Icon
Näin tilaat hyvän blogiyhteistyön IABlogi

Näin tilaat hyvän blogiyhteistyön

19.11.2014 | A-Lehdet

Sisältömarkkinointi blogiyhteistyön keinoin on tehokas keino tuoda brändin viesti esille juuri lukijalle sopivassa muodossa. Joten eipä muuta kuin tuotteet postitse bloggaajalle ja loistavia, myyntiä edistäviä blogikirjoituksia odottelemaan, vai?

Blogiyhteistyölle asetettujen tavoitteiden täyttymistä tuetaan hyvällä pohjatyöllä. Kerro siis bloggaajalle, mitä yhteistyöllä tavoitellaan! Kattava mutta kiteytetty brief auttaa bloggaajaa tuomaan mainostajalle tärkeät pointit blogipostaukseensa, vaikka sen omiin kokemuksiinsa perustuen ja omalla tinkimättömällä tyylillään toki kirjoittaakin.


1. Kirkasta yhteistyön tavoitteet

Kertaa itsellesi, mitä blogiyhteistyöllä tavoitellaan, miksi sitä halutaan tehdä ja miten onnistuminen mitataan. Tavoitteita tukemaan laadittu brief on tavoitteita tukevan blogipostauksen edellytys.

Muistathan tavoitteesi myös yhteistyöblogien valintaa tehdessäsi: pienempi blogi voi täyttää tavoitteesi paremmin kuin skenen jättiläinen. Kohderyhmäsi tavoittavien ja tarkoitustasi parhaiten palvelevien blogien etsintään saat apua esimerkiksi blogiportaaleilta.


2. Kerro kampanjasta kokonaisuudessaan

Kerro bloggaajalle, jos tehtävä yhteistyö on osana laajempaa blogiyhteistyökokonaisuutta tai muuta kampanjaa, niin hän osaa ottaa sen huomioon postauksessaan. Bloggaajalle kannattaa myös kertoa, miksi yhteistyötä halutaan tehdä juuri hänen kanssaan: ovatko syynä esimerkiksi superlaadukkaat valokuvat vaiko laaja asiantuntijuus kosmetiikan alalta?

Mikäli bloggaajan kanssa tehtävä yhteistyö on useamman blogikirjoituksen laajuinen, määrittele karkeasti, mihin osa-alueisiin toivoisit eri postauksissa keskityttävän. Kertaa myös yhteistyön aikataulu sekä siitä maksettava korvaus.

Mainitsethan myös, mikäli haluaisit käyttää bloggaajan tuottamaa materiaalia muissa kanavissasi – asiasta ja mahdollisista lisäkorvauksista on hyvä sopia etukäteen.

Blogiyhteisön kanssa toimiessasi kerro kampanjalle varaamastasi kokonaisbudjetista: yhteistyöpostauksia on hyvä lisäksi tehostaa displaymainonnalla.


3. Kaiva punainen lanka esiin

Ideoi luonteva tapa, jolla haluaisit yhteistyöhon valitsemasi bloggaajan vievän tuotteen blogiinsa. Testataanko tuotetta, kehitelläänkö sille uusia käyttötapoja vai toimiiko tuote vaikkapa inspiroivan kuvakilpailun innoittajana? Miten ja millaisella äänellä tuotteesta tulisi puhua: faktavetoisesti, ohimennen vaiko vaikkapa kuvien kautta?

Toisinaan apua punaisen langan löytämiseen saa bloggaajalta itseltään, mutta ympäristöön sopivia, bloggaajille ja lukijoille luontevia toteutusideoita saa myös blogiyhteisöjen tuottajilta ja myyjiltä sekä mainostoimistoilta.


4. Informoi ja inspiroi

Kerro blogiyhteistyön aiheena olevasta tuotteesta tai palvelusta riittävästi ja tavoitettasi palvellen. Esimerkiksi pelkät kattavat selvitykset teknisistä spekseistä eivät tue riittävästi bloggaajaa, jonka tehtäväksi on annettu tutustua tuotteen käyttöön ja sillä saavutettaviin etuihin. Ohjeet, reseptit ja vinkit toimivat takuulla paremmin!

