Icon
Markkinoinnin ammattilainen, näin autat asiakastasi ymmärtämään sisältömarkkinointia IABlogi

Markkinoinnin ammattilainen, näin autat asiakastasi ymmärtämään sisältömarkkinointia

05.12.2019 | Lauri Loikkanen, Strossle ja Albert Virtanen, Aller

Oikein ajoitettu ja kohdennettu sisältömarkkinointi ja natiivimainonta saa parhaimmillaan lukijan viettämään brändin parissa aikaa moninkertaisesti verrattuna muihin mainonnan muotoihin ja tapoihin. Meillä on media-alan toimijoina ainutlaatuinen mahdollisuus auttaa mainostajaa ymmärtämään, mitä ollaan tekemässä ja näkemään, mitä voimme yhdessä saavuttaa ja tarjota hänen asiakkailleen, sekä rohkaista häntä kokeilemaan uusia ratkaisuja.

Sisältömarkkinoinnin rooli media- ja markkinointisuunnitelmissa on poikkeuksellinen. Sisältöä voi olla niin monenlaista, että se voi tyypistään ja jakelustaan riippuen edistää markkinoinnin kaikkia valittuja tavoitteita. Useimpiin muihin markkinoinnin muotoihin verrattuna hyvin kirjoitettu tekstisisältö saa korkean huomioarvon.

Sisällön kuluttaminen vaatii lukijaltaan paneutumista, ja kohderyhmän käyttämä aika velvoittaa sisällöntuottajan tuottamaan korkealaatuista sisältöä. Hyvin toteutettu sisältömarkkinointi vastaa kohderyhmän tarpeisiin, ja onkin media-alalla toimivien ammattilaisten vastuulla ohjastaa asiakkaitaan myös sisällöllisten markkinoinnin ratkaisuiden pariin.

Mainostajan voi olla haastava ymmärtää sisällöllisiä ratkaisuja, koska ne tarjoavat niin monimuotoiset mahdollisuudet sisältötyyppien, julkaisualustojen ja jakelukanavien suhteen. Tämän kompleksisuuden myötä eri kanavien vakiintuneet termistöt pahimmillaan sekoittuvat tai saavat uusia merkityksiä. On vastuullisen markkinoinnin ammattilaisen velvollisuus huolehtia kaikkien ymmärtävän samat asiat samoilla termeillä – mieluiten vielä niin, että käytettävät termit ovat yleisesti alalla käytettyjä ja oikeita.

Asiakkaiden kanssa on hyvä keskustella suomen kielellä sisältömarkkinoinnin tehtävästä markkinoinnin kokonaisuudessa. Yhteistyön alkaessa kaikkien osapuolten on tärkeää ymmärtää, onko sisältömarkkinointi jatkuva toimenpide pitkäaikaisilla tavoitteilla, vai onko tehtävä toteutus esimerkiksi yksi laajemman kampanjan osa.

Osuessaan oikeaan hetkeen sisällöt tukevat muuta markkinoinnin tekemistä jopa merkittävästi. Esimerkiksi kohderyhmän brändin parissa vietetty aika voi yhden luetun artikkelin myötä moninkertaistua, tai taktisen kampanjan myyntiargumentit voidaan ymmärtää selvästi paremmin laadukkaan sisällön myötä. Parhaimmillaan taktisen kampanjan tueksi tehty sisältö on samalla hakukoneoptimoitu, ja se saa huomiota myös hakukoneiden kautta pitkän aikaa julkaisunsa jälkeen.

Nykysuositukset rohkaisevat mainostajaa varaamaan osan markkinoinnin kokonaisbudjetista testaamiseen. Haluammekin haastaa markkinoinnin ammattilaisia testaamaan myös sisältömarkkinoinnin vaikutusta niin pitkä- kuin lyhytaikaisessa markkinoinnissa. Samalla kun yhä useampi työntää kätensä saveen sisältöjen osalta, saamme purettua väärinkäsityksiä ja myyttejä sisältömarkkinoinnin osalta ja tuotua entistä monipuolisempaa markkinointia Suomeen.

IAB:n tehtävänä on auttaa mainostajabrändejä, medioita sekä sisältömarkkinoinnin teknologioita toimimaan paremmin yhteistyössä koulutuksen, asiantuntijasisältöjen ja alan standardien sekä terminologian määrittelemisen avulla. Yhdessä onnistumme paremmin, mainostajan eduksi.

 

Kirjoittajat Lauri Loikkanen (Strossle, Key Account Manager) ja Albert Virtanen (Aller, Business Development Manager) ovat IAB:n Sisältömarkkinoinnin työryhmän jäseniä.

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

26.09.2025

IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?

Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?

lue lisää

23.09.2025

Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari

Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.

lue lisää

22.09.2025

Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt

Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.

lue lisää

12.09.2025

IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?

Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.

lue lisää