Icon
Kerää itsesi ja markkinointiroskasi IABlogi

Kerää itsesi ja markkinointiroskasi

07.06.2018 | Dingle Oy

Hei markkinoinnin ammattilainen,

Oletko ekologinen? Ja en nyt tarkoita ekologista pelkästään siinä mielessä, että lajittelet roskasi ja pyöräilet töihin. Nyt puhutaan markkinointiviestinnästä, joka ei ole pelkkää roskan levitystä.

Ekologisuus on yksi neljästä suurimmasta megatrendistä, kuten hyvin tiedämme. Olet jo varmaan kuullut kevään kuumasta mikrotrendistä, Ruotsissa syntyneestä roskajuoksusta eli ploggingista. Jogging + plocka upp. Olet ehkä myös bongannut hölkkääjiä tekemässä satunnaisia kyykkyliikkeitä roskapussit kädessä, poimimassa muiden maahan heittämiä vierasesineitä. Nyt voit siis parantaa kuntoasi ja maailmaa yhtä aikaa! Loistava juttu kaikilla tuomariäänillä.

Jep. Markkinoijien käsissä ekologisuudelle meinaa käydä välillä kuin entiselle nasaretilaiselle. Jeesus ratsasti ensin aasilla, mutta sittemmin monet aasit ovat ratsastaneet vähemmän mairittelevin seurauksin Jeesuksella. Viime aikoina esimerkiksi Poriin ja Washingtoniin.

Me rakastamme trendejä. Alan mentaliteetti on pysy pinnalla tai huku, ja aina uuden pienen trendin noustessa pinnalle alkaa kilpajuoksu siitä, kuka siihen tarttuu ensiksi. Mikä brändi osoittaa olevansa ajan hermolla, ja mikä toimisto sen kunnian heille mahdollistaa. Se, kuka ehti ensimmäisenä juoksemaan roskien perässä, on somessa ja Marmaissa erityisen etevä markkinoija – ainakin yhden päivän ajan.

Kaikessa ihanuudessaan trenditempaukset ovat melko pieniä pikavoittoja. Niiden seuraaminen, reagointi, ideointi ja toteutus vievät huomiota olennaisemmalta. Valitettavan usein uutuuksiin tarttuminen tapahtuu hetken huumassa ja juoksukengät vedetään jalkaan ennen kuin edes hahmotetaan, missä maali sijaitsee. Pitkän tähtäimen suunnitelmat lentävät olan yli ja vain päivän vähäpätöisen etapin voitto merkitsee.

Mutta eikö positiivisia reaktioita synnyttävä sisältö aina ole hyvä sisältö, siitä riippumatta, miten se syntyy? Osuvalla sisällöllä kerrytät toki näkyvyyttä ja tykkäyksiä. Mutta kasa osuvia sisältöjä ei vielä ole sisältöstrategia, joka vie yritystäsi määrätietoisesti haluttuun positioon kuluttajien mielessä. Syytäessäsi ulos hetkessä postauksia toisensa jälkeen, päädyt kuormittamaan paitsi resurssejasi, myös seuraajiasi sekä ympäristöä. Aikasi kuluu irrallisessa suunnittelussa ja toteutuksissa, asiakaskohderyhmäsi päässä energiaa kuluu näiden sisältöjen ymmärtämisessä ja yhdistämisessä muuhun viestintääsi.

Kestävämpi markkinointitapa on yrityksen strategian ohjaama sisältömarkkinointi. Viisaalle yritykselle jatkuvasti kehittyvä ulkoinen ja sisäinen kommunikaatio auttaa muuttamaan yritystä joka viikko oikeaan ja haluttuun suuntaan, ja viemään sitä lähemmäs haluttua positiota asiakkaiden ja henkilöstön mielessä. Strateginen sisältömarkkinointi on suunnitelmallista, mutta myös sopivan joustavaa, koska se on johdonmukainen muutos- ja kasvutarina. Strateginen sisältömarkkinointi ohjaa viestien johdonmukaisuutta ja auttaa brändiäsi kantamaan isoissa ja oikeasti merkityksellisissä trendeissä.

Pohjimmainen kysymys siis on: haluaako brändisi olla johdonmukainen menestyjä vai jatkuvien pikaspurttien perässä säntäilevä viestintäroskaaja?

      
     

Kirjoittajat Kari Tervonen ja Veera Hevosmaa tekivät blogin yhteistyössä. Business Analysis Director Kari laskee ja piirtää auki kannattavia kasvusuunnitelmia Dinglen asiakkaille. Marketing Coordinator Veera puolestaan viettää päivänsä Dinglen oman markkinoinnin parissa.

Lue myös aiemmat Dinglen kirjoitukset:

Reaktiivisella markkinoinnilla maineeseen – näin otat ilmiöt haltuun
Kiviäkin kiinnostaa
Markkinointijohtajan silmin vuonna 2023

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

26.09.2025

IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?

Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?

lue lisää

23.09.2025

Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari

Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.

lue lisää

22.09.2025

Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt

Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.

lue lisää

12.09.2025

IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?

Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.

lue lisää