Icon
Kiviäkin kiinnostaa IABlogi

Kiviäkin kiinnostaa

27.02.2018 | Dingle Oy

Kukaan ei ole kiinnostunut yrityksesi viestistä. Siksi tilasit ihan mukavalla hintalapulla varustetun sisältöstrategian. Niinpä mainosmiehet levittelivät workshopissa karvattomia käsiään ja tuhlasivat post-it-lappuja pienen kainuulaisen metsän verran.

Uunituore strategia vastaa tärkeimpiin kysymyksiin: miksi, miten ja mitä. Se tuntuu niin hyvältä, että yrityksesi johtokin kehaisi tehtyä työtä. Strategia jalkautetaan ja koneisto puksuttaa eteenpäin kuin mummon poljettava Singer. Julkaistaan, kostutetaan maaperää mediaeuroilla ja tikataan liidejä funneliin. Mutta tuloksia ei synny, vaikka poljet konetta pohkeet hapoilla.

Kukaan ei ole kiinnostunut yrityksesi viestistä, koska menestyvää markkinointia ei voi enää perustaa hyvältä tuntuvaan strategiaan. Käytävägallup, tiimiäänestys ja vahva intuitio parhaasta luovasta ratkaisusta saavat jäädä historiaan, kun kuluttaja haluaa keskustella, nähdä tekoja ja tehdä arvopohjaisia valintoja. Kohderyhmäsi haluaa tuntea kuuluvansa brändin arvoheimoon, eikä varmuutta tuosta yhteenkuuluvuuden tunteesta pysty välttämättä saamaan edes kevyellä kohderyhmäkyselyllä.

Algoritmi taas haluaa, että johdat keskustelua, etkä tykkäyksiä ja klikkejä. Vanhat opit eivät toimi, kun sisällön parissa vietetty aika ja reaktiot ovatkin keskustelua arvottomampia.

Varmaa tietoa puhuttelevimmasta strategiaan perustuvasta luovasta ratkaisusta antaa vain data. Varmaa dataa saa vain testaamalla oikeita sisältöjä yksi muuttuja kerrallaan. Vasta sen jälkeen, kun tiedetään, mikä toimii, skaalataan ja ruokitaan näkyvyyttä mediabudjetilla. Mikä parasta, mediaeurotkin toimivat tehokkaammin, kun sisältö on lähtökohtaisesti algoritmin suosimaa.

Älä hylkää hyvältä tuntuvaa sisältöstrategiaa. Sen suunnittelusta puuttui vain tärkein: testausvaihe. Kun testaat sisältöstrategian hypoteesit ennen varsinaista jalkautusta, käsissäsi on hyvältä tuntuvan sijaan toimiva sisältöstrategia. Kohderyhmäsi on kiinnostunut yrityksesi viestistä ja kiviäkin kiinnostaa, ihan oikeasti.

Kirjoittaja Hanna Lassi on Dinglen Senior Creative Planner, joka uskoo luovuuteen, konseptin ja strategian kaikkivaltiaaseen luojaan sekä dataan, joka syntyy ykkösistä ja nollista.

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää