Mobiilimainonnan standardit julkaistu!
IAB Finland on ensimmäisenä eurooppalaisena verkkomainonnan kattojärjestönä laatinut perusmainosmuotoja koskevat mobiilin displaymainonnan standardit. Standardien tarkoitus on toimia pohjana nykyisille markkinoille ja vaatimuksille sekä ennen kaikkea madaltaa mainostajien kynnystä toteuttaa mobiiliimainoskampanjoita.
Mobiiliparaati
Standardikoko on 300x300 pixeliä. Kilotavuraja 20 kt. Tiedostotyypit .GIF, .JPG ja .PNG.
Mobiilipanoraama
Standardikoko on 300x150 pixeliä. Kilotavuraja 15 kt. Tiedostotyypit .GIF, .JPG ja .PNG.
Kalapuikko
Standardikoko on 300x75 pixeliä. Kilotavuraja 10 kt. Tiedostotyypit .GIF, .JPG ja .PNG.
Mainosformaatit skaalautuvat medioissa automaattisesti laitteiden pienemmille resoluutioille. Mobiilimainonnan standardeissa on otettu huomioon ulkomaiset standardiehdotukset sekä kotimaisissa medioissa käytetyimmät mainosmuodot. Ne eivät koske rich mediaa eivätkä mobiilisovelluksia. Niitä koskevat standardit julkaistaan myöhemmin vuoden 2012 aikana.
IAB Finlandin suosittelemien mobiilimainonnan standardien laatimiseen ovat osallistuneet seuraavat yritykset: Activeark, Ainoa Helsinki, Alma Media, CEM4Mobile, Elisa, Klikki, KSF Media, Kärkimedia, Mediareaktori, MTV3, Otavamedia, Richie, Sanoma, SOK, TNS Gallup, TradeDoubler, Virta Mediacommunity ja Widespace. IAB Finland suunnittelee aloitteleville mobiili- ja verkkomainonnan toimijoille edullista mahdollisuutta osallistua IAB:n työryhmätoimintaan, jota kautta he pääsevät vaikuttamaan IAB:n suosituksiin ja alaa koskeviin päätöksiin.
IAB Finlandin standardit ja suositukset
Lataa Mobiilin Displaymainonnan standardit PDF-muodossa
TNS Gallupin ja IAB Finlandin yhteistyössä toteuttaman tuoreen NetTrack 2012 -tutkimuksen mukaan matkapuhelimen internet-liittymien määrä on kasvanut vuoden aikana neljästä prosentista 17:ään prosenttiin. Matkapuhelimen internet-liittymä on nyt kolmanneksi yleisin liittymätyyppi.
Lisätietoja:
Aki Ovaska, IAB Finlandin Mobiilityöryhmän vetäjä, 050 590 6314, etunimi.sukunimi(at)activeark.com
Birgitta Takala, IAB Finlandin toiminnanjohtaja, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
20.11.2025
IAB Insider: Retail median ajankohtaiset trendit
IAB:n tuoreessa podcast-jaksossa syvennytään retail median kuumimpiin ilmiöihin: ekosysteemien avautumiseen, commerce median kiihtyvään kasvuun, datan uusiin rooleihin sekä in-store-median nouseviin mahdollisuuksiin.
lue lisää19.11.2025
DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?
Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.
lue lisää05.11.2025
REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.
lue lisää28.10.2025
IAB Insider: Digitalisoituneen tv:n mainosmahdollisuudet
Televisio elää uutta nousua – ei katoamalla, vaan digitalisoitumalla. Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten HybridiTV, HbbTV ja CTV muuttavat tapaa katsoa ja mainostaa televisiossa. Studiossa vieraana Digitan Jari Karhu ja MTV:n Saku Sahramies. Yhdessä heidän kanssaan avaamme, mitä HybridiTV tarkoittaa käytännössä, miten kuluttaja voi hyödyntää sen tarjoamia lisäpalveluita ja millaisia uusia mahdollisuuksia se tuo kuluttajille ja mainostajille.
lue lisää