Icon
Mainoskuvan liikekannallepano: instream +50% IABlogi

Mainoskuvan liikekannallepano: instream +50%

23.03.2012 | Marko Siltala

Videomainonnan määrä on selkeässä kasvussa. Trendi on sama niin Suomessa kuin ulkomaillakin: mainoskuva maailmalla liikkuu nyt verkossa alati kiihtyvällä tahdilla. Vuonna 2011 instream-videomainontaan panostettiin Suomessa yhteensä 6,7 miljoonaa euroa, mikä tekee noin 10 % koko display-mainonnan määrästä. Nyt aiheena on arvioida tämän display-mainonnan aatelisen kehitystä kuluvana vuonna.

Tämänkertainen haastateltavani tulee Nelonen Mediasta. Hän on Petri Kokkonen, Head of Online Operations, Sales. Petrin tehtäväkenttään kuuluu Nelosen onlinen kaupallinen kehitys ja ruutu.fi:n kaupallistaminen. Häneltä on hyvä kysyä varteenotettavaa arviota netti-tv:hen ja instream-markkinaan liittyvää kasvuennustetta.

Kasvukuulumisia

Suomen instream markkinaan Petri ennustaa vähintään +50 % kasvua kuluvalle vuodelle. Ennusteiden mukaan videomainonta on mobiilimainonnan lisäksi alkaneen vuoden nopeimmin kasvava online-mainonnan muoto, ja videomainonnan kasvun odotetaan jatkuvan rivakkaana myös tulevina vuosina. Videon käyttöerityisesti brändimainonnassa kasvaa maailmalla tällä hetkellä kohisten.

Ruutu.fi:n videomainonnasta pohjautuu n. 90 % tv:ssä käytettäviin spotteihin. Netti-tv kampanjat ostetaan pääsääntöisesti yhdessä tv-kampanjoiden kanssa, mutta kampanjat suunnitellaan kuitenkin erikseen online-kanavassa toimivaksi. Ruutu.fi kasvattaa tv-kampanjan huomioarvoa keskimäärin 15 %. Palvelun käyttäjistä jo 35 %:lle se on pääasiallinen tv-sisältöjen kulutusväline. Uusien jakelukanavien myötä katselun kasvuvauhti vain kiihtyy jatkossa. Ajatuksena on päästä tilanteeseen, jossa mainontaa myydään Nelosen mainostajille mahdollisimman vaivattomasti eri tv-sisältöjen jakeluteihin. Näin ei siis oteta kummemmin kantaa eri päätelaitteisiin. Ruutu.fi:n videokatselun nostetta viime vuosina voi tarkistella oheisesta kaaviosta:

Tv-mainostuotannossa Kokkonen korostaa materiaalin verkkokäyttön huomioimista. Esimerkiksi äänen käyttöä voitaisiin tehostaa. Netti-tv:tä katsottaessa käyttäjän tietokoneen äänet ovat oletuksena päällä, mikä vahvistaa viestin perillemenoa huomattavasti. Käytännössä esimerkiksi klikkikehotteen voisi tuoda yleisemmin käytetyn visuaalisen aktivoinnin lisäksi spotin ääniraitaan. Tuotannon kannalta kyseessä on muutaman sadan euron lisä, jonka myös kanava voi tehdä tarvittaessa.

Katse raportointiin ja luoviin toteutuksiin

Ruutu.fi:ssä tullaan kuluvana vuonna panostamaan raportointiin. Tämä on tarpeen kun videomainonnan määrä kasvaa, markkina kehittyy, ja monipuolisemmat luovat toteutukset lisääntyvät. Petri lupaa jatkossa dataa esim. mainosvideoiden katsonnan kestoista.

Hän odottaa enemmän luovia toteutuksia esimerkiksi behavioral targetingin ja eri mainosformaattien välisen targetoinnin välillä. Näin esim. perinteisiä bannerimainoksia voidaan näyttää videon nähneille tai toisin päin. Videomainonnan interaktiivisuutta voitaisiin myös hyödyntää enemmän.

Petri myös peräänkuuluttaa toimialalle omaa netti-tv:n katsojamittausta. Tähän tarvitaan riittävän isoa panelistiryhmää, jotta saataisiin vertailukelpoista dataa netti-tv:n katsojamääristä eri kohderyhmissä.

Videomainonnalla jatketaan

Suurkiitos Petrille haastattelusta. Sain siitä paljon hyödyllistä tietoa ja eväitä useammankin postauksen aiheeksi. Videomainonta on ajankohtainen aihe, johon paneudutaan syvemmin lisää tämän kevään aikana IABlogissa. Myös ensi viikolla on luvassa lisää kuulumisia tästä aiheesta, jonka tiimoilta teen juuri haastatteluja. Mikäli haluat kommentoida, toimia haastateltavana tai antaa vinkin teemaa koskettavista aiheista, otan niitä ilomielin vastaan. Sähköpostiosoitteeni on marko@iab.fi

PS. Ruutu.fi/Showroomissa on nähtävillä mielenkiintoisia esimerkkejä erilaisista videokampanjoista. Lisäksi 24.11.2011 järjestetty IAB:n HOT or NOT -mobiiliseminaari ja tulevat digiseminaarit ovat katsottavissa tilaisuudet-osiossa.

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

19.12.2025

Vuoden 2025 TOP 5 kuunnelluimmat IAB Insider -podcastit

Vuoden 2025 kuunnelluimmat IAB Insider -jaksot kertovat suoraan, mitkä teemat ovat olleet digimainonnan ytimessä: retail median kasvu, mittaamisen ja mallinnuksen murros, alustojen muutokset sekä huomion merkitys mainonnan vaikuttavuudessa.

lue lisää

18.12.2025

Digimainonnan sosiaalinen vaikutus Euroopassa – ja mitä se tarkoittaa Suomelle

IAB Europen Beyond Reach: Mapping the Social Impact of Digital Advertising and Media -raportti tarkastelee, miten digitaalisen mainonnan ekosysteemi Euroopassa – ja laajemmin kansainvälisesti – on alkanut tunnistaa, arvioida ja hallita toimintaansa sosiaalisen kestävyyden näkökulmasta.

lue lisää

17.12.2025

Vuoden 2025 katsotuimmat IAB Finlandin tapahtumien tallenteet

IAB Finlandin katsotuimmat tapahtumatallenteet pureutuvat mittaamiseen, tekoälyyn, huomion merkitykseen, retail median kasvuun ja vastuullisuuteen. Ne tarjoavat tiivistettyä asiantuntijatietoa ja konkreettisia oppeja suoraan digimainonnan arjesta.

lue lisää

16.12.2025

Vuoden 2025 luetuimmat TOP 5 IAB:n oppaat

IAB Finlandin oppaat kokoavat yhteen kymmenien – ellei jopa satojen – asiantuntijatuntien työn ja tiivistävät sen helposti hyödynnettävään muotoon. Vuonna 2025 nämä viisi opasta nousivat ylitse muiden ja keräsivät eniten lukijoita ja kiinnostusta koko markkinassa.

lue lisää