Markkinoinnin ammattilainen, näin autat asiakastasi ymmärtämään sisältömarkkinointia
Oikein ajoitettu ja kohdennettu sisältömarkkinointi ja natiivimainonta saa parhaimmillaan lukijan viettämään brändin parissa aikaa moninkertaisesti verrattuna muihin mainonnan muotoihin ja tapoihin. Meillä on media-alan toimijoina ainutlaatuinen mahdollisuus auttaa mainostajaa ymmärtämään, mitä ollaan tekemässä ja näkemään, mitä voimme yhdessä saavuttaa ja tarjota hänen asiakkailleen, sekä rohkaista häntä kokeilemaan uusia ratkaisuja.
Sisältömarkkinoinnin rooli media- ja markkinointisuunnitelmissa on poikkeuksellinen. Sisältöä voi olla niin monenlaista, että se voi tyypistään ja jakelustaan riippuen edistää markkinoinnin kaikkia valittuja tavoitteita. Useimpiin muihin markkinoinnin muotoihin verrattuna hyvin kirjoitettu tekstisisältö saa korkean huomioarvon.
Sisällön kuluttaminen vaatii lukijaltaan paneutumista, ja kohderyhmän käyttämä aika velvoittaa sisällöntuottajan tuottamaan korkealaatuista sisältöä. Hyvin toteutettu sisältömarkkinointi vastaa kohderyhmän tarpeisiin, ja onkin media-alalla toimivien ammattilaisten vastuulla ohjastaa asiakkaitaan myös sisällöllisten markkinoinnin ratkaisuiden pariin.
Mainostajan voi olla haastava ymmärtää sisällöllisiä ratkaisuja, koska ne tarjoavat niin monimuotoiset mahdollisuudet sisältötyyppien, julkaisualustojen ja jakelukanavien suhteen. Tämän kompleksisuuden myötä eri kanavien vakiintuneet termistöt pahimmillaan sekoittuvat tai saavat uusia merkityksiä. On vastuullisen markkinoinnin ammattilaisen velvollisuus huolehtia kaikkien ymmärtävän samat asiat samoilla termeillä – mieluiten vielä niin, että käytettävät termit ovat yleisesti alalla käytettyjä ja oikeita.
Asiakkaiden kanssa on hyvä keskustella suomen kielellä sisältömarkkinoinnin tehtävästä markkinoinnin kokonaisuudessa. Yhteistyön alkaessa kaikkien osapuolten on tärkeää ymmärtää, onko sisältömarkkinointi jatkuva toimenpide pitkäaikaisilla tavoitteilla, vai onko tehtävä toteutus esimerkiksi yksi laajemman kampanjan osa.
Osuessaan oikeaan hetkeen sisällöt tukevat muuta markkinoinnin tekemistä jopa merkittävästi. Esimerkiksi kohderyhmän brändin parissa vietetty aika voi yhden luetun artikkelin myötä moninkertaistua, tai taktisen kampanjan myyntiargumentit voidaan ymmärtää selvästi paremmin laadukkaan sisällön myötä. Parhaimmillaan taktisen kampanjan tueksi tehty sisältö on samalla hakukoneoptimoitu, ja se saa huomiota myös hakukoneiden kautta pitkän aikaa julkaisunsa jälkeen.
Nykysuositukset rohkaisevat mainostajaa varaamaan osan markkinoinnin kokonaisbudjetista testaamiseen. Haluammekin haastaa markkinoinnin ammattilaisia testaamaan myös sisältömarkkinoinnin vaikutusta niin pitkä- kuin lyhytaikaisessa markkinoinnissa. Samalla kun yhä useampi työntää kätensä saveen sisältöjen osalta, saamme purettua väärinkäsityksiä ja myyttejä sisältömarkkinoinnin osalta ja tuotua entistä monipuolisempaa markkinointia Suomeen.
IAB:n tehtävänä on auttaa mainostajabrändejä, medioita sekä sisältömarkkinoinnin teknologioita toimimaan paremmin yhteistyössä koulutuksen, asiantuntijasisältöjen ja alan standardien sekä terminologian määrittelemisen avulla. Yhdessä onnistumme paremmin, mainostajan eduksi.

Kirjoittajat Lauri Loikkanen (Strossle, Key Account Manager) ja Albert Virtanen (Aller, Business Development Manager) ovat IAB:n Sisältömarkkinoinnin työryhmän jäseniä.
04.12.2025
Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnissa: Milloin ja miten sen käyttö pitäisi merkitä?
Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?
lue lisää27.11.2025
IAB Insider: Miten Tokmanni laajentaa retail median markkinoille ja haastaa perinteisen mediakentän?
Kauppa ei enää tee katetta pelkästään myymällä tuotteita vaan yhä useampi ketju alkaa kaupallistaa myös kaupan dataa, asiakaskohtaamisia ja myymäläympäristöjä. Jaksossa opit, millaisia mahdollisuuksia avoin retail media tarjoaa kaupan toimijoille ja miten brändit voivat tavoittaa kuluttajia hyödyntämällä kaupan ostosdataa. Jakson vieraina ovat retail-median konkari Janne Lehtinen Aller ReTALEsta ja Tokmannin kaupallinen johtaja Veli-Pekka “VeePee” Ääri.
lue lisää20.11.2025
IAB Insider: Retail median ajankohtaiset trendit
IAB:n tuoreessa podcast-jaksossa syvennytään retail median kuumimpiin ilmiöihin: ekosysteemien avautumiseen, commerce median kiihtyvään kasvuun, datan uusiin rooleihin sekä in-store-median nouseviin mahdollisuuksiin.
lue lisää19.11.2025
DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?
Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.
lue lisää