Icon
Näin Suomi bidaa: Alma Media tutki ohjelmallisen mainonnan kenttää Suomessa IABlogi

Näin Suomi bidaa: Alma Media tutki ohjelmallisen mainonnan kenttää Suomessa

12.03.2025 | iab

Ohjelmallinen mainonta on ollut viime vuosina jatkuvassa muutoksessa, ja Alma Median vuosittainen Näin Suomi bidaa -kyselytutkimus tarjoaa arvokasta tietoa tämän kehityksen suunnasta.

Tammikuussa 2025 toteutettu kyselytutkimus keräsi vastauksia 95 ohjelmallisen mainonnan ammattilaiselta, jotka työskentelevät niin mediatoimistoissa kuin mainostajien omissa tradingdeskeissä. Tässä blogikirjoituksessa avaamme tutkimuksen taustoja ja nostamme esiin keskeiset tulokset, jotka valottavat ohjelmallisen mainonnan nykytilaa ja tulevaisuutta Suomen markkinoilla.

Tutkimuksen taustat

Näin Suomi bidaa -kysely on Alma Median vuosittain toteuttama tutkimus, joka keskittyy ohjelmallisen mainonnan ostajiin. Tavoitteena on selvittää ohjelmallisen mainonnan tilannetta ja kehityssuuntia Suomen markkinoilla.

Vuoden 2025 kysely toteutettiin jo neljättä kertaa, ja se tavoitti hyvin kohderyhmänsä, erityisesti kokeneet ammattilaiset, joilla on 5–10 vuoden kokemus ohjelmallisen mainonnan parista.

 

Nämä puhuttavat ohjelmallisen mainonnan kentällä juuri nyt

AI-ratkaisut ovat osa ostajien arkea
Ostajista jo suurin osa on päässyt testaamaan AI:ta kampanjoissaan. Miten tekoäly ja siihen pohjautuvat sovellukset auttavat ja tehostavat ohjelmallista mainontaa ja sen ostamista?

Attention ja vastuullisuus ovat ottaneet keskustelutilan evästeettömyydeltä
Erityisesti mediavalinnat vastuullisuuden näkökulmasta puhuttavat. Miksi kuitenkin rahat valuvat edelleen muualle, vaikka kotimaista mediaa ja sen vastuullisuutta arvostetaan?

Ostajien markkinapaikkojen tarpeellisuus jakaa markkinaa
Osa vastaajista uskoo markkinapaikkojen ratkaisevan muun muassa läpinäkyvyyteen liittyviä ongelmia. Mutta miksi osa vastaajista mieltää markkinapaikat vain mediatoimistojen uudeksi ansaintalogiikaksi?

 

Lataa tutkimusraportti

Näin Suomi bidaa -kyselyn raportti tarjoaa syvällistä analyysia yllä mainituista teemoista ja paljon muuta. Raportissa Alma Median ohjelmallisen mainonnan tiimin asiantuntijat pohtivat, miltä suomalainen ohjelmallinen mainonta näyttää juuri nyt ja miten se kehittyy tulevaisuudessa.

Lataa Näin Suomi bidaa -tutkimusraportti >>
 

 

 

 

 

 

09.05.2025

IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa2

Onko pelimainonta vaikeaa, kallista tai liian erikoistunutta? Tässä IAB Finlandin podcast-jaksossa pureudumme pelimainontaan liittyviin käytännön myytteihin ja uskomuksiin. Kuka tekee, miten tehdään – ja mitä kaikkea oikeasti voi mitata?

lue lisää

02.05.2025

IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa1

Tässä IAB Finlandin podcastjaksossa pureudumme pelimainonnan ympärillä pyöriviin sitkeisiin myytteihin ja selvitämme, mikä pitää oikeasti paikkansa. Studiossa äänessä Aleksi Ylitalo RTL AdAlliancelta, Janna Laiho Azerionilta, Patrik Hautala GroupM:ltä – napakalla otteella ja rennolla fiiliksellä.

lue lisää

28.04.2025

IAB Jäsenesittely: Broman Group Oy ja Seppo Niemelä

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Broman Group Oy ja Seppo Niemelä

lue lisää

25.04.2025

KonversiO-Optimistit: Näin suomalaiset käyttävät mediaa

KonversiO-Optimistit sukeltaa syvälle suomalaisen mediankäytön, hinnoittelun ja markkinointistrategioiden ytimeen – pohjoismaisessa kontekstissa. Tässä jaksossa pohditaan, mitä iso B2C-mainostaja oikeasti tarvitsee mediatoimistokilpailutuksessa menestyäkseen ja miten erottautua älykkäästi markkinassa, jossa data, asiakasymmärrys ja tekoäly kohtaavat käytännön tekemisen.

lue lisää