Icon
Natiivimainonta on nousussa IABlogi

Natiivimainonta on nousussa

25.08.2017

Digitaalinen mainonta kasvoi Suomessa vuoden ensimmäisellä puoliskolla 7,9 % edellisvuoteen verrattuna. Suurimpana mediaryhmänä se edustaa kolmannesta (32 %) mediamainonnan panostuksista. Tammi-kesäkuussa digimediossa mainostettiin yhteensä 172,1 miljoonalla eurolla.

Suurimmat kasvuprosentit kirjattiin natiivimainonnalle 30,6 % ja Facebook-mainonnalle 46,3 %. Natiivimainonnan keinoin mainostajat tavoittelevat kuluttajalähtöisempää tapaa lähestyä yleisöjä mainosviesteillä. Tammi-kesäkuussa natiivimainontaan panostettiin 6,4 miljoonaa euroa.

Mediamainontaan kokonaispanostukset olivat tammi-kesäkuussa 540,5 miljoonaa euroa ja tässä oli edelleen lievää laskua, noin 3 %, verrattuna edellisvuoteen. Kokonaispanostuksissa tuntuu olevan vaikeaa päästä kasvukäyrälle ja vielä vaikeampi siellä on pysyä. Vuoden 2016 tammi-kesäkuun vertailujaksolla käytiin jo lupaavasti muutaman prosentin kasvussa, jota kuitenkaan ei ole onnistuttu saavuttamaan kuluvana vuonna.

Tammi-kesäkuun aikana mediapanostuksista 34 % päätyi printtimedioihin ja 61 % sähköisiin medioihin. Ulkomainonnan osuus on 5 %, josta myös iso osa on jo digitaalista.

Digimainonnan kehitys toisella kvartaalilla

Huhti-kesäkuun digipanostukset nousivat yhteensä 89,4 miljoonaa euroon. Kasvua kertyi 4,7 % verrattuna samaan vertailujaksoon vuonna 2016.

Vuoden toisella kvartaalilla digimainonnan kehityksessä ei ollut nähtävissä mitään suuria yllätyksiä. Hakumainonnassa tilastoitiin pieni notkahdus ja Facebook mainonta taas näyttää edelleen vahvaa yli 30 %:n kasvua. Display-mainonta päätyi miinukselle 5,8 %. Reipasta kasvua näyttivät myös tällä kvartaalilla natiivimainonta sekä in-stream videomainonta.

IAB Finland kerää haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain ja täydentää näin Kantar TNS:n mainospanostusten kuukausiseurantaa jo kymmenettä vuotta. ”Markkinatiedon ja ajankohtaisten trenditietojen kerääminen ja raportointi on yksi IAB:n tärkeimmistä tehtävistä ja tästä toiminnasta monet tuntevat meidät parhaiten. Sivustoltamme löytyvät kvartaalitiedotteet ovat olleet alalla kovassa käytössä jo vuosien ajan”, toteaa 20-vuotisjuhlaansa syyskuussa viettävän IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

Haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kerätään kvartaaleittain. IAB Finlandin kvartaaliraporin tiedontoimittajia ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, Dentsu Aegis Network, Zeeland Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Solteq, Klikkicom, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman haku- ja Facebook-mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty Kantar TNS:n PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

IAB:n kvartaalitiedotteet: https://www.iab.fi/ajankohtaista/digimarkkinoinnin-uutiset/kvartaalitiedotteet.html

Lisätietoja antaa Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää