Icon
Mainoskuvan liikekannallepano: instream +50% IABlogi

Mainoskuvan liikekannallepano: instream +50%

23.03.2012 | Marko Siltala

Videomainonnan määrä on selkeässä kasvussa. Trendi on sama niin Suomessa kuin ulkomaillakin: mainoskuva maailmalla liikkuu nyt verkossa alati kiihtyvällä tahdilla. Vuonna 2011 instream-videomainontaan panostettiin Suomessa yhteensä 6,7 miljoonaa euroa, mikä tekee noin 10 % koko display-mainonnan määrästä. Nyt aiheena on arvioida tämän display-mainonnan aatelisen kehitystä kuluvana vuonna.

Tämänkertainen haastateltavani tulee Nelonen Mediasta. Hän on Petri Kokkonen, Head of Online Operations, Sales. Petrin tehtäväkenttään kuuluu Nelosen onlinen kaupallinen kehitys ja ruutu.fi:n kaupallistaminen. Häneltä on hyvä kysyä varteenotettavaa arviota netti-tv:hen ja instream-markkinaan liittyvää kasvuennustetta.

Kasvukuulumisia

Suomen instream markkinaan Petri ennustaa vähintään +50 % kasvua kuluvalle vuodelle. Ennusteiden mukaan videomainonta on mobiilimainonnan lisäksi alkaneen vuoden nopeimmin kasvava online-mainonnan muoto, ja videomainonnan kasvun odotetaan jatkuvan rivakkaana myös tulevina vuosina. Videon käyttöerityisesti brändimainonnassa kasvaa maailmalla tällä hetkellä kohisten.

Ruutu.fi:n videomainonnasta pohjautuu n. 90 % tv:ssä käytettäviin spotteihin. Netti-tv kampanjat ostetaan pääsääntöisesti yhdessä tv-kampanjoiden kanssa, mutta kampanjat suunnitellaan kuitenkin erikseen online-kanavassa toimivaksi. Ruutu.fi kasvattaa tv-kampanjan huomioarvoa keskimäärin 15 %. Palvelun käyttäjistä jo 35 %:lle se on pääasiallinen tv-sisältöjen kulutusväline. Uusien jakelukanavien myötä katselun kasvuvauhti vain kiihtyy jatkossa. Ajatuksena on päästä tilanteeseen, jossa mainontaa myydään Nelosen mainostajille mahdollisimman vaivattomasti eri tv-sisältöjen jakeluteihin. Näin ei siis oteta kummemmin kantaa eri päätelaitteisiin. Ruutu.fi:n videokatselun nostetta viime vuosina voi tarkistella oheisesta kaaviosta:

Tv-mainostuotannossa Kokkonen korostaa materiaalin verkkokäyttön huomioimista. Esimerkiksi äänen käyttöä voitaisiin tehostaa. Netti-tv:tä katsottaessa käyttäjän tietokoneen äänet ovat oletuksena päällä, mikä vahvistaa viestin perillemenoa huomattavasti. Käytännössä esimerkiksi klikkikehotteen voisi tuoda yleisemmin käytetyn visuaalisen aktivoinnin lisäksi spotin ääniraitaan. Tuotannon kannalta kyseessä on muutaman sadan euron lisä, jonka myös kanava voi tehdä tarvittaessa.

Katse raportointiin ja luoviin toteutuksiin

Ruutu.fi:ssä tullaan kuluvana vuonna panostamaan raportointiin. Tämä on tarpeen kun videomainonnan määrä kasvaa, markkina kehittyy, ja monipuolisemmat luovat toteutukset lisääntyvät. Petri lupaa jatkossa dataa esim. mainosvideoiden katsonnan kestoista.

Hän odottaa enemmän luovia toteutuksia esimerkiksi behavioral targetingin ja eri mainosformaattien välisen targetoinnin välillä. Näin esim. perinteisiä bannerimainoksia voidaan näyttää videon nähneille tai toisin päin. Videomainonnan interaktiivisuutta voitaisiin myös hyödyntää enemmän.

Petri myös peräänkuuluttaa toimialalle omaa netti-tv:n katsojamittausta. Tähän tarvitaan riittävän isoa panelistiryhmää, jotta saataisiin vertailukelpoista dataa netti-tv:n katsojamääristä eri kohderyhmissä.

Videomainonnalla jatketaan

Suurkiitos Petrille haastattelusta. Sain siitä paljon hyödyllistä tietoa ja eväitä useammankin postauksen aiheeksi. Videomainonta on ajankohtainen aihe, johon paneudutaan syvemmin lisää tämän kevään aikana IABlogissa. Myös ensi viikolla on luvassa lisää kuulumisia tästä aiheesta, jonka tiimoilta teen juuri haastatteluja. Mikäli haluat kommentoida, toimia haastateltavana tai antaa vinkin teemaa koskettavista aiheista, otan niitä ilomielin vastaan. Sähköpostiosoitteeni on marko@iab.fi

PS. Ruutu.fi/Showroomissa on nähtävillä mielenkiintoisia esimerkkejä erilaisista videokampanjoista. Lisäksi 24.11.2011 järjestetty IAB:n HOT or NOT -mobiiliseminaari ja tulevat digiseminaarit ovat katsottavissa tilaisuudet-osiossa.

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

29.08.2025

IAB Insider: Luovuuden merkitys digimainonnassa

Mainonnan vaikuttavuus syntyy usein luovuudesta – mutta mitä luovuus oikeastaan on, ja miten se voidaan kääntää mitattavaksi tulokseksi? Tässä IAB Insider -jaksossa dentsun Juha Halmesvaara ja Aleksi Auvinen keskustelevat luovuuden merkityksestä markkinoinnissa, Cannes Lions -festivaalin opeista sekä siitä, miten Suomi voisi ottaa askeleen kohti kansainvälistä luovuuden kärkeä.

lue lisää

15.08.2025

IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?

Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.

lue lisää

13.08.2025

Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana

Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.

lue lisää

08.08.2025

IAB Insider: Google Meridian – mitä mainostajan on hyvä tietää?

Mainonnan tuloksellisuuden mittaaminen on noussut vuoden 2025 kuumimmaksi puheenaiheeksi digimarkkinoinnin kentällä – eikä syyttä. Tässä IAB Insider -podcastin jaksossa sukelletaan syvälle Marketing Mix Modelingin (MMM) maailmaan, erityisesti Googlen Meridian-ratkaisun näkökulmasta. Vieraana ovat asiantuntijat Hermanni Nurila  ja Reetta Peltola toimistosta S360, jotka jakavat kokemuksiaan ja oppejaan MMM:n käytöstä suomalaisissa yrityksissä.

lue lisää