Icon
Nuoret digipalveluilla kirjallisuuden pariin IABlogi

Nuoret digipalveluilla kirjallisuuden pariin

10.11.2016 | Digital Media Finland

Helsingin kirjamessujen jälkimainingeissa jäin miettimään, miten nuoret saataisiin lukemaan enemmän. Kirjamessuilla näkyi paljon koululuokkia, todennäköisesti opettajien antamia tehtäviä tekemässä. Hyvä niin, koska Pisa-tutkimusten mukaan nuorten lukutaidon taso laskee koko ajan.

Hälyttävää on se, että tyttöjen ja poikien ero kasvaa. Heikoista lukijoista kolme neljäsosaa on poikia ja joka kahdeksas koulunsa päättävä poika ei omaa riittävän hyvää lukutaitoa jatko-opintoja varten.

Miten tämä trendi voitaisiin katkaista?

Nuoret ovat eteviä käyttämään digitaalisia välineitä ja palveluita. He katsovat sarjat ja elokuvat ja kuuntelevat musiikkia mobiilisti. Kännykkä näyttää kasvaneen kiinni käteen. Haasteena on tuoda kirjat kiinnostavasti tähän maailmaan.

Suomeen on rantautunut lukuaikapalveluja, jotka mainostavat äänikirjoja kuukausimaksulla. Tuttu malli siis nuorille. Jotta nämä palvelut olisivat tarpeeksi houkuttelevia, sisältöjen on oltava nuoria kiinnostavia, ehkä nopeatempoisia, juonivetoisia ja dialogimaisia. Tämä ei kuitenkaan riitä! Nuorten on löydettävä uudet palvelut ja saatava heidät käyttämään niitä yhtä luontevasti kuin muita omaksumiaan palveluita.

Bookbeat mainostaa televisiossa ja tarjoaa kahden viikon ilmaista lukuaikaa, mutta nuorille markkinoinnin pitää tapahtua myös muilla keinoin. Some ja erityisesti tubettajat ovat hyviä kanavia. Ilmiöt, jotka kasvavat kuten Harry Potter, voivat olla apuna, mutta näitä ilmiöitä pitäisi olla useita ja jatkuvasti. Musiikkimaailman tai urheilun idolien elämänkerrat ovat myös yksi houkutteleva genre. Tarinankerronnan muotojen pitäisi koukuttaa nuoria.

Yksi uudenlainen esimerkki on toisen lukuaikapalvelun Storytelin sarjamainen formaatti Storytel Originals, jossa julkaistaan uusia teoksia tunnin mittaisissa jaksoissa.

Äänikirjat ovat maailmalla kasvava ilmiö. Muun muassa Tanskassa käyttäjät ovat suurelta osalta uusia kirjallisuuden kuluttajia. Käyttäjien ikärakenne on suurelta osin perinteinen, mutta olisi mielenkiintoista tietää, näkyykö uusia trendejä.

Toivottavaa on, että nuoriso saadaan kiinnostumaan kirjallisuudesta kuuntelemisen kautta ja myös lukemaan kirjoja. Äänikirjapalveluihin pätee samat säännöt kuin muihinkin digitaalisiin sisältöpalveluihin: sisältöä on oltava laaja tarjonta, käytön on oltava helppoa ja hinnan kohdallaan. Nuorten ja aikuisten kohdalla nämä kriteerit voivat olla myös erilaiset.

Kirjoittaja Kristiina Markkula on Digital Median Finlandin konsultti, joka auttaa asiakkaita strategiatyössä, T&K hankkeissa ja liiketoiminnan kehittämisessä.

25.04.2025

KonversiO-Optimistit: Näin suomalaiset käyttävät mediaa

KonversiO-Optimistit sukeltaa syvälle suomalaisen mediankäytön, hinnoittelun ja markkinointistrategioiden ytimeen – pohjoismaisessa kontekstissa. Tässä jaksossa pohditaan, mitä iso B2C-mainostaja oikeasti tarvitsee mediatoimistokilpailutuksessa menestyäkseen ja miten erottautua älykkäästi markkinassa, jossa data, asiakasymmärrys ja tekoäly kohtaavat käytännön tekemisen.

lue lisää

24.04.2025

IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus

Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,

lue lisää

17.04.2025

KonversiO-Optimistit: High Impact – Pelastaako uusi formaatti bannermainonnan?

Tervetuloa kuuntelemaan IAB Finlandin KonversiO-Optimistit -podcastia, jossa sukellamme display-mainonnan syövereihin ja nostamme pöydälle high impact -mainosformaatit. Mitä ne oikeastaan ovat? Mitä myyttejä niihin liittyy? Ja ennen kaikkea – voivatko ne pelastaa väsähtäneen bannermainonnan?

lue lisää

08.04.2025

REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland

Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.

lue lisää