Mobiilisovellusten merkitys markkinoinnissa kasvaa
Mobiilisovelluksista on tullut ensisijainen käyttöliittymä, jolla kuluttajat ovat yhteydessä mediaan, yrityksiin ja toisiinsa. Mobiilisovelluksiin erikoistunut markkinatutkimusyhtiö App Annie ennustaa maailmanlaajuisen mobiilisovellusten latausten määrän kaksinkertaistuvan seuraavan viiden vuoden aikana ja yltävän 284 miljardiin vuoteen 2020 mennessä.
Mobiilisovellusten rooli keskeisenä digitaalisena käyttöliittymänä nostaa niiden strategista merkitystä, mikä ulottuu paljon laajemmalle kuin pelkästään mediateollisuuteen. Mobiilisovellukset ohjaavat kuluttajien sitoutumista ja brändiuskollisuutta. Lisäksi niiden avulla voidaan mainostaa, luoda uutta ansaintaa ja tehdä kauppaa.
App Annien mukaan ihmisten mobiilisovellusten parissa käyttämä aika kasvoi 63 % vuonna 2015 Android-puhelimien osalta. Jatkossa sovellukset leviävät puhelimien lisäksi myös muille alustoille. Apple ja Google edistävät VR-laitteille, puettavaan teknologiaan, televisioon ja autoihin optimoitujen sovellusten kehitystä.
Sovellusmarkkinoita ovat hallinneet pelit sekä latausten että tuottojen määrässä. Jatkossa kovinta kasvua ennustetaan muille kuin pelisovellusten kategorialle. Esimerkiksi kuljetuksen ja shoppailun kategorioissa kasvu oli vuonna 2015 jopa voimakkaampaa kuin media & video kategoriassa.
Latasin jokin aika sitten mielenkiinnosta H&M:n mobiilisovelluksen. Sitä ja H&M Clubia markkinoitiin iskulauseella ”Fashion, with benefits.”. Mobiilisovelluksella voi esimerkiksi skannata liikkeessä olevan vaatteen tiedot sovellukseen, josta näkee vaatteeseen liittyvät hinta- ja saatavuustiedot. Jos kyseistä vaatetta ei ole sopivaa kokoa liikkeessä, niin voit saman tien tarkistaa löytyykö sopiva koko verkkokaupasta ja tehdä halutessasi ostoksen mobiilisovelluksesta. Sovelluksen kautta on mahdollista liittyä H&M Clubiin, jolloin saat klubijäsenyyden edut käyttöösi ja luonnollisesti kulloinkin voimassa olevat edut tulevat tietoosi sovelluksen kautta. Huomattavasti kätevämpää kuin lompakon täytteeksi kertyvät kanta-asiakaskortit ja sähköpostin tukkivat markkinointiviestit.
Pelkällä mobiilisovelluksella on äärimmäisen vaikeaa tehdä kannattavaa liiketoimintaa kovan kilpailun vuoksi. Sen sijaan mobiilisovelluksen käyttö markkinoinnin keinona tarjoaa työkalun asiakkaan sitouttamiseen ja lisämyyntiin. Mobiilisovelluksen käytöstä alkaa kertyä käyttäjädataa, josta fiksusti analysoiden ja hyödyntäen muodostuu lopulta sovelluksen arvokkain elementti.

Kirjoittaja Virpi Martikainen on Digital Media Finlandin strategiakonsultti, joka on useiden vuosien ajan altistunut erilaisille mobiilisovelluksille ja niihin perustuville liikeideoille.
Digital Media Finlandin aikaisemmat IABlogikirjoitukset:
Natiivin vuosi 2016
Rahan tuloa ei voi estää
Onko Blockchain markkinoinnin(kin) hopealuoti?
04.12.2025
Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnissa: Milloin ja miten sen käyttö pitäisi merkitä?
Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?
lue lisää27.11.2025
IAB Insider: Miten Tokmanni laajentaa retail median markkinoille ja haastaa perinteisen mediakentän?
Kauppa ei enää tee katetta pelkästään myymällä tuotteita vaan yhä useampi ketju alkaa kaupallistaa myös kaupan dataa, asiakaskohtaamisia ja myymäläympäristöjä. Jaksossa opit, millaisia mahdollisuuksia avoin retail media tarjoaa kaupan toimijoille ja miten brändit voivat tavoittaa kuluttajia hyödyntämällä kaupan ostosdataa. Jakson vieraina ovat retail-median konkari Janne Lehtinen Aller ReTALEsta ja Tokmannin kaupallinen johtaja Veli-Pekka “VeePee” Ääri.
lue lisää20.11.2025
IAB Insider: Retail median ajankohtaiset trendit
IAB:n tuoreessa podcast-jaksossa syvennytään retail median kuumimpiin ilmiöihin: ekosysteemien avautumiseen, commerce median kiihtyvään kasvuun, datan uusiin rooleihin sekä in-store-median nouseviin mahdollisuuksiin.
lue lisää19.11.2025
DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?
Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.
lue lisää