
Missä menet Retail media?
IAB Europen (2024) päivitetyn arvion mukaan Retail mediaan käytettävät investoinnit tulevat kasvamaan lähes 22:een miljardiin euroon vuoteen 2026 mennessä. Retail median kasvu Euroopassa vuodesta 2022 vuoteen 2023 arvioidaan olleen +30,2% samalla kun digitaalinen mainosmarkkina kasvoi +11.1%. Viime vuosina vahvaa kasvua osoittaneet video- ja sosiaalisen median mainonta kasvoivat niin ikään 20.9% ja 18.2%, josta saammekin kontekstin Retail median kulmaluvulle. (IAB Europe AdEx Benchmark Report, 2023.)
Suomessa Retail median tulevaisuuden näkymät ovat selkeästi kirkastuneet viimeisen vuoden aikana. IAB Finlandin työryhmätoiminnan kautta on tuotettu tietoa markkinalle, mikä on vahvistanut Retail median jalansijaa Suomen mainosmarkkinassa. Työryhmän viime syksynä tehdyn lähtötasotutkimuksen mukaan 50% mainostajista sanoo hyödyntävänsä Retail mediaa enemmän kuin aikaisemmin kun vastaava luku mediatoimistojen puolella oli 80%. Tutkimuksesta kävi myös selkeästi ilmi Retail median olevan hyvin monipuolinen mediakokonaisuus sen vahvuutena ollen kuitenkin kuluttajan ostopäätökseen vaikuttaminen. Kolme kiinnostavinta kanavaa mainostajien ja mediatoimistojen keskuudessa oli 1) myymälämarkkinointi diginäytöillä, 2) kaupan mobiilisovellukset, ja 3) digitaalinen suoramarkkinointi kaupan datalla kohdennettuna.
Median ja mainostamisen ollessa kyseessä, yhtälö sisältää rahallisen panostuksen. Investointien siirtymä muista medioista Retail mediaan kasvaa kiihtyvästi. Morgan Stanleyn (2022) arvion mukaan vuonna 2022 Retail mediaan käytetystä rahasta 5% tuli perinteisistä brändibudjeteista, vuoteen 2027 mennessä osuuden arvioidaan olevan 40%. Tätä siirtymää tulee vahvistamaan entisestään yksi Retail median viimeaikaisimmista trendeistä, jossa mahdollisuudet tavoittaa kuluttajat kaupan ulkopuolisissa kanavissa kasvavat, mikä puolestaan tarjoaa mainostajille entistä paremmat keinot vahvistaa bränditunnettuutta pelkkien ostoon ohjaavien toimenpiteiden sijaan.
Kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttaminen uniikkien keinojen avulla on johtanut Retail median suosion kasvuun. Mikään ei näytä suosion kasvun hidastuvan, kun Retail media kehittyy entisestään.
Kirjoittanut:
Sami Hiirsalmi
SOK Smart Marketing
Retail Media työryhmän PJ
25.04.2025
KonversiO-Optimistit: Näin suomalaiset käyttävät mediaa
KonversiO-Optimistit sukeltaa syvälle suomalaisen mediankäytön, hinnoittelun ja markkinointistrategioiden ytimeen – pohjoismaisessa kontekstissa. Tässä jaksossa pohditaan, mitä iso B2C-mainostaja oikeasti tarvitsee mediatoimistokilpailutuksessa menestyäkseen ja miten erottautua älykkäästi markkinassa, jossa data, asiakasymmärrys ja tekoäly kohtaavat käytännön tekemisen.
lue lisää24.04.2025
IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus
Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,
lue lisää17.04.2025
KonversiO-Optimistit: High Impact – Pelastaako uusi formaatti bannermainonnan?
Tervetuloa kuuntelemaan IAB Finlandin KonversiO-Optimistit -podcastia, jossa sukellamme display-mainonnan syövereihin ja nostamme pöydälle high impact -mainosformaatit. Mitä ne oikeastaan ovat? Mitä myyttejä niihin liittyy? Ja ennen kaikkea – voivatko ne pelastaa väsähtäneen bannermainonnan?
lue lisää08.04.2025
REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.
lue lisää