Toisinaan bloggaaja kannattaa myös tavata kasvotusten ennen blogiyhteistyön aloittamista. Henkilökohtainen tuote-esittely ja keskustelun myötä heränneet kysymykset auttavat etenkin silloin, kun yhteistyö on poikkeuksellisen laaja tai sen aiheena on jotain monimutkaisempaa, vieraampaa tai täysin uutta.

Toimita testituotteet tutustuttavaksi hyvissä ajoin ja huolehdi, että bloggaaja saa riittävästi testituotteita käyttönsä. Mikäli tarkoituksena on esimerkiksi laatia reseptiikkaa, tulisi tuotteita riittää myös sellaisinaan maisteltaviksi sekä kuvattaviksi.


5. Määrittele muistettavat asiat

Tee muistilista tavoitteitasi tukevista seikoista, joiden haluat yhteistyöpostauksista löytyvän. Muistathan kuitenkin, että bloggaaja tuntee lukijansa ja on luonut itse yleisönsä koukuttaneen tyylinsä – älä siis pyri laittamaan valmiita sanoja bloggaajan suuhun. Ammattimainen bloggaaja kirjoittaa tuotteesta rehellisesti sekä kaupallisesta yhteistyöstä selkeästi mainiten, muttei lähde mukaan sellaisiin yhteistöihin joiden takana ei voisi sataprosenttisesti seistä.

Kerrothan kuitenkin bloggaajalle, mikäli esimerkiksi:

  • toivot tuotteen näkyvän kuvissa / haluat, ettei tuote näy kuvissa suuressa roolissa
  • haluat bloggaajan mainitsevan, mistä tuotetta voi ostaa / linkittävän verkkokauppaan
  • toivot, että esim. tuotteen sisällysluettelosta nostetaan esiin tärkeitä seikkoja / toivot, että tuotetta käsitellään ennemminkin käyttövinkkien kautta tms.
  • toivot, että tuotteelle esiteltäisiin uusia käyttötapoja / tuote esiteltäisiin sellaisenaan
  • toivot, että kampanjaan kuuluisi myös Facebook/Instagram –näkyvyyttä / tahtoisit käyttää bloggaajan kuvia brändin Facebookissa/Instagramissa.

Mielipiteitä, lisättävää, kantapään kautta opittua? Sana on vapaa!


Inke Ketonen, tuottaja / A-lehdet, Digimedia SalesLab

Muista myös IAB:n Blogiseminaari 11.12.!

19.03.2025

KonversiO-Optimistit: Totta vai tarua? High Impact -displaymainonnan faktat pöytään

Tervetuloa kuuntelemaan IAB Finlandin podcastia KonversiO-Optimisteja, jossa sukelletaan syvälle digitaalisen mainonnan maailmaan! Tällä kertaa käsittelyssä on kuuma aihe, joka muokkaa Suomen 130 miljoonan euron display-markkinaa: High Impact -mainosformaatit.

lue lisää

12.03.2025

Näin Suomi bidaa: Alma Media tutki ohjelmallisen mainonnan kenttää Suomessa

Tammikuussa 2025 toteutettu kyselytutkimus keräsi vastauksia 95 ohjelmallisen mainonnan ammattilaiselta, jotka työskentelevät niin mediatoimistoissa kuin mainostajien omissa tradingdeskeissä. Tässä blogikirjoituksessa avaamme tutkimuksen taustoja ja nostamme esiin keskeiset tulokset, jotka valottavat ohjelmallisen mainonnan nykytilaa ja tulevaisuutta Suomen markkinoilla.

lue lisää

11.03.2025

KonversiO-Optimistit: Televisio mullistuu – HD-siirtymä ja HbbTV muuttavat mainonnan!

Tervetuloa IAB:n KonversiO-Optimistit-podcastiin! Tänään sukellamme televisiomainonnan tulevaisuuteen ja siihen, miten HD-siirtymä ja HbbTV muuttavat koko pelikenttää. Miten tämä vaikuttaa mainostajiin, katsojiin ja TV-yhtiöihin? Onko perinteinen lineaarinen TV kuolemassa vai syntyykö nyt entistäkin parempi Total TV -kokemus?

lue lisää

04.03.2025

Digimarkkinoinnin huipulla: Anne Teeriaho ja Suomalainen Lääkäriseura Duodecim

Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme kolmannessa osassa tapaamme Anne Teeriahon, joka työskentelee ilmoitusmyyntipäällikkönä Suomalainen Lääkäriseura Duodecimissa ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.

lue lisää