Icon
Jätetään klikit ja itketetään ihmisiä! IABlogi

Jätetään klikit ja itketetään ihmisiä!

01.12.2014 | Lotta Heikkeri

Data, teknologia ja luovuus nousivat HOT or NOT -seminaarin keskiöön.

IAB Finlandin perinteikäs HOT or NOT -seminaari järjestettiin 26.11. Casino Helsingin prameaan Fennia-salonkiin saapui yli sata digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin ammattilaista kuuntelemaan ja keskustelemaan tämän vuoden tärkeimmistä digi-ilmiöistä.

Aamu alkoi paneelikeskustelulla suomalaisen median ja mainosalan tilanteesta moderaattori Jani Halmeen johdolla. Keskustelemassa olivat Kati Riikonen (DNA), Henrik Laine (MTV), Markus Hakala (Activeark JWT), Lasse Iskanius (Carat Finland), Minna Nissinen (Alma Diverso) sekä Jarkko Kyttänen (Sanoma Media Finland).

Paneelia puhutti etenkin data ja sen käyttömahdollisuudet. Mainostajan näkökulmaa paneelissa edustanut DNA:n Kati Riikonen kiitteli datan tuomaa mahdollisuutta kampanjoiden toimivuuden betatestaukseen ja nopeaan reagointiin. Mediatalojen edustajat painottivat datan hyötyjä myös median omien sisältöjen kehittämisessä uudelleentargetoinnin ja ohjelmallisen ostamisen ohella.

Datan keräämisessä ja käytössä nähtiin myös kehittämisen varaa. Kaikki panelistit painottivat sitä, että pelkkä data ei tee autuaaksi, vaan sen arvon määrittävät datan pohjalta tehtävät toimenpiteet. Erityisesti peräänkuulutettiin eteenpäin katsomista, ei pelkästään jo tapahtuneen analysointia. ”Retargetointi ei ole vastaus kaikkeen”, summasi Carat Finlandin Lasse Iskanius.

Vuoden tärkeiksi digitaalisen mainonnan teemoiksi panelistit nostivat myös liikkuvan kuvan merkityksen kasvun ja mediaformaateilla erottumisen.

Paneelissa esiin nousseet asiat ovat olleet vahvasti näkyvillä IAB Finlandin tämän vuoden toiminnassa. Alkukesästä julkaistiin opas Datan hyödyntäminen digimainonnan kohdentamisessa, ohjelmallisen ostamisen työryhmän toiminta on päässyt hyvään vauhtiin ja Online-videomainonnan opas ilmestyi alkusyksystä.

Paneeli oli yksimielinen siitä, että on korkea aika siirtyä klikkauksien vahtaamisesta laadukkaampaan kampanjointiin, sisältöön ja seurantaan. ”Jätetään klikit taakse ja itketetään ihmisiä!” sanoi Sanomien Jarkko Kyttänen viitaten tehokkaan sisällön voimaan.


Kohti kontekstin ymmärtävää hakua

Paneelin jälkeen kuultiin neljä mielenkiintoista puheenvuoroa digin tärkeimmistä ilmiöistä.

Microsoftin Search Evangelist Milka Kramer kertoi haun uudesta tulemisesta esityksessään Search (re)invented. Kramer visioi, että jatkossa hakukoneet ymmärtäisivät konteksteja, jolloin haku muuttuisi ongelmanratkaisuksi eikä hakijan tarvitsisi tietää etukäteen mitä hän oikeastaan on etsimässä. Esimerkiksi hän nosti ravintolan löytämisen: tällä hetkellä haku ”minulla on nälkä” ei tuo relevantteja ratkaisuja nälkään, vaan sisältöjä joissa kyseinen lause esiintyy.

