on sopivaa näyttää mainontaa, ja onko asiassa niin sanottuja harmaan sävyjä. Toinen tärkeä alue bränditurvallisuuden kannalta ovat palvelut, joissa sisältö on kävijöiden itse tekemää ja julkaisemaa, kuten myynti-ilmoitukset, blogit, vlogit yms., jotka kaikessa runsaudessaan voivat olla aivan laidasta laitaan; erittäin turvallista, tai erittäin haitallista brändeille.

lue lisää