Luovuudella tehokkuutta ulkomainontaan – miksi?
Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin (tallenne löytyy tästä), jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.
Webinaarissa esiteltiin useita erilaisia markkinointikampanjoita eri puolilta maailmaa. Oli ilahduttavaa huomata, että vaikka teknologian rooli markkinoinnissa on kasvanut, luovuus loistaa edelleen parhaimmissa kampanjoissa. Nämä kampanjat eivät ainoastaan kiinnitä huomiota, vaan niiden tehokkuus ja vaikuttavuus erottuvat edukseen.
Luovuuden määritelmä Rothenbergin (1990) mukaan on: "Kykyä tuottaa jotain uutta, joka on jollain tavalla arvokasta." Kun selaa Googlen hakutuloksia luovuuden määritelmästä, korostuvat erityisesti "uutuus" ja "arvo". Arvo syntyy siitä, että osataan luoda jotain uutta.
Mihin luovuuden rooli markkinoinnissa sitten perustuu? Miksi luovien kampanjoiden teho on parempi kuin vähemmän luovien?
Ihmisaivot kuluttavat paljon energiaa. Koska kehomme on evoluution myötä kehittynyt säästämään energiaa, aivot eivät käsittele kaikkia havaitsemiaan signaaleja. Esimerkiksi työmatkalla saatat nähdä lukuisia punaisia autoja, mutta aivosi eivät käsittele kaikkea tätä tietoa. Ne keskittyvät vain olennaisiin signaaleihin.
Aivot myös säästävät energiaa tekemällä päätelmiä aiemman kokemuksen perusteella. Ne eivät aina käsittele tilannetta, jossa olet, vaan toimivat automaattisesti, perustuen historiaan – esimerkiksi kääntyessäsi risteyksessä, josta olet kulkenut vuosikausia.
Juuri tähän perustuu uuden ja odottamattoman signaalin tehokkuus. Kun aivot havaitsevat jotain poikkeavaa, ne alkavat käsitellä sitä perusteellisemmin. Tämän vuoksi erottuva markkinointi kiinnittää huomiota ja jättää muistijäljen.
Luova markkinointi tuo määritelmänsä mukaisesti esiin uutta ja poikkeuksellista. Juuri tämä uutuus on sen teho – aivomme reagoivat siihen voimakkaammin.
Emme tavoittele luovuutta vain luovuuden vuoksi, vaan siksi, että se on keino saada markkinointimme huomatuksi. Markkinointi, jota ei huomata, ei voi myöskään luoda arvoa. Ja jokaisen markkinoinnin ammattilaisen tavoitteena on luoda lisäarvoa liiketoiminnalle.
Kuten seminaarissa todettiin, ydinviestin kiteyttäminen on vaikeampaa, kun siitä A4:n kirjoittaminen. Kiteyttäminen vie aikaa ja vaatii työtä. Koska erityisesti ulkomainonnassa huomio pitää kaapata sekunnissa tai sen murto-osissa, maksaa tämä työ itsensä kyllä takaisin. Ja kun pystyt kiteyttämään viestisi julisteeseen, pystyt skaalaamaan sen muihinkin medioihin.
Kun kerran teemme markkinointikampanjoita, miksi emme tekisi niitä sellaisiksi, että ne todella huomataan ja tuovat lisäarvoa yritykselle?
Yritetään siis tehdä seuraavasta kampanjasta taas hieman luovempi kuin edellisestä.
Kirjoittanut:
Mika Hyötyläinen
JCDecaux
Markkinointi, data ja AI
20.11.2025
IAB Insider: Retail median ajankohtaiset trendit
IAB:n tuoreessa podcast-jaksossa syvennytään retail median kuumimpiin ilmiöihin: ekosysteemien avautumiseen, commerce median kiihtyvään kasvuun, datan uusiin rooleihin sekä in-store-median nouseviin mahdollisuuksiin.
lue lisää19.11.2025
DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?
Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.
lue lisää05.11.2025
REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.
lue lisää28.10.2025
IAB Insider: Digitalisoituneen tv:n mainosmahdollisuudet
Televisio elää uutta nousua – ei katoamalla, vaan digitalisoitumalla. Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten HybridiTV, HbbTV ja CTV muuttavat tapaa katsoa ja mainostaa televisiossa. Studiossa vieraana Digitan Jari Karhu ja MTV:n Saku Sahramies. Yhdessä heidän kanssaan avaamme, mitä HybridiTV tarkoittaa käytännössä, miten kuluttaja voi hyödyntää sen tarjoamia lisäpalveluita ja millaisia uusia mahdollisuuksia se tuo kuluttajille ja mainostajille.
lue lisää