Kramer myös demonstroi, kuinka Microsoftin Cortana-assistentti toimii ja reagoi kysymyksiin. Kramer laittoi puheohjautuvan ohjelman etsimään läheltä lounaspaikkoja, kysyi tarvitaanko tänään sateenvarjoa ja pyysi uudelleenorganisoimaan kalenteria. Cortana vastasi myös nokkelasti muun muassa kysymyksiin siitä, onko se robotti vai ihminen ja mitä mieltä se on Googlesta.

A-lehtien Tuuli Toivainen kertoi kampanjan tehokkuuden mittaamisesta monikanavaympäristössä. Jo paneelissa keskusteltiin siirtymisestä impressioiden ja klikkien mittaamisesta eteenpäin, ja samaa painotti myös Toivainen. ”Impressio on vain lupa puhutella”, hän muistutti ja kehotti tarkastelemaan laajempia kokonaisuuksia. Jokainen kanava tulee valita huolella ja sisältö suunnitella kanavan ominaispiirteet huomioon ottaen.


Liikkuva kuluttaja kiinni

Mobiililaitteiden määrän valtava kasvu asettaa mainostajille sekä haasteita että mahdollisuuksia. Siinä missä perinteinen mainonta menee usein mobiilikäyttäjältä ohi, tarjoavat henkilökohtaiset alati mukana kannettavat laitteet mielenkiintoisia mahdollisuuksia uudenlaiseen markkinointiin. Internet ja teknologia mahdollistavat myös entistä luovempia ratkaisuja ulkomainontaan.

Liikkuvan kuluttajan tavoittelua lähtivät ruotimaan MobileSensingin Peter Gréen ja mFabrikin Atte Kniivilä. He esittelivät luovia ja kekseliäitä tapoja tavoittaa ihmiset ulkona. Ihmiset saadaan osallistettua helposti kännykän kautta, mistä oivana esimerkkinä toimi taannoinen Mentoksen järjestämä tapahtuma Kampin Narikkatorilla, jossa ison näytön peliä ohjattiin oman kännykän kautta.

Aamupäivän päätti Frankly Partnersin Roope Ruotsalainen, joka sukelsi digitaalisen asiakaskokemuksen ytimeen. Ruotsalaisen mielestä digiaikaa vainoaa edelleen Gutenbergin haamu: monet asiat ajatellaan edelleen A4-arkin kautta. Esimerkeiksi tästä hän nosti sähköiset katalogit, pdf-julkaisut ja ajatuksen sisällön ”viemistä verkkoon” verkossa luomisen sijaan.

Ruotsalaisen mukaan paras asiakaskokemus syntyy naittamalla data intuitioon. Hän kritisoi yritysten laajamittaisiakin projekteja, joita lähdetään toteuttamaan teknologia edellä ja vasta sen jälkeen katsotaan, miten järjestelmä taipuu asiakaskokemuksen toteuttamiseen.


Digivuosi kolmessa kirjaimessa

HOT or NOTin panelistit ja puhujat tarjosivat mielenkiintoisia kulmia alati monimuotoistuvaan ja monimutkaistuvaan digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kenttään. Samat teemat puhuttivat läpi päivän, mutta eri kulmista, mainonta digiaikana kun on sekä jännittävää teknologiaa tarjoavia kekseliäitä tapahtumia että monikanavaista kampanjointia perinteisten mediaperheiden sähköisissä kanavissa.

IAB:n toiminnanjohtaja Birgitta Takala summasi aamupäivän annin ja vuoden tärkeimmät digi-ilmiöt kolmeen kirjaimeen: DTL. Dataa keräämällä ja jalostamalla saadaan tärkeää uutta tietoa, teknologia taas tarjoaa mahdollisuuksia tuoda palveluja ja sisältöä lähelle kuluttajaa, mutta ilman luovuutta, eli ihmisten osallistumista prosessiin, kaksi ensimmäistä valuu hukkaan.

IAB Finland kiittää kaikkia panelisteja ja puhujia sekä aktiivisesti niin paikan päällä kuin Twitterissä osallistunutta yleisöä! Seminaarin esitykset voit ladata täältä.

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää