Icon
MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu! IABlogi

MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!

29.05.2023 | IAB Finland

IAB Finland täyttää tänä vuonna Suomessa jo huimat 25 vuotta! Juhlavuoden kunniaksi lanseerattiin uusi, värikäs palkintogaala MIXX Awards, jossa palkittiin digimarkkinoinnin innovaatioita ja edelläkävijöitä yhteensä seitsemässä kategoriassa. Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Saimme ihka ensimmäiseen MIXX Awards Finlandiin runsaasti entryjä kuuteen kategoriaan. Muista kategorioista poiketen Vuoden digiammattilainen kategoriaan ei ollut entryä vaan voittajan valitsivat IAB Finlandin hallituksen jäsenet.

“Halusimme tuoda Suomen markkinaan palkintogaalan, jossa palkitaan markkinointitekojen lisäksi myös tekijöitä, alan raudankovia ammattilaisia! IAB Finlandin toiminnalle on elintärkeitä aktiivijäsenistä koostuvat erinäiset työryhmät sekä IAB:n hallitus, joissa saamme asiantuntijoiden kullanarvoista aikaa ja osaamista koko markkinan hyödynnettäväksi. Olemme erittäin tyytyväisiä IAB:lla ensimmäiseen MIXX Awards Finlandiin kokonaisuudessaan ja myös lämpimään vastaanottoon, minkä se on toimialalta saanut!” - Mira Vaurula, Head of Business Development, IAB Finland

Vuoden datateko 2023

Kategoriassa Vuoden datateko 2023 voittajaksi selvisi: Ruskavahti AI - Visit Finland

Toteutus: Visit Finland, Dagmar & Accenture Song

Kilpailutyössä on hyödynnetty dataa innovatiivisella ja fiksulla tavalla tuoden vaikuttavia tuloksia kilpailijataholle. Ehdolle voi asettua toimialalta kuka taho tahansa.
Kilpailutyöt arvioitiin kolmella kriteerillä: strategia, toteutus ja innovaatio sekä tulokset.

Paras vastuullinen markkinointiteko 2023

Kategoriassa Paras vastuullinen markkinointiteko 2023 voittajaksi selvisi: Kiusaamisvapaa vyöhyke – K-Market
Toteutus: K-Market, Wörks, Result Entertainment Agency, Dagmar & Cocoa

Kilpailutyön tulee sisältää digitaalisia elementtejä ja keskeisessä osassa tulee olla vastuullisuus.
Kilpailutyöt arvioitiin kolmella kriteerillä: strategia, luova toteutus sekä tulokset.

Paras nousevien digikanavien markkinointikokonaisuus 2023

Kategoriassa Paras nousevien digikanavien markkinointikokonaisuus 2023 voittajaksi selvisi: Täällä pelkään minä -kampanja - Musti ja Mirri
Toteutus: Erma&Reinikainen, Musti ja Mirri, Clear Channel, JCDecaux, Cocoa, United Imaginations, Inuits, San Francisco Agency, Musiikkitalo

Kilpailutyön tulee hyödyntää emerging media -kanavia innovatiivisella ja keskeisellä tavalla (esim. digitaalinen ulkomainonta, Connected TV, digitaalinen audio, tekoäly, gaming, kaupan media). Ehdolle voi asettua kampanja tai brändi.
Kilpailutyöt arvioitiin kolmella kriteerillä: strategia, luova toteutus sekä tulokset.

Digikanavia parhaiten hyödyntänyt mainostaja 2023

Kategoriassa Digikanavia parhaiten hyödyntänyt mainostaja 2023 voittajaksi selvisi: Mitä tänään syötäisiin – K-Ruoka

Toteutus: Kesko, Videolle & Food Camp Finland

Kilpailijan tulee hakemuksessa tuoda esiin innovatiivisuutta ja tuloksellisuutta digitaalisien kanavien hyödyntämisestä markkinoinnissa. Ehdolle voi asettua mainostaja itse tai mainostajan kumppani.
Kilpailutyöt arvioitiin kolmella kriteerillä: strategia, luova toteutus sekä tulokset.

