Näin Suomi bidaa: Alma Media tutki ohjelmallisen mainonnan kenttää Suomessa

Ohjelmallinen mainonta on ollut viime vuosina jatkuvassa muutoksessa, ja Alma Median vuosittainen Näin Suomi bidaa -kyselytutkimus tarjoaa arvokasta tietoa tämän kehityksen suunnasta.
Tammikuussa 2025 toteutettu kyselytutkimus keräsi vastauksia 95 ohjelmallisen mainonnan ammattilaiselta, jotka työskentelevät niin mediatoimistoissa kuin mainostajien omissa tradingdeskeissä. Tässä blogikirjoituksessa avaamme tutkimuksen taustoja ja nostamme esiin keskeiset tulokset, jotka valottavat ohjelmallisen mainonnan nykytilaa ja tulevaisuutta Suomen markkinoilla.
Tutkimuksen taustat
Näin Suomi bidaa -kysely on Alma Median vuosittain toteuttama tutkimus, joka keskittyy ohjelmallisen mainonnan ostajiin. Tavoitteena on selvittää ohjelmallisen mainonnan tilannetta ja kehityssuuntia Suomen markkinoilla.
Vuoden 2025 kysely toteutettiin jo neljättä kertaa, ja se tavoitti hyvin kohderyhmänsä, erityisesti kokeneet ammattilaiset, joilla on 5–10 vuoden kokemus ohjelmallisen mainonnan parista.
Nämä puhuttavat ohjelmallisen mainonnan kentällä juuri nyt
• AI-ratkaisut ovat osa ostajien arkea
Ostajista jo suurin osa on päässyt testaamaan AI:ta kampanjoissaan. Miten tekoäly ja siihen pohjautuvat sovellukset auttavat ja tehostavat ohjelmallista mainontaa ja sen ostamista?
• Attention ja vastuullisuus ovat ottaneet keskustelutilan evästeettömyydeltä
Erityisesti mediavalinnat vastuullisuuden näkökulmasta puhuttavat. Miksi kuitenkin rahat valuvat edelleen muualle, vaikka kotimaista mediaa ja sen vastuullisuutta arvostetaan?
• Ostajien markkinapaikkojen tarpeellisuus jakaa markkinaa
Osa vastaajista uskoo markkinapaikkojen ratkaisevan muun muassa läpinäkyvyyteen liittyviä ongelmia. Mutta miksi osa vastaajista mieltää markkinapaikat vain mediatoimistojen uudeksi ansaintalogiikaksi?
Lataa tutkimusraportti
Näin Suomi bidaa -kyselyn raportti tarjoaa syvällistä analyysia yllä mainituista teemoista ja paljon muuta. Raportissa Alma Median ohjelmallisen mainonnan tiimin asiantuntijat pohtivat, miltä suomalainen ohjelmallinen mainonta näyttää juuri nyt ja miten se kehittyy tulevaisuudessa.
Lataa Näin Suomi bidaa -tutkimusraportti >>
20.11.2025
IAB Insider: Retail median ajankohtaiset trendit
IAB:n tuoreessa podcast-jaksossa syvennytään retail median kuumimpiin ilmiöihin: ekosysteemien avautumiseen, commerce median kiihtyvään kasvuun, datan uusiin rooleihin sekä in-store-median nouseviin mahdollisuuksiin.
lue lisää19.11.2025
DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?
Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.
lue lisää05.11.2025
REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.
lue lisää28.10.2025
IAB Insider: Digitalisoituneen tv:n mainosmahdollisuudet
Televisio elää uutta nousua – ei katoamalla, vaan digitalisoitumalla. Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten HybridiTV, HbbTV ja CTV muuttavat tapaa katsoa ja mainostaa televisiossa. Studiossa vieraana Digitan Jari Karhu ja MTV:n Saku Sahramies. Yhdessä heidän kanssaan avaamme, mitä HybridiTV tarkoittaa käytännössä, miten kuluttaja voi hyödyntää sen tarjoamia lisäpalveluita ja millaisia uusia mahdollisuuksia se tuo kuluttajille ja mainostajille.
lue lisää