
Mobiilin Applikaatiomainonnan standardit julkaistu!
Mobiilin Applikaatiomainonnan standardit julkaistu!
IAB Finland on ensimmäisenä eurooppalaisena verkkomainonnan kattojärjestönä laatinut perusmainosmuotoja koskevat mobiiliapplikaatiomainonnan standardit. Standardien tarkoitus on toimia pohjana nykyisille markkinoille ja vaatimuksille sekä ennen kaikkea madaltaa mainostajien kynnystä toteuttaa mobiiliimainoskampanjoita.
Mobiiliparaati
Standardikoko on 300x300 pixeliä. Kilotavuraja 20 kt. Tiedostotyypit .GIF, .JPG, .PNG.
Mobiilipanoraama
Standardikoko on 300x150 pixeliä. Kilotavuraja 15 kt. Tiedostotyypit .GIF, .JPG, .PNG.
Kalapuikko
Standardikoko on 300x75 pixeliä. Kilotavuraja 10 kt. Tiedostotyypit .GIF, .JPG, .PNG.
Kokoruutu
Kokosivun mainoskoko on riippuvainen päätelaitteesta. Kilotavuraja 60 kt. Tiedostotyypit .GIF, .JPG, .PNG.
Mainosformaatit skaalautuvat medioissa automaattisesti laitteiden pienemmille resoluutioille. Mobiili-applikaatiomainonnalla ei ole tarkkaa kilotavurajoitusta.
Video
Mobiilivideomainoksessa on tultava ilmi, esimerkiksi play-napin avulla, että se ohjaa videosisältöön. Videomainos on mainosjärjestelmä- ja mediakohtainen.
Yleisimmät tiedostomuodot: AVI, MPEG, FLV, ASF, WMV, WMA, MOV, MP4, 3GP, OGG, MKV, WAV, MXF
Yleisimmät koodekit: H.264, H.263, MPEG-4, MPEG 1/2, VP5/6, DIVX, XviD, Theora, MJPEG, WMV, VC-1, DV, Sorenson.
IAB Finlandin suosittelemien mobiilimainonnan standardien laatimiseen ovat osallistuneet seuraavat yritykset: Activeark, Alma Media, CEM4Mobile, Elisa, Klikki, KSF Media, Kärkimedia, Mediareaktori, MTV3, Otavamedia, Richie, Sanoma, SOK, TNS Gallup, TradeDoubler, Virta Mediacommunity ja Widespace. IAB Finland tarjoaa myös aloitteleville mobiili- ja verkkomainonnan toimijoille edullisen mahdollisuuden osallistua IAB:n työryhmätoimintaan, jota kautta he pääsevät vaikuttamaan IAB:n suosituksiin ja alaa koskeviin päätöksiin.
IAB Finlandin standardit ja suositukset
Lataa Mobiilin Applikaatiomainonnan standardit PDF-muodossa
Lisätietoja:
Aki Ovaska, IAB Finlandin Mobiilityöryhmän vetäjä, 050 590 6314, etunimi.sukunimi(at)activeark.com
Birgitta Takala, IAB Finlandin toiminnanjohtaja, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
09.05.2025
IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa2
Onko pelimainonta vaikeaa, kallista tai liian erikoistunutta? Tässä IAB Finlandin podcast-jaksossa pureudumme pelimainontaan liittyviin käytännön myytteihin ja uskomuksiin. Kuka tekee, miten tehdään – ja mitä kaikkea oikeasti voi mitata?
lue lisää02.05.2025
IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa1
Tässä IAB Finlandin podcastjaksossa pureudumme pelimainonnan ympärillä pyöriviin sitkeisiin myytteihin ja selvitämme, mikä pitää oikeasti paikkansa. Studiossa äänessä Aleksi Ylitalo RTL AdAlliancelta, Janna Laiho Azerionilta, Patrik Hautala GroupM:ltä – napakalla otteella ja rennolla fiiliksellä.
lue lisää28.04.2025
IAB Jäsenesittely: Broman Group Oy ja Seppo Niemelä
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Broman Group Oy ja Seppo Niemelä
lue lisää25.04.2025
KonversiO-Optimistit: Näin suomalaiset käyttävät mediaa
KonversiO-Optimistit sukeltaa syvälle suomalaisen mediankäytön, hinnoittelun ja markkinointistrategioiden ytimeen – pohjoismaisessa kontekstissa. Tässä jaksossa pohditaan, mitä iso B2C-mainostaja oikeasti tarvitsee mediatoimistokilpailutuksessa menestyäkseen ja miten erottautua älykkäästi markkinassa, jossa data, asiakasymmärrys ja tekoäly kohtaavat käytännön tekemisen.
lue lisää