Icon
Koronavirus markkinoinnin muutoksen kiihdyttäjänä IABlogi

Koronavirus markkinoinnin muutoksen kiihdyttäjänä

11.08.2020 | Tuukka Aaltonen, Relevant Digital

Kesälomilta palataan tilanteeseen, jossa on edelleen paljon pandemiasta johtuvaa epävarmuutta mutta myös uutta toiveikkuutta. Keväällä monet meistä seurasivat tarkalla silmällä markkinoinnin ja mainonnan muutoksia, kun koronaviruksen ensimmäinen aalto muutti ihmisten käyttäytymistä. Nyt toivotaan ettei toinen aalto iske kovaa ja samalla mietitään mihin pitäisi panostaa vai pitäisikö vielä odottaa.

Kevään uhkaavimpien uutisten kohdalla saatettiin tehdä nopeita päätöksiä kampanjoiden siirtämisestä muutamilla viikoilla ja joillain aloilla ymmärrettävästi himmailtiin enemmänkin. Monilla oli hankalaa mutta toiset tekivät ennätyksiä. Suomessa esimerkiksi Keskolla oli valtavan hyvä kevät ja kansainvälisesti Facebook, Google ja Amazon kaikki tekivät hurjia tuloksia.

Onko nyt siis oikea aika hidastella kehitysprojekteja vai laittaa niihin vauhtia? NYU Sternin markkinoinnin professori Scott Galloway on jo muutaman kuukauden toistanut, että kuvainnollisesti kevään ja kesän muutama kuukausi ovat nopeuttaneet verkkokaupan kehitystä kymmenellä vuodella. Ellei siis keväällä pärjännyt suhteessa kilpailijoihin niin nyt pitäisi painaa kaasua jotta pysyy vauhdissa.

Asiat eivät palaa samaan tilaan missä ne olivat ennen pandemiaa, vaikka koronatilanne kuinka tasautuisi ja rokotteet tulisivat markkinoille. Parhaiten pärjänneet yritykset ovat koko kevään ja kesän ajan hioneet (verkko)markkinoinnin ja -myynnin prosesseja tiptop-kuntoon. Siksi ne ovat avainasemassa yhä parantamaan tulostaan seuraavan erän eli syksyn alkaessa. Niillä seuraavat kehitysprojektit ovat jo alkamassa.

Ellei suuria yllätyksiä tapahdu niin loppuvuosi menee ‘uuden normaalin’ parissa. Vaikka edelleen on epävarmuutta niin monia asioita voidaan jo ennustaa. Ovatko esimerkiksi teidän markkinointi ja ostoprosessit valmiina siihen, että vuoden lopussa häämöttävän joulusesongin aikana yhä kasvava osuus ostoksista ja niiden harkinnasta tehdään verkossa monissa eri kanavissa?

Onko olo luottava, että paikallinen kilpailija ei vie joululahjamyyntiä tai nyt jo Ruotsinkin verkkokauppansa lanseeraava Amazon ei vie sitä kohta kokonaan? Hivuttautuessaan yhä lähemmäs Suomea Amazon luo uhkakuvia mutta samalla se tuo mukanaan monille mahdollisuuksia uusien markkinointi- ja myyntikanavien muodossa. Nekin vaativat kuitenkin selvittelyä ja sovittelua yhteen nykyisten markkinoinnin ja myynnin prosessien kanssa.

Nyt on siis aika kääriä hihat ja ryhtyä toimeen. Keskustelu sisäisesti ja toimistokumppanien kanssa alkakoon siitä missä halutaan olla joulusesongin alkaessa tai seuraavan vuoden alussa ja mitkä ovat askeleet, joilla tavoitteisiin päästään. Onko riittävä osaaminen ja resurssit valmiina vai tarvitaanko niitä lisätä?

Älkää myöskään jättäkö tärkeitä kanavia kuten ohjelmallista ostamista vain toimistojen hoidettavaksi, kun talon sisällä keskitytään tutumpiin Facebookiin, hakuun tai markkinoinnin automaatioon. Vaikka kumppani tekisikin toimenpiteet esimerkiksi siellä ohjelmallisen ostamisen puolella niin on hyvä ymmärtää miten ja miksi ne tehdään kuten tehdään. Sillä tavoin tuloksia on helpompi tulkita ja keskustelu toimistokumppaninkin kanssa voi olla hedelmällisempää, kun molemmilla puolilla ymmärrätte asiat ja voitte siksi yhdessä miettiä syvemmin mitkä ovat juuri teille tärkeimmät kehityskohteet kyseisen kanavan tekemisessä.

Jos uusia markkinointeknologioita harkitessa meinaa mennä sormi suuhun niin teknologioihin erikoistuneiden toimistojen lisäksi kannattaa tutustua aiheeseen IAB:n kesän kynnyksellä julkaistusta uudistetusta markkinointiteknologian oppaasta. Oppaasta saa perusteet melkein mihin tahansa markkinointeknologioiden alueeseen ja löytää ohjelmistoja mistä aloittaa. Syvälle opas ei mene aiheissa vaan siihen pisteeseen päästessä parhaan avun saakin kenttään erikoistuneista toimistoista, uusilta osaavilta rekryiltä tai asiaan tarkemmin vihitystä IAB:n oppaasta. Joten eipä siinä. Aloitetaan


Kirjoittaja Tuukka Aaltonen on Relevant Digitalin projektipäällikkö. Hän auttaa julkaisijoita, toimistoja ja mainostajia tekemään parempaa dataohjautuvaa markkinointia sekä kehittämään liiketoimintaansa.

13.01.2023

IAB Finland 2023 - Kattoteemana vastuullisuus

IAB:n vuoden 2023 painopistealueet tukevat niin mainostajien, julkaisijoiden kuin palveluntarjoajien liiketoimintaa. Kattoteemana on digimainonnan vastuullisuus ja muut painopisteet ovat digitaalisen osaamisen ja ymmärryksen kasvattaminen, verkkokauppamarkkinointi sekä mainonnan kohdentaminen ja mittaaminen. IAB:n toiminnassa on tänä vuonna mukana ennätysmäärä jäseniä sekä Industry ja Premium -kumppaneita.

lue lisää

12.01.2023

IAB Studio: Datan merkitys digitalisoituvassa B2B markkinoinnissa

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa meillä on studiossa Pasin lisäksi Mira ja Patrick Nordic Morningilta. Mira Mäkiranta on pitkään työskennellyt datan parissa ja vetää muun muassa Nordic Morningin datatiimiä. Patrick Juselius puolestaan vetää Nordic Morningin asiakkuustiimiä ja ratkoo asiakkaiden haasteita yhdessä Miran kanssa.

lue lisää

20.12.2022

IAB Studio: Vastuullisuus markkinoinnin työpöydällä

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa meillä on studiossa Miran kanssa Mirka Rikman Dagmarilta ja hän toimii siellä Senior Media Investment Strategina, Elina Lammintausta Nesteeltä, jossa hän toimii tittelillä Team Leader, Brand Performance Marketing ja kolmantena vieraana Jaakko Rautanen, joka toimii ChannelFactoryn maajohtajana Suomessa.

lue lisää

16.12.2022

IAB Studio: Missä mennään evästeiden kanssa - olemmeko me valmiina muutokseen?

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa meillä on studiossa Pasin kanssa Jan Ketonen Adformilta ja Sanna Myller LähiTapiolalta. Tässä jaksossa Pasi, Jan ja Sanna keskustelevat evästemuutoksesta vähän laajemmin. Mistä on tarkemmin kyse ja ennen kaikkea, miten se tulee vaikuttamaan markkinointiin.

lue lisää