Paras digimyyntitiimi 2023

Kategoriassa Paras digimyyntitiimi 2023 voittajaksi selvisi: Leadoo Marketing Technologies Suomen myyntitiimi

Paras digimyyntitiimi löytää toimivat ratkaisut kuhunkin tarpeeseen ja on aina valmis kehittämään toimintaansa ja asiakastyytyväisyyttä.

Kilpailijan tulee hakemuksessa tuoda esiin, kuinka tiimi työskentelee luovasti asiakkaiden ja toimistojen kanssa saavuttaen pyydetyt tavoitteet. Ehdolle voi asettua julkaisija tai palveluntarjoajan digimyyntitiimi.

Kilpailutyöt arvioitiin seuraavien kriteerien mukaisesti: myynnin kehitys, asiakastyytyväisyys, tiimin osaamisen kehitys ja innovatiivisuus.

Paras digisuunnittelutiimi 2023

Kategoriassa Paras digisuunnittelutiimi 2023 voittajaksi selvisi: Tulos Helsinki & Moi Mobiili

Paras digisuunnittelutiimi suunnittelee innovatiivisia markkinoinninratkaisuja pitäen tiimin osaamisesta huolta muuttuvassa markkinassa.

Kilpailijan tulee hakemuksessa tuoda esiin kuinka tiimi työskentelee luovasti innovatiivisuutta ja tuloksellisuutta digitaalisien kanavien hyödyntämisestä markkinoinnissa. Ehdolle voi asettua toimiston tai mainostajan oma suunnittelutiimi.

Kilpailutyöt arvioitiin seuraavien kriteerien mukaisesti: myynnin kehitys, asiakastyytyväisyys, tiimin osaamisen kehitys ja innovatiivisuus.

Vuoden digiammattilainen 2023

Vuoden digiammattilaisen valitsi IAB Finlandin hallitus. Tähän kategoriaan ei ollut julkista entryä.

Palkinnon myöntämisperusteet olivat seuraavat:
• Henkilö on tehnyt erinomaista työtä markkinan hyvinvoinnin edistämiseksi
• Henkilö, joka vie alaa eteenpäin ammattitaidolla
• Roolimalli positiivisella energialla
• Pioneerityö digimarkkinoinnin sanansaattajana, tuotteistajana tai osaamisen kehittäjänä

Seuraavilla saatesanoilla IAB Finlandin hallitus valitsi Vuoden digiammattilaiseksi 2023 Petri Kokkosen:
“Henkilö on tehnyt erinomaista työtä markkinan hyvinvoinnin edistämiseksi. Henkilö, joka vie alaa eteenpäin ammattitaidolla. Roolimalli positiivisella energialla. Pioneerityö digimarkkinoinnin sanansaattajana, tuotteistajana tai osaamisen kehittäjänä”

Kiitos kaikille kisaan hakeneille ja onnittelut kaikille voittajille!

Kaikki shortlistille päässeet löytyy täältä: https://www.iab.fi/mixx-awards

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

12.09.2025

IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?

Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.

lue lisää

29.08.2025

IAB Insider: Luovuuden merkitys digimainonnassa

Mainonnan vaikuttavuus syntyy usein luovuudesta – mutta mitä luovuus oikeastaan on, ja miten se voidaan kääntää mitattavaksi tulokseksi? Tässä IAB Insider -jaksossa dentsun Juha Halmesvaara ja Aleksi Auvinen keskustelevat luovuuden merkityksestä markkinoinnissa, Cannes Lions -festivaalin opeista sekä siitä, miten Suomi voisi ottaa askeleen kohti kansainvälistä luovuuden kärkeä.

lue lisää

15.08.2025

IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?

Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.

lue lisää

13.08.2025

Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana

Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.

lue lisää