Icon
Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023 IABlogi

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

06.02.2024

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski
-2,4 % edellisvuoteen verrattuna. Tiedot perustuvat Kantar Median kuukausittaiseen mediaseurantaan sekä
vuosittaiseen erillistutkimukseen, jossa yhteistyökumppaneina ovat eri media-alan liitot.
Vuonna 2023 kotimainen mediamarkkina laski maaliskuuta lukuunottamatta kumulatiivisesti tarkasteltaessa läpi koko
vuoden.

Mediaryhmien osuuksia tarkasteltaessa mediaryhmäjaottelulla, jossa verkkomainonta katsotaan omaksi
mediaryhmäkseen, suurin osuus oli verkkomedialla (52,7 %). Verrattuna vuoteen 2022 mainonnan panostukset
kasvoivat elokuvamainonnassa sekä ulkomainonnassa. Mediaryhmien suhteelliset osuudet pysyivät samalla tasolla.
Messumainonta teki paluun tilastoihin koronavuosien jälkeen, mainonnan määrän pysytellessä samalla tasolla vuoden
2022 kanssa.

Tarkasteltaessa mediaryhmäjakoa, jossa verkkomainonta on sisällytetty eri mediaryhmiin, total printtimedialla on
edelleen suurin osuus mediamarkkinasta (26,3 %). Hakumainonnan ja sosiaalinen median kasvutahdit ovat
tasaantuneet vuonna 2023. Radiolla oli voimakkaimmin kasvava digitaalinen media (+44,9 %).

2023 milj. € osuus-% muutos-% vrt. 2022

Mediamainonta yhteensä 

1335,9 -2,4
Mainonta painetussa mediassa  225,1  16,9

-12,2 

Painetut sanoma- ja kaupunkilehdet  184,8  13,8  -11,8% 
Sanomalehdet, painettu  154,1  11,5  -12,9
Kaupunki- ja noutolehdet, painettu  30,7  2,3  -6,0 
Painetut aikakauslehdet  40,3  3,0  -14,0
Yleisölehdet, painettu  12,2  0,9 -19,1 
Ammatti- ja järjestölehdet, painettu  22,4  1,7  -10,3 
Asiakaslehdet, painettu  5,7  0,4 -16,3 
Mainonta sähköisessä mediassa  988,1 74,0 -0,8
Televisio  212,1 15,9  -4,1 
Radiomainonta  66,4  5,0  -2,2 
Verkkomainonta  703,6  52,7  +0,2
Display  144,1 10,8  -3,9 
Outstream video 4,4 0,3 -5,0
Instream video  34,1  2,6  +6,2
Luokiteltu ilmoittelu  50,0  3,7  -6,5 
Muu mainosmuoto  5,4 0,4 +44,9 
Some  230,3  17,2  +1,5
Hakusanamainonta  235,3  17,6  +1,9 
Elokuvamainonta  5,9  0,4  +25,5 
Ulko- ja liikennemainonta 84,6 6,3 +8,7
Messumainonta 38,1 2,9 0,0

 

 

Lähteet: Kantar & IAB Finland

*Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.

Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi

blogidigimarkkinointiiabfinlandsisältömarkkinointipodcastdatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

23.05.2025

IAB Studio: Mitä kuuluu digitaaliselle ulkomainonnalle?

Digitaalinen ulkomainonta eli DOOH on yksi digimainonnan nopeimmin kasvavista osa-alueista – mutta miksi? IAB Studion tuoreessa jaksossa sukelletaan syvälle digitaalisesti toteutetun ulkomainonnan nykytilaan, haasteisiin ja tulevaisuuden mahdollisuuksiin.

lue lisää

20.05.2025

Vastuullisuus markkinoinnissa – välttämättömyys vai kilpailuetu?

Viime vuosina vastuullisuus on noussut yhdeksi kuumimmista puheenaiheista yritysmaailmassa – eikä syyttä! Se ei ole enää vain trendisana, vaan strateginen valinta, joka vaikuttaa niin brändiin, asiakassuhteisiin kuin yrityksen pitkän aikavälin menestykseen. Mutta mitä vastuullisuus markkinoinnissa oikeastaan sisältää?

lue lisää

09.05.2025

IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa2

Onko pelimainonta vaikeaa, kallista tai liian erikoistunutta? Tässä IAB Finlandin podcast-jaksossa pureudumme pelimainontaan liittyviin käytännön myytteihin ja uskomuksiin. Kuka tekee, miten tehdään – ja mitä kaikkea oikeasti voi mitata?

lue lisää

02.05.2025

IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa1

Tässä IAB Finlandin podcastjaksossa pureudumme pelimainonnan ympärillä pyöriviin sitkeisiin myytteihin ja selvitämme, mikä pitää oikeasti paikkansa. Studiossa äänessä Aleksi Ylitalo RTL AdAlliancelta, Janna Laiho Azerionilta, Patrik Hautala GroupM:ltä – napakalla otteella ja rennolla fiiliksellä.

lue